نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 10
  1. Top | #1

    تاریخ عضویت
    Nov 2012
    شماره عضویت
    178
    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    میانگین پست در روز
    0.26
    نوشته ها
    628
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    1
    تشکر شده در
    1 پست
    آنلاين
    5 دقيقه 43 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    نامشخص

    علم به زمان ظهور حضرت؟

    سلام علیکم
    یک سوالی است که گاهی مطرح می شود. نمی دونم درجه اهمیت این سوال برای ما چقدر است! اصلا مقدمه اش را به من ببخشید فقط سوال را بپرسم.
    به نظر شما آیا امام زمان عجل الله تعالی فرجه به زمان ظهور خود علم دارند یا خیر؟
    یا علی
    ای آنکه طلب کنی خدا را به خودآ
    وز خود بطلب کز تو جدا نیست خدا
    اول به خودآ گر به خودآیی به خدا
    اقرار نمایی به خدایی خدا

  2. Top | #2

    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    شماره عضویت
    272
    عنوان کاربر
    کاربر فعال
    میانگین پست در روز
    0.10
    محل سکونت
    قم
    نوشته ها
    242
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    6
    تشکر شده در
    6 پست
    آنلاين
    13 دقيقه 17 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    نامشخص
    نقل قول نوشته اصلی توسط iemt نمایش پست ها
    سلام علیکم
    یک سوالی است که گاهی مطرح می شود. نمی دونم درجه اهمیت این سوال برای ما چقدر است! اصلا مقدمه اش را به من ببخشید فقط سوال را بپرسم.
    به نظر شما آیا امام زمان عجل الله تعالی فرجه به زمان ظهور خود علم دارند یا خیر؟
    یا علی
    خیر، والله الاعلم
    ما ایستاده ایم ایستاده ایم ایستاده ایم

  3. Top | #3

    تاریخ عضویت
    Nov 2012
    شماره عضویت
    178
    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    میانگین پست در روز
    0.26
    نوشته ها
    628
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    1
    تشکر شده در
    1 پست
    آنلاين
    5 دقيقه 43 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    نامشخص
    نقل قول نوشته اصلی توسط امید صادق نمایش پست ها
    خیر، والله الاعلم
    سلام علیکم
    به چه استدلالی؟
    یا علی
    ای آنکه طلب کنی خدا را به خودآ
    وز خود بطلب کز تو جدا نیست خدا
    اول به خودآ گر به خودآیی به خدا
    اقرار نمایی به خدایی خدا

  4. Top | #4

    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    شماره عضویت
    272
    عنوان کاربر
    کاربر فعال
    میانگین پست در روز
    0.10
    محل سکونت
    قم
    نوشته ها
    242
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    6
    تشکر شده در
    6 پست
    آنلاين
    13 دقيقه 17 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    نامشخص
    نقل قول نوشته اصلی توسط iemt نمایش پست ها
    سلام علیکم
    به چه استدلالی؟
    یا علی
    کمیت از امام باقر(ع) در مورد زمان ظهور پرسید امام(ع) فرمود: لقد سئل رسول الله(ص) عن ذلک فقال انما مثله کمثل الساعة ... لاتأتیکم الا بغتة) مثل ظهور مهدی(عج) هم چون بر پایی قیامت است کسی جز خدا از وقت آن آگاه نیست. (بحار الانوار ج 51 ص 154 ]

    2ـ امام زمان(عج) خود در توقيع شريف و در پاسخ به نامه اسحاق بن يعقوب مي*فرمايد:«.... اما وقت ظهور من به اراده خداوند متعال بستگي دارد کساني که وقت آن را تعيين مي*کنند، دروغ*گو هستند». (کمال الدين، ج 2، ص 237).

    البته این مسأله رو نمی شه به ضرس قاطع گفت،* بلکه اون چیزیه که از روایات بر میاد. باز هم الله الاعلم
    ما ایستاده ایم ایستاده ایم ایستاده ایم

  5. Top | #5

    تاریخ عضویت
    Nov 2012
    شماره عضویت
    178
    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    میانگین پست در روز
    0.26
    نوشته ها
    628
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    1
    تشکر شده در
    1 پست
    آنلاين
    5 دقيقه 43 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    نامشخص
    نقل قول نوشته اصلی توسط امید صادق نمایش پست ها
    کمیت از امام باقر(ع) در مورد زمان ظهور پرسید امام(ع) فرمود: لقد سئل رسول الله(ص) عن ذلک فقال انما مثله کمثل الساعة ... لاتأتیکم الا بغتة) مثل ظهور مهدی(عج) هم چون بر پایی قیامت است کسی جز خدا از وقت آن آگاه نیست. (بحار الانوار ج 51 ص 154 ]

    2ـ امام زمان(عج) خود در توقيع شريف و در پاسخ به نامه اسحاق بن يعقوب مي*فرمايد:«.... اما وقت ظهور من به اراده خداوند متعال بستگي دارد کساني که وقت آن را تعيين مي*کنند، دروغ*گو هستند». (کمال الدين، ج 2، ص 237).

    البته این مسأله رو نمی شه به ضرس قاطع گفت،* بلکه اون چیزیه که از روایات بر میاد. باز هم الله الاعلم
    سلام علیکم
    دلیل اصلی این امر بخشی از علم نهفته خداوند است که به آن بدا می گویند! بدا را نه به طور کامل ولی به صورتی که مشخص شود می توان با عبارت تغییر در زمان وقوع یک واقعه معرفی کرد.
    این پرسشی که بنده در ابتدا مطرح کردم می تواند کمکی باشد برای شناخت بهتر خدا و پی بردن به ویژگی های ائمه علیهم السلام.
    خلاصه این هایی که گفتید به بدا اشاره دارد! دلیل دیگری هم دارید؟
    یا علی
    ای آنکه طلب کنی خدا را به خودآ
    وز خود بطلب کز تو جدا نیست خدا
    اول به خودآ گر به خودآیی به خدا
    اقرار نمایی به خدایی خدا

  6. Top | #6

    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    شماره عضویت
    272
    عنوان کاربر
    کاربر فعال
    میانگین پست در روز
    0.10
    محل سکونت
    قم
    نوشته ها
    242
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    6
    تشکر شده در
    6 پست
    آنلاين
    13 دقيقه 17 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    نامشخص
    نقل قول نوشته اصلی توسط iemt نمایش پست ها
    سلام علیکم
    دلیل اصلی این امر بخشی از علم نهفته خداوند است که به آن بدا می گویند! بدا را نه به طور کامل ولی به صورتی که مشخص شود می توان با عبارت تغییر در زمان وقوع یک واقعه معرفی کرد.
    این پرسشی که بنده در ابتدا مطرح کردم می تواند کمکی باشد برای شناخت بهتر خدا و پی بردن به ویژگی های ائمه علیهم السلام.
    خلاصه این هایی که گفتید به بدا اشاره دارد! دلیل دیگری هم دارید؟
    یا علی
    سلام. نمی دونم چطور برداشت کردید که این دلایل بر بدا دلالت دارند. خوب می تونه این روایات بر علم غیب دلالت داشته باشه. علم غیب هم که فقط خدا بر اون آگاهی داره مگر این که خدا مقداری از اون رو برای غیر خودش آشکار کنه.
    ما ایستاده ایم ایستاده ایم ایستاده ایم

  7. Top | #7

    تاریخ عضویت
    Nov 2012
    شماره عضویت
    178
    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    میانگین پست در روز
    0.26
    نوشته ها
    628
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    1
    تشکر شده در
    1 پست
    آنلاين
    5 دقيقه 43 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    نامشخص
    نقل قول نوشته اصلی توسط امید صادق نمایش پست ها
    سلام. نمی دونم چطور برداشت کردید که این دلایل بر بدا دلالت دارند. خوب می تونه این روایات بر علم غیب دلالت داشته باشه. علم غیب هم که فقط خدا بر اون آگاهی داره مگر این که خدا مقداری از اون رو برای غیر خودش آشکار کنه.
    ُسلام علیکم
    اون روایت رو شنیدی که نقل به مضمون این است:
    دو برادر رفته بودند خدمت امام صادق علیه السلام. حضرت خبر فوت یکی از آن ها را به دیگری می دهد که تا ده روز دیگر برادرت فوت می کند ولی برادر آن مرد فوت نمی کند! آن شخص پیش حضرت می رود و علت را می پرسد و در نهایت می فهمد که برادرش بعد از آن جا چون به دیدار عمه پیرشان رفته و صله رحم انجام داده است خداوند بر عمر او افزوده است.
    نتیجه ای که بنده می گیرم این است که ائمه معصومین علیهم السلام در لحظه، علم به رویدادها و زمانشان دارند ولی از تغییر آن یا بداء آن اطلاعی ندارند! نتیجه اشتباهی است؟
    یا علی
    ای آنکه طلب کنی خدا را به خودآ
    وز خود بطلب کز تو جدا نیست خدا
    اول به خودآ گر به خودآیی به خدا
    اقرار نمایی به خدایی خدا

  8. Top | #8

    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    شماره عضویت
    272
    عنوان کاربر
    کاربر فعال
    میانگین پست در روز
    0.10
    محل سکونت
    قم
    نوشته ها
    242
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    6
    تشکر شده در
    6 پست
    آنلاين
    13 دقيقه 17 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    نامشخص
    نقل قول نوشته اصلی توسط iemt نمایش پست ها
    ُسلام علیکم
    اون روایت رو شنیدی که نقل به مضمون این است:
    دو برادر رفته بودند خدمت امام صادق علیه السلام. حضرت خبر فوت یکی از آن ها را به دیگری می دهد که تا ده روز دیگر برادرت فوت می کند ولی برادر آن مرد فوت نمی کند! آن شخص پیش حضرت می رود و علت را می پرسد و در نهایت می فهمد که برادرش بعد از آن جا چون به دیدار عمه پیرشان رفته و صله رحم انجام داده است خداوند بر عمر او افزوده است.
    نتیجه ای که بنده می گیرم این است که ائمه معصومین علیهم السلام در لحظه، علم به رویدادها و زمانشان دارند ولی از تغییر آن یا بداء آن اطلاعی ندارند! نتیجه اشتباهی است؟
    یا علی

    آخه در وقت قیامت که بدائی وجود نداره. وقت ظهور در این روایت به وقت قیامت تشبیه شده. شاید از این زاویه نگاه کنیم، منظور شما قابل برداشت نباشه، بلکه مخفی بودن به طور کلی منظور باشه.
    البته شاید و باید در این باره به متخصصین امر رجوع کرد.
    آقای دکتر شاکری مسئول نهاد،* در مسأله مهدویت بسیار تواناست. شاید اگه از ایشون سوال شه خیلی خوب باشه.
    ما ایستاده ایم ایستاده ایم ایستاده ایم

  9. Top | #9

    تاریخ عضویت
    Nov 2012
    شماره عضویت
    178
    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    میانگین پست در روز
    0.26
    نوشته ها
    628
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    1
    تشکر شده در
    1 پست
    آنلاين
    5 دقيقه 43 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    نامشخص
    نقل قول نوشته اصلی توسط امید صادق نمایش پست ها

    آخه در وقت قیامت که بدائی وجود نداره. وقت ظهور در این روایت به وقت قیامت تشبیه شده. شاید از این زاویه نگاه کنیم، منظور شما قابل برداشت نباشه، بلکه مخفی بودن به طور کلی منظور باشه.
    البته شاید و باید در این باره به متخصصین امر رجوع کرد.
    آقای دکتر شاکری مسئول نهاد،* در مسأله مهدویت بسیار تواناست. شاید اگه از ایشون سوال شه خیلی خوب باشه.
    سلام علیکم
    با چه استدلالی در وقت قیامت بدایی وجود نداره! که حتی اگر نداشته باشد، برای وقت ظهور روایت داریم که بدا وجود دارد! که با وجود بدا فقط خداست که از زمان دقیق آن مطلع است ولی از نظر بنده دلیل نمی شود امام زمان عجل الله تا زمانی که بدا حاصل شود از زمان آن بی اطلاع باشد!
    حالا از وقت ظهور هم که بگذریم خوب است راجع به کیفیت علم ائمه علیهم السلام هم اطلاعاتی کسب کنیم. فلذا اگر مطلب کلی تری هم در این زمینه داشتید ممنون میشم که بگید.
    ضمنا بنده به آقای دکتر شاکری دسترسی ندارم. ار دسترسی دارید بپرسید و جوابش را برای ما بیاورید.
    یا علی
    ای آنکه طلب کنی خدا را به خودآ
    وز خود بطلب کز تو جدا نیست خدا
    اول به خودآ گر به خودآیی به خدا
    اقرار نمایی به خدایی خدا

  10. Top | #10

    تاریخ عضویت
    Nov 2012
    شماره عضویت
    178
    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    میانگین پست در روز
    0.26
    نوشته ها
    628
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    1
    تشکر شده در
    1 پست
    آنلاين
    5 دقيقه 43 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    نامشخص
    سلام علیکم
    این حدیث رو پیدا کردم، جالب است.

    عِدّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ سَمَاعَةَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ وَ وُهَيْبِ بْنِ حَفْصٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللّهِ ع قَالَ إِنّ لِلّهِ عِلْمَيْنِ عِلْمٌ مَكْنُونٌ مَخْزُونٌ لَا يَعْلَمُهُ إِلّا هُوَ مِنْ ذَلِكَ يَكُونُ الْبَدَاءُ وَ عِلْمٌ عَلّمَهُ مَلَائِكَتَهُ وَ رُسُلَهُ وَ أَنْبِيَاءَهُ فَنَحْنُ نَعْلَمُهُ‏ (اصول كافى جلد 1 کتاب توحید باب بداء صفحه 203)
    امام صادق عليه ‏السلام فرمود: همانا: خدا را دو علم است: 1- علم نهفته و در خزانه كه جز او كسى نداند و بدا از اين علم باشد 2- علمي كه به ملائكه و رسولان و پيغمبرانش تعليم داده كه ما آن را مي دانيم.

    یا علی
    ای آنکه طلب کنی خدا را به خودآ
    وز خود بطلب کز تو جدا نیست خدا
    اول به خودآ گر به خودآیی به خدا
    اقرار نمایی به خدایی خدا

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  


SEO by vBSEO 3.6.1