صفحه 3 از 39 نخستنخست 1234567813 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 31 تا 45 , از مجموع 573
  1. Top | #31

    تاریخ عضویت
    May 2013
    شماره عضویت
    338
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.56
    محل سکونت
    بندر انزلی
    نوشته ها
    3,386
    تشکر تشکر کرده 
    2
    تشکر تشکر شده 
    65
    تشکر شده در
    51 پست
    آنلاين
    1 ساعت 24 دقيقه 5 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    3 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط aghlesooorkh نمایش پست ها
    خودتون فرمودین :
    (علی (ع) سوره های قرآن را به ترتیب تاریخ نزول چیده بود)
    ...نه اینکه آیات به ترتیب نزول چیده شده...و یا جابه جا شده...
    شما تو فرمایش قبلیتون فرمودین که: (به نحوی آیه رو در قرآن گنجوندند که بتونن بیان حکم حرمت و حلیت برخی اطعمه رو به عنوان اکمال احکام دینی جلوه بدهند)

    فرق این دوتا قرآن... یکی، تو قرائته...دوم، تو ترتیب نزول سوره ها...سوم،قرآنِ حضرت شاملِ اسباب نزول و تفسیر آیات میشه...

    چنتا نمونه ...
    اکثر مفسران و عالمان علوم قرآنی بر این عقیده اند که ترتیب آیات هر سوره، توقیفی و متناسب با ترتیب نزول و توسط خود پیامبر اکرم(ص) مرتب شده است.
    ابن عباس مي ‏گويد: زمانی بر پيامبر خدا(ص) می گذشت و سوره هايی چند بر او نازل می ‏گشت. وقتی آياتی بر او نازل مي ‏شد بعضی از نويسندگان را احضار كرده می ‏فرمود: اين آيات را در سوره ‏ای كه فلان خصوصيات را دارد بگذاريد. (البرهان فی علوم القرآن، ج ‏1، ص‏234 و 241)

    در مجمع البيان و در ذيل آيه شريفه: «وَ اتَّقُواْ يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلىَ اللَّهِ ثُمَّ تُوَفىَ‏ كلُ‏ُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَ هُمْ لَا يُظْلَمُون‏» (بقره، 281) آمده، اين آيه، آخرين آيه نازل شده از قرآن است که به گفته جبرئيل و دستور پيامبر(ص)، بعد از آيه 280 ـ بين آيه ربا و آيه دين ـ قرار داده شده است. (مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏2، ص 676)

    آیت الله معرفت میفرماید:هر سوره‏ اى كه مكى است تمام آن مكى است و هر سوره ‏اى كه ‏مدنى است تمام آن مدنى است. (علوم قرآنی، ص 96؛ التمهيد، ج 1، ص 169 ـ 237)

    من از هیچکدوم از علما نشنیدم و نخوندم که آیات قرآن جابجا شده...شاید من ندیدم و نخوندم...بازم میگم به نظرم این از خصوصیات قرآنه...و مشکلی نداره که آیات با پس و پیش خودش رابطۀ واضحی نداره...
    من صرفا سوره ها رو عرض نکردم بلکه آیات رو هم گفتم.شاهد مثال هم دارم :ترتیب دقیق آیات و سوره ها طبق نزول آن ها دراین مصحف رعایت شده بود و کاملا مراحل و سیر نزول آیات در آن روشن بود و بدین وسیله سیرتشریح و احکام، مخصوصاً مسأله ناسخ و منسوخ در قرآن فهمیده می شد:تاریخ قرآن، معرفت، ص 86
    جابرمی گوید: من از امام باقر علیه السلام شنیدم که فرمود: هیچ یک از مردم نیست که بگوید: قرآن را چنان که خدا نازل کرد، گردآورده است؛ مگر آن که دروغ می گوید. و جز علی بن ابی طالب و امامان پس از او آن را چنان که خدا نازل کرد، کسی گرد نیاورد و حفظ نکرد(بحارالانوار، ج 92، ص88)

    ترتیب فعلی قرآن که در دسترس مسلمانان است بر طبق ترتیب نزول آیات قرآنی نیست چون اگر اینچنین بود باید در ابتدای قرآن سوره*های مکی جلوتر از سوره*های مدنی قرار می*گرفتند در حالیکه در قرآن موجود ابتدا سوره*های مدنی و سپس سوره*های مکی قرار دارند. اما بر طبق روایات رسیده بر ما، ترتیب مصحف امام علی علیه السلام بر اساس ترتیب نزول آیات و سوره*های قرآنی بوده است. *** مفید می*گوید علی علیه السلام در مصحف خود منسوخ را بر ناسخ مقدم نوشت. یعنی آیاتی که حکمشان منسوخ شده بود اول می*نوشت و آیه*ای که حکم این آیه را تغییر داده و حکم جدیدی نسبت به حکم نسخ شده آورده بود پس از آن می*نوشت .
    ابن حجر مى‏گويد: «على قرآن را به ترتيب نزول (آيات) پس ازوفات پيامبر جمع آورى كرد.» ابن جزى الكلبى مى‏گويد: «درزمان رسول الله، قرآن در ميان كتابها و سينه‏هاى مردمان‏پراكنده بود. وقتى رسول الله وفات يافت، على بن ابى‏طالب‏رضى‏الله عنه درخانه‏اش نشست و آن را به ترتيب نزول جمع‏كرد.» در كتاب تاريخ يعقوبى ترتيب اين آيات ذكر شده است.
    این چه استغناست یارب وین چه قادر حکمتست
    کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست

  2. Top | #32

    تاریخ عضویت
    May 2013
    شماره عضویت
    338
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.56
    محل سکونت
    بندر انزلی
    نوشته ها
    3,386
    تشکر تشکر کرده 
    2
    تشکر تشکر شده 
    65
    تشکر شده در
    51 پست
    آنلاين
    1 ساعت 24 دقيقه 5 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    3 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط mosafer نمایش پست ها

    راستش تا حالا جایی ندیدم همچین چیزیو.اما یه جا خوندم که امام رضا علیه السلام روزی یک جزء از قران رو میخوندن و فرموده بودن که اگه بخاطر تدبر در ایات نبود روزی یه ختم کامل انجام میدادم.تو این کتاب نگفتن که قران امام علی علیه السلام رو میخوندن.خب از روی اون نباشه از روی مال خودمونه دیگه!!!
    ببینید روایت استنادی شما دلالت نداره بر این که قرآن با همین ترتیب رو می خوندند.چون براساس مصحف علی (ع) نیز طبعا قرآن دارای جزء خواهد بود اما نوع سوره هایی که در جزءها هستند متفاوته. مثلا سوره علق چون اولین سوره نازله برپیامبر بوده در جزء اول قرار داشته طبعا.تدبر در آیات هم که در هر دو نوع ترتیب میسره
    این چه استغناست یارب وین چه قادر حکمتست
    کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست

  3. Top | #33

    تاریخ عضویت
    May 2013
    شماره عضویت
    338
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.56
    محل سکونت
    بندر انزلی
    نوشته ها
    3,386
    تشکر تشکر کرده 
    2
    تشکر تشکر شده 
    65
    تشکر شده در
    51 پست
    آنلاين
    1 ساعت 24 دقيقه 5 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    3 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط aghlesooorkh نمایش پست ها
    توقفیه،یعنی خود پیامبر این ترتیب رو ذکر کرده...
    علامه شعراني هم بر اين باوره كه نه تنها نظم و ترتيب آيات، بلكه معرفت وشناخت آيات و حتي معرفت و شناخت سوره ها نيز توقيفي و بدستور پيامبر بوده است.علما میگن: جمع و ترتيب آيات در سوره ها در عهد خود پيغمبر(ص) و به دستور آن حضرت بود
    البته نظر علامه شعرانی ظاهرا خلاف نظر مشهور شیعه است که مصحف علی را پذیرفته و لااقل ترتیب سور قرآن مندرج در اون رو با قرآن موجود متفاوت می دونند.دانشمنداني همچون آيت الله خويي ، آيت الله حسن زاده آملي ، سيدمرتضي و ...معتقدند كه قرآن به وسيله پيامبر و انديشمنداني همچون علامه طباطبايي ، آيت الله معرفت ، سيوطي و ...معتقدند كه قرآن پس ازرحلت پيامبر گردآوري شده است براي آگاهي بيشتر ر . ك : 1- قرآن دراسلام علامه طباطبايي 2- البيان آيت الله خويي 3- تاريخ قرآن از دكترراميار
    پس در این مطلب اختلاف وجود داره.
    این چه استغناست یارب وین چه قادر حکمتست
    کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست

  4. Top | #34

    تاریخ عضویت
    May 2013
    شماره عضویت
    338
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.56
    محل سکونت
    بندر انزلی
    نوشته ها
    3,386
    تشکر تشکر کرده 
    2
    تشکر تشکر شده 
    65
    تشکر شده در
    51 پست
    آنلاين
    1 ساعت 24 دقيقه 5 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    3 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط aghlesooorkh نمایش پست ها
    حضرت علی(ع) درباره عثمان فرمود:

    کاری که او در خصوص قرآن انجام داد همه با مشورت ما و زیر نظر ما بود .
    لطفا منبع این مطلب رو بفرمایید.
    این چه استغناست یارب وین چه قادر حکمتست
    کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست

  5. Top | #35

    تاریخ عضویت
    May 2013
    شماره عضویت
    338
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.56
    محل سکونت
    بندر انزلی
    نوشته ها
    3,386
    تشکر تشکر کرده 
    2
    تشکر تشکر شده 
    65
    تشکر شده در
    51 پست
    آنلاين
    1 ساعت 24 دقيقه 5 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    3 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط mosafer نمایش پست ها

    ضمنا از ایمه روایاتی خطاب به شیعیان هس که سفارش کردن به این قران استناد کنن و نمیدونم کدوم بزرگوار فرمودن:اقرء کما یقرء الناس.ینی مردم رو به این قران سفارش میکردن و خودشون اون رو میخوندن؟؟؟عایا؟؟؟
    البته باید شرایط صدور این روایاتو هم در نظر گرفت.احتمالا به جهت فشار شدیدی که شیعیان دچارش بودند خواندن قرآن بر خلاف تنظیم موجود می تونسته بهانه ساز آزار شیعه باشه
    این چه استغناست یارب وین چه قادر حکمتست
    کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست

  6. Top | #36

    تاریخ عضویت
    May 2013
    شماره عضویت
    338
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.56
    محل سکونت
    بندر انزلی
    نوشته ها
    3,386
    تشکر تشکر کرده 
    2
    تشکر تشکر شده 
    65
    تشکر شده در
    51 پست
    آنلاين
    1 ساعت 24 دقيقه 5 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    3 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط aghlesooorkh نمایش پست ها
    با این روایات معلوم میشه حتی اگه همۀ آیات قرآن رو صحابه جابجا کرده باشن...امام علی هم نظارت داشته...

    معلومه که ائمه(ع) از همین قرآن استفاده میکرده و به مردم همین قرآن رو سفرش میکرده و به همین قرآن استناد میکردن...
    بله طبعا با نظارت ایشون از کم وزیاد کردن قرآن جلوگیری شده و خوشبختانه قرآن تحریف نشده.اما ترتیب سور و آیات که امری فرعی بوده مورد توجه خلفا قرار نگرفته
    این چه استغناست یارب وین چه قادر حکمتست
    کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست

  7. Top | #37

    تاریخ عضویت
    May 2013
    شماره عضویت
    338
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.56
    محل سکونت
    بندر انزلی
    نوشته ها
    3,386
    تشکر تشکر کرده 
    2
    تشکر تشکر شده 
    65
    تشکر شده در
    51 پست
    آنلاين
    1 ساعت 24 دقيقه 5 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    3 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط aghlesooorkh نمایش پست ها
    یعنی تعداد کمی از آیات به اجتهاد صحابه،که امام علی(ع) هم جزءشون بوده،مرتب و جابجا شده؟؟؟؟؟؟؟
    حالا کدوم آیات بوده؟؟؟؟ نکنه همون آیاتی که به نظر ما هیچ ربطی به آیاتِ قبل و بعدش نداره؟؟؟؟


    البته منظور از صحابه در این جا حضرت علی نیست. چون مصحف آن حضرت بنابر مشهور شیعه موسوم به صحابه علی (ع) می باشد..متاسفانه کیفیت اون مصحف ناشناخته است.ولی کشف آیات متصل توسط مفسرین با رعایت اسلوب ها تفسیر امکان پذیره.البته عدم شناخت اونها مانع نمی شه که با یافتن شان نزول آیات یا آیات مرتبط در باب موضوعات مختلف به قرآن رجوع نماییم.
    این چه استغناست یارب وین چه قادر حکمتست
    کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست

  8. Top | #38

    تاریخ عضویت
    Jul 2013
    شماره عضویت
    388
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.73
    محل سکونت
    باب الجنة
    نوشته ها
    3,646
    نوشته های وبلاگ
    12
    تشکر تشکر کرده 
    1,208
    تشکر تشکر شده 
    1,551
    تشکر شده در
    617 پست
    آنلاين
    2 روز 15 ساعت 11 دقيقه 7 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    2 دقيقه 28 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط امیرحسین نمایش پست ها
    لطفا منبع این مطلب رو بفرمایید.
    اگه اشتباه نکنم تو المیزان...بازم نگاه میکنم و بهتون میگم
    حباب وار برای دیدن رخ یار ، سری کشیم و نگاهی کنیم و آب شویم...

  9. Top | #39

    تاریخ عضویت
    Jul 2013
    شماره عضویت
    388
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.73
    محل سکونت
    باب الجنة
    نوشته ها
    3,646
    نوشته های وبلاگ
    12
    تشکر تشکر کرده 
    1,208
    تشکر تشکر شده 
    1,551
    تشکر شده در
    617 پست
    آنلاين
    2 روز 15 ساعت 11 دقيقه 7 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    2 دقيقه 28 ثانيه
    من این جمله رو تازگیها از علامه طباطبائی خوندم...:

    اینکه ترتیب سور وآیات بدستور پیامبر باشد،ثابت نیست.بیان ایشان مشکلی را ایجاد نمی کند،زیرا از متن ومحتوا ی آیات می توان تشخیص داد که آیه مکی است یا مدنی.ضمن اینکه جابجائی آیات مکی ومدنی در مواردی که گفته شده،بعلل خاصی بوده که از نظرها مخفی نیست.مانند جا دادن آیات ولایت در لابلای آیات مربوط به میته ویا زنهای پیامبر!
    حباب وار برای دیدن رخ یار ، سری کشیم و نگاهی کنیم و آب شویم...

  10. Top | #40

    تاریخ عضویت
    Jul 2013
    شماره عضویت
    388
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.73
    محل سکونت
    باب الجنة
    نوشته ها
    3,646
    نوشته های وبلاگ
    12
    تشکر تشکر کرده 
    1,208
    تشکر تشکر شده 
    1,551
    تشکر شده در
    617 پست
    آنلاين
    2 روز 15 ساعت 11 دقيقه 7 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    2 دقيقه 28 ثانيه
    آره...تو المیزان علامه طباطبائی جلد 12.ص 179 این حدیث رو آورده.

    در کتاب اتقان آمده که ابن ابی داوود بسند صحیح از سوید بن غفله روایت کرده است که گفت:

    حضرت علی(ع) فرمود:

    درباره عثمان جز خوبی نگویید زیرا بخدا قسم که آنچه او در خصوص قرآن انجام داد همه با مشورت ما و زیر نظر ما بود .
    حباب وار برای دیدن رخ یار ، سری کشیم و نگاهی کنیم و آب شویم...

  11. Top | #41

    تاریخ عضویت
    May 2013
    شماره عضویت
    338
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.56
    محل سکونت
    بندر انزلی
    نوشته ها
    3,386
    تشکر تشکر کرده 
    2
    تشکر تشکر شده 
    65
    تشکر شده در
    51 پست
    آنلاين
    1 ساعت 24 دقيقه 5 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    3 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط aghlesooorkh نمایش پست ها
    من این جمله رو تازگیها از علامه طباطبائی خوندم...:

    اینکه ترتیب سور وآیات بدستور پیامبر باشد،ثابت نیست.بیان ایشان مشکلی را ایجاد نمی کند،زیرا از متن ومحتوا ی آیات می توان تشخیص داد که آیه مکی است یا مدنی.ضمن اینکه جابجائی آیات مکی ومدنی در مواردی که گفته شده،بعلل خاصی بوده که از نظرها مخفی نیست.مانند جا دادن آیات ولایت در لابلای آیات مربوط به میته ویا زنهای پیامبر!
    فکر می کنم این مطلب علامه به خوبی عرض بنده رو تایید می کنه
    این چه استغناست یارب وین چه قادر حکمتست
    کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست

  12. Top | #42

    تاریخ عضویت
    May 2013
    شماره عضویت
    338
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.56
    محل سکونت
    بندر انزلی
    نوشته ها
    3,386
    تشکر تشکر کرده 
    2
    تشکر تشکر شده 
    65
    تشکر شده در
    51 پست
    آنلاين
    1 ساعت 24 دقيقه 5 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    3 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط aghlesooorkh نمایش پست ها
    آره...تو المیزان علامه طباطبائی جلد 12.ص 179 این حدیث رو آورده.

    در کتاب اتقان آمده که ابن ابی داوود بسند صحیح از سوید بن غفله روایت کرده است که گفت:

    حضرت علی(ع) فرمود:

    درباره عثمان جز خوبی نگویید زیرا بخدا قسم که آنچه او در خصوص قرآن انجام داد همه با مشورت ما و زیر نظر ما بود .
    البته این حدیثی که از ابن ابی داوود که از علمای بزرگ اهل سنت در عصر عباسیان است فرمودید با نظر شیعه اختلا ف دارد:چون [امام] علي ابن ابي طالب [عليه السلام] از تجهيز رسول خدا صلي اللّه عليه و آله فارغ شد... و حضرت را دفن كرد، ردا بر دوش نينداخت تا قرآن را جمع كند، چون بر اين كار مأمور بود. پس قرآن را همان‏گونه كه نازل شده‏بود بدون تحريف و تبديل و زياده و نقصان، تدوين كرد. و پيامبر خدا صلي اللّه عليه و آله جايگاه آيات و تقديم و تأخير آنها را بديشان آموخته بود... در روايت آمده چون از جمع آن فارغ شد، آن را برداشته و با غلامش قنبر بسوي مسجد روانه شد - و گفته شده [حجم] آن باندازه بار شتر بود - آنگاه [امام علي عليه السلام] روي بديشان كرد و گفت: اين كتاب پروردگار شماست همان‏گونه كه بر محمد صلي اللّه عليه [و آله] و سلم نازل شده، حرفي از آن كاسته نشد و چيزي افزون نگشت، من آن را بين دو لوح قرار دادم.
    حاضران مصحف را نپذيرفتند و ناديده‏اش انگاشتند و گفتند: «ما را به چنين كتابي نياز نيست». [امام] علي [عليه السلام] گفت: «هان سوگند به خدا از پي امروز هر گز آن را نخواهيد ديد، فقط بر من لازم بود كه پس از جمع كردن، شما را آگاه كنم. سپس امام به خانه برگشت و آنان را به حال خود گذاشت - همان‏طور كه هارون عليه السلام، قوم برادرش موسي عليه‏السلام را بعد از القاي حجت به خود واگذاشت... - در حالي كه اين آيه را تلاوت مي‏كرد: «يا ربّ إنّ قومي اتّخذوا هذا القرآن مهجورا»(پروردگارا، قوم من قرآن را وا پس نهادند...»(مفاتيح الاسرار، 1/121)9.
    7. الموفق خطيب خوارزم (د568ق) با سند خود از عبد خير به صورت كوتاه اين گزارش را آورده است (خوارزمي، 94 رقم 93).
    8. ابن جزي الكلبي (د741ق) نيز به اختصار در اين زمينه سخن گفته است (1/4).به مقاله بررسی اسناد مصحف علی در منابع فریقین مراجعه کنید بد نیست.
    بنابراين بايد گفت كه فرقى بين دو مصحف علی (ع) و عثمان از بسیاری جهات نبوده است. چرا كه على عليه‏السلام نگهبان سلامت دين بود و اگر كوچك‏ترين تحريف يانقصان يا زياده ياتغييرى در مصحف عثمان مى‏ديد، سكوت نمى‏كرد و هيچ گاه از امام عليه‏السلام شنيده نشد كه به صراحت يا اشاره ايجاد شك ياعدم اطمينان نسبت به مصحف عثمان كنند. و به همين خاطر خود حضرت و بقيه ائمه عليهم‏السلام مردم را به همين قرآن ارجاع مى‏دادند و به اعتقاد «شيخ صدوق» قرآنى كه در دست مردم است، همانى است كه خدا بر پيغمبرش صلى‏الله‏عليه‏و‏آله نازل كرد. و اختلاف آن اين است كه مصحف حضرت على عليه‏السلام به ترتيب نزول و تقدّم منسوخ بر ناسخ و تفسير و تأويل آيات است و اين كه گفته‏اند قرآن تام و تمام نزد على عليه‏السلام و بعد ائمه طاهرين عليهم‏السلام و الآن نزد حضرت ولى عصر عليه‏السلام مى‏باشد. از اين جهات است كه ذكر شد و الاّ درخود قرآن ابداً كم و زيادى نشده است.


    به علاوه تعابیری که حضرت علی در نهج البلاغه خصوصا خطبه شقشقیه از عثمان ذکر کرده با این بیان که از عثمان جز به خوبی نگویید ناسازگاره. رفتار زشت عثمان با صحابه ای چون ابن مسعود و ابوذر و برگماشتن بنی امیه مثل مروان و ولید بر ایالات و فساد و ستم بی اندازه در زمان او که به قتلش منجر شد مورد انتقاد امثال حضرت علی و ابوذر و شیعیان مخلص بوده و با این حدیثی که شما ذکر کردید کاملا منافات داره .
    این چه استغناست یارب وین چه قادر حکمتست
    کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست

  13. Top | #43

    تاریخ عضویت
    May 2013
    شماره عضویت
    338
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.56
    محل سکونت
    بندر انزلی
    نوشته ها
    3,386
    تشکر تشکر کرده 
    2
    تشکر تشکر شده 
    65
    تشکر شده در
    51 پست
    آنلاين
    1 ساعت 24 دقيقه 5 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    3 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط aghlesooorkh نمایش پست ها
    من این جمله رو تازگیها از علامه طباطبائی خوندم...:

    اینکه ترتیب سور وآیات بدستور پیامبر باشد،ثابت نیست.بیان ایشان مشکلی را ایجاد نمی کند،زیرا از متن ومحتوا ی آیات می توان تشخیص داد که آیه مکی است یا مدنی.ضمن اینکه جابجائی آیات مکی ومدنی در مواردی که گفته شده،بعلل خاصی بوده که از نظرها مخفی نیست.مانند جا دادن آیات ولایت در لابلای آیات مربوط به میته ویا زنهای پیامبر!
    البته من هم مدعی نیستم ترتیب فعلی شناخت آیات مدنی و مکی رو ناممکن می کنه بلکه امروزه مفسرین بر اساس شاخصه هایی مکی و مدنی بودن آیات یا سوره ها رو مشخص می کنند.ولی در مواردی هم تردید دارند. اگر ترتیب مصحف علی (ع ) رعایت می شد این تردیدها هم طبعا برطرف می شد.اون علل خاصی هم که با مصداق فرمودید به نظرم عرض بنده رو در قصد و غرض خلفا برای پنهان ماندن فضیلیت اهل بیت (ع) تایید می کنه. چنان که امروز به استناد همین ترتیب آیات مدعی عدم دلالت اون ها بر ولایت داشتن حضرت علی یا عصمت اهل بیت یا غدیر و... هستند
    این چه استغناست یارب وین چه قادر حکمتست
    کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست

  14. Top | #44

    تاریخ عضویت
    Apr 2013
    شماره عضویت
    321
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    0.56
    نوشته ها
    1,239
    تشکر تشکر کرده 
    2
    تشکر تشکر شده 
    28
    تشکر شده در
    20 پست
    آنلاين
    16 دقيقه 5 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    نامشخص
    یک سوال
    چرا در قرآن تعداد زیادی از آیات با مفاهیم تکراری بیان شدن؟
    مثل داستانهای اقوام پیشین ک چندین بار تکرار شدن.
    چرا ب جای اونا از مسائل دیگه ای ک شاید حداقل از دید بشر این عصر اهمیت بیشتری دارن صحبت نشده؟
    مثل مسائل علمی
    روی دستش پسرش رفت ولی قولش نه
    ای دمش گرم! سرش رفت ولی قولش نه

  15. Top | #45

    تاریخ عضویت
    May 2013
    شماره عضویت
    338
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.56
    محل سکونت
    بندر انزلی
    نوشته ها
    3,386
    تشکر تشکر کرده 
    2
    تشکر تشکر شده 
    65
    تشکر شده در
    51 پست
    آنلاين
    1 ساعت 24 دقيقه 5 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    3 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط f.ebrahimi نمایش پست ها
    یک سوال
    چرا در قرآن تعداد زیادی از آیات با مفاهیم تکراری بیان شدن؟
    مثل داستانهای اقوام پیشین ک چندین بار تکرار شدن.
    چرا ب جای اونا از مسائل دیگه ای ک شاید حداقل از دید بشر این عصر اهمیت بیشتری دارن صحبت نشده؟
    مثل مسائل علمی
    ببینید تكرار مخلّ فصاحت نيست زيرا در علم معانى و بيان و بديع نيامده كه كلام فصيح، آن است كه از تكرار خالى باشد. بلكه گاهى با توجه بر شرايط و مقتضيات سخن، تكرار ضرورت هم پيدا مى‏كند. از اين رو گفته‏اند تكرار، در كلام فصيح بر انواعى تحقق مى‏يابد؛ يكى از آنها تكرارى است كه براى مدح آمده است؛ مانند: «و السابقون السابقون اولئك المقربون »
    در سوره مائده، آيه 93 اين‏گونه تكرار هم هست.
    ديگرى تكرار براى وعيد يا تهديد است؛ مثل (الحاقه ما الحاقه ) و(و ما ادريك ما يوم الدين ثم ما ادريك ما يوم الدين) و سومى تكرار براى استبعاد است مانند «هيهات هيهات لما توعدون»

    ثانيا، اين گونه تكرارها، يا براى تأكيد مطلب و تقرير كلام است؛ مثل اين كه پدرى فرزند خطاكارش را مخاطب قرار دهد و بگويد: آيا فراموش كردى كودكى خرد و ناتوان بودى و چه خون جگرها براى پرورش تو خوردم؟!
    آيا فراموش كردى براى تو همسر مناسب انتخاب كردم؟!
    آيا فراموش كردى براى تو مسكن خريدم؟!
    قرآن‏پژوهان گفته‏اند تكرار در سوره‏هاى رحمن و مرسلات از اين قبيل است. و يا براى نشان دادن عظميت و اهميت موضوع است.
    چنان که(الحاقه ما الحاقه» و مشابه آن اين‏گونه است.
    و يا به خاطر اشاره به مطلبى جديد است.
    هم‏چنان كه در آيه 185 سوره بقره، عبارت «و من كان مريضا او على سفرٍ...» براى اشاره به مفهوم «يريدالله بكم اليسر و لايريد بكم العسر» تكرار گرديده است.
    و يا براى اين است كه ميان موضوع و محمول يا مبتدا و خبر فاصله زيادى مى‏افتد كه دراينصورت تكرار موضوع يا مبتدا براى يادآورى مفيد است. گاه تکرار به جهت تناسب بحث با سوره مزبور و مثلا شاهد مثال در آن زمینه است که هدف اصلی نزول آن سوره را نشان می دهد.همچنین جنبه تذکر یا هشدار هم در برخی آیات می توانند مورد توجه باشند.
    مثلا تکرار داستان اقوام پیشین در همه جا به یک صورت و با یک هدف نیست. گاه برای بیان عاقبت کفر و گردکشی بشرست و گاه در مقام بیان قدرت خداوند و گاه نحوه تعامل انبیا با اقوام مختلف.
    اما اگر منظور از مسائل مهم امروزین بشر مسائل علمی است باید گفت اساسا رسالت وحی آن نیست تا به مثابه یک متن علمی ریاضی یا فیزیکی به بیان قوانین علمی بپردازد و چنین اموری به کمک عقل که آن هم نعمت خداست به دست می آید.کلام وحیانی اساسا راهبردهای کلی در تمام زمینه ها را برای انسان مشخص می سازد و تطابق با آن ها وظیفه انسانست.مثلا خداوند خواسته که عدل و قسط در جهان تامین شود حال این بشرست که به کمک عقل و با توجه به تئوری های مختلف اقتصادی اعم از ایده های نظام بازار یا مکتب اتریش یا نهاد گرایی یا اقتصاد متمرکز نزدیکترین نظام اقتصادی به این وظفه و آرمان راباید بیابد.همچنین آیات قرآن با کشفیات علمی نیز سازگارند و در برخی کتب به اعجاب های علمی این کتاب توجه شده
    این چه استغناست یارب وین چه قادر حکمتست
    کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست

صفحه 3 از 39 نخستنخست 1234567813 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  


SEO by vBSEO 3.6.1