صفحه 1 از 39 12345611 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 15 , از مجموع 573
  1. Top | #1

    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    شماره عضویت
    276
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.90
    نوشته ها
    4,438
    نوشته های وبلاگ
    1
    تشکر تشکر کرده 
    1,339
    تشکر تشکر شده 
    1,400
    تشکر شده در
    665 پست
    آنلاين
    3 روز 4 ساعت 35 دقيقه 53 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    2 دقيقه 53 ثانيه

    و سوالای من...

    در آیه 7 سوره شوری گفته شده: «قرآنی عربی بر تو وحی کردیم تا اُمّ القُری (مکه) و کسانی که اطراف آن هستند را انذار کنی».
    با وجود این آیه، دیگه جایی برای ادعای ما مسلمانان باقی نمیمونه که پیغمبرمون برای همه مردم دنیا بوده؟؟؟میمونه؟؟؟

  2. Top | #2

    تاریخ عضویت
    Jul 2013
    شماره عضویت
    388
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.68
    محل سکونت
    باب الجنة
    نوشته ها
    3,646
    نوشته های وبلاگ
    12
    تشکر تشکر کرده 
    1,208
    تشکر تشکر شده 
    1,551
    تشکر شده در
    617 پست
    آنلاين
    2 روز 15 ساعت 11 دقيقه 7 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    2 دقيقه 22 ثانيه
    جواب این سوال رو علامه طباطبایی تو تفسیر المیزان داده...بخاطر اینکه چیزی از خودم نگم و اشتباه جواب ندم، عین مطلبشو میذارم

    (جوابش اين است كه دعوت پيامبر اسلام در جهاني شدنش تدريجي و مرحله به مرحله بوده ، در مرحله اول به حكم آيه شريفه و أنذر عشيرتك الاقربين مامور بود تنها فاميل خود را دعوت كند ، و در مرحله دوم به حكم آيه شريفه قرانا عربيا لقوم يعلمون مامور شده آن را به عموم عرب ابلاغ كند ، و در مرحله سوم به حكم آيه و اوحي الي هذا القرآن لانذركم به و من بلغ مامور شده آن را به عموم مردم برساند .

    يكي از ادله‏اي كه مي‏رساند كه چنين مراتبي در دعوت اسلام بوده ، آيه شريفه قل ما اسئلكم عليه من اجر - تا جمله - ان هو الا ذكر للعالمين است ، چون آن طوري كه از سياق سوره برمي‏آيد خطاب در آن به كفار قريش است ، مي‏فرمايد : اين قرآن هدايت و تذكر براي تمام عالميان است و اختصاص به يكقوم و دو قوم ندارد ، و چون كتابي است همگاني ديگر معنا ندارد كه رسول خدا (صلي‏ الله‏ عليه‏ وآله‏ وسلّم‏) از عرب مطالبه اجر و پاداش كند .

    علاوه بر اينكه در اين معنا هيچ حرفي نيست كه دعوت به اسلام شامل اهل كتاب و مخصوصا يهود و نصاري نيز مي‏شود ، ( چون در قرآن بارها به اهل كتاب خطابها كرده ، و ايشان را به پذيرفتن دين دعوت فرموده) .

    و نيز مسلم تاريخ است كه مردمي از غير عرب اسلام را پذيرفته‏اند ، مانند سلمان ايراني ، و بلال حبشي ، و صهيب رومي .

    بعضي از مفسرين گفته‏اند : مراد از جمله من حولها سائر اقوام بشريت غير عرب است ، و مؤيد اين احتمال آن است كه از مكه تعبير فرموده به ام القري يعني مركز تمامي شهرهاي دنيا و گر نه مي‏فرمود : مكه . )


    المیزان،جلد18...ص21
    حباب وار برای دیدن رخ یار ، سری کشیم و نگاهی کنیم و آب شویم...

  3. Top | #3

    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    شماره عضویت
    276
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.90
    نوشته ها
    4,438
    نوشته های وبلاگ
    1
    تشکر تشکر کرده 
    1,339
    تشکر تشکر شده 
    1,400
    تشکر شده در
    665 پست
    آنلاين
    3 روز 4 ساعت 35 دقيقه 53 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    2 دقيقه 53 ثانيه
    ایه ی و اوحی الی...که فرمودین شان نزولش رو میشه بگین؟
    واینکه خطاب به چه کسایی بوده؟

  4. Top | #4

    تاریخ عضویت
    Jul 2013
    شماره عضویت
    388
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.68
    محل سکونت
    باب الجنة
    نوشته ها
    3,646
    نوشته های وبلاگ
    12
    تشکر تشکر کرده 
    1,208
    تشکر تشکر شده 
    1,551
    تشکر شده در
    617 پست
    آنلاين
    2 روز 15 ساعت 11 دقيقه 7 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    2 دقيقه 22 ثانيه
    نمیدونم شأن نزولش رو !!!!

    اما اینکه پیامبر به مصر و ایران و روم نامه فرستاد (در حالی که زبانشون غیر از عربی بود ) نشون از همگانی بودنِ دین اسلام داره...
    حباب وار برای دیدن رخ یار ، سری کشیم و نگاهی کنیم و آب شویم...

  5. Top | #5

    تاریخ عضویت
    May 2013
    شماره عضویت
    338
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.52
    محل سکونت
    بندر انزلی
    نوشته ها
    3,386
    تشکر تشکر کرده 
    2
    تشکر تشکر شده 
    65
    تشکر شده در
    51 پست
    آنلاين
    1 ساعت 24 دقيقه 5 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    3 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط mosafer نمایش پست ها
    در آیه 7 سوره شوری گفته شده: «قرآنی عربی بر تو وحی کردیم تا اُمّ القُری (مکه) و کسانی که اطراف آن هستند را انذار کنی».
    با وجود این آیه، دیگه جایی برای ادعای ما مسلمانان باقی نمیمونه که پیغمبرمون برای همه مردم دنیا بوده؟؟؟میمونه؟؟؟

    همون طور که این که در قرآن آمده که "ای موسی فرعون و قومش را به پرستش خدا دعوت کن"به معنای اختصاص این امر به فرعون نیست و شامل فلسطینیان بت پرست و اقوام کافر دیگه در همون زمان می شده این آیه هم در مقام بیان رسالت جهانی اسلام نیست. اما در موارد بسیاری از پیامبر خواسته شده "ناس" رو دعوت به دین کنه و سیره آن حضرت مبنی بر دعوت سلاطین سرزمین ها نیز دلالت بر همین امر داره و آیات اول سوره روم هم مبتنی بر تایید همین سیره است. مثل این که از "انذر عشیرتک الاقربین "نمی شه برداشت کرد خدا می خواسته فقط پیامبر قبیله خودشو به اسلام دعوت کنه ولاغیر.
    اصولا باید در هرآیه ظرف زمانی و مکانی نزول رو در نظر گرفت ونسبتشو با سایر آیات و روایات سنجید و سپس قضاوت کرد
    این چه استغناست یارب وین چه قادر حکمتست
    کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست

  6. Top | #6

    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    شماره عضویت
    276
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.90
    نوشته ها
    4,438
    نوشته های وبلاگ
    1
    تشکر تشکر کرده 
    1,339
    تشکر تشکر شده 
    1,400
    تشکر شده در
    665 پست
    آنلاين
    3 روز 4 ساعت 35 دقيقه 53 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    2 دقيقه 53 ثانيه
    2/
    موضوعی که ذهنم رو خیلی مشغول کرده پریشان گویی قرانه
    اینکه از شاخه ای به شاخه ای دیگه میپره و کمی بعد برمیگرده به شاخه ی قبل
    انگار تو بیان مطالب انسجام وجود نداره
    یه مثال:ایه ی 2و 3و 4 سوره ی پنجم قرانه.ایه 2 یه سری باید و نباید های رفتاری رو مطرح میکنه
    ایه 3 یه قسمتش راجع به حلال و حرام از طعامه و یه قسمتش به گفته مفسرین راجع به غدیره
    و باز ایه ی بعد حلال و حرام...
    ادم شک میکنه که قران گفته های خداست یا دست نوشته ی ادمه!!!!

  7. Top | #7

    تاریخ عضویت
    Jul 2013
    شماره عضویت
    388
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.68
    محل سکونت
    باب الجنة
    نوشته ها
    3,646
    نوشته های وبلاگ
    12
    تشکر تشکر کرده 
    1,208
    تشکر تشکر شده 
    1,551
    تشکر شده در
    617 پست
    آنلاين
    2 روز 15 ساعت 11 دقيقه 7 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    2 دقيقه 22 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط mosafer نمایش پست ها
    2/
    موضوعی که ذهنم رو خیلی مشغول کرده پریشان گویی قرانه
    اینکه از شاخه ای به شاخه ای دیگه میپره و کمی بعد برمیگرده به شاخه ی قبل
    انگار تو بیان مطالب انسجام وجود نداره
    یه مثال:ایه ی 2و 3و 4 سوره ی پنجم قرانه.ایه 2 یه سری باید و نباید های رفتاری رو مطرح میکنه
    ایه 3 یه قسمتش راجع به حلال و حرام از طعامه و یه قسمتش به گفته مفسرین راجع به غدیره
    و باز ایه ی بعد حلال و حرام...
    ادم شک میکنه که قران گفته های خداست یا دست نوشته ی ادمه!!!!
    این پراکنده گویی نیست...تو ادبیات عرب به اونا میگن جملات معترضه..این ایراد نیست،بلکه یه نوع روشه مخصوصه قرآنه...مثل اینکه اسمش (روش مزجی) هستش...

    قرآن مثل كتابهاي بشر موظف نیست که در ضمن هر سوره صرفاً به گفتگو راجع به یه موضوعِ واحد بپردازه....

    اگه دقت کنید، هر سوره،چندتا موضوع کلی و اساسی داره....بنابر این هر آیه که در اون سوره آورده شده،با موضوع اصلی رابطۀ خاصی داره و بی ربط نیست...آیاتِ تکراری در هر سوره هم به همین دلیل،معانی مختلفی میتونه داشته باشه
    حباب وار برای دیدن رخ یار ، سری کشیم و نگاهی کنیم و آب شویم...

  8. Top | #8

    تاریخ عضویت
    May 2013
    شماره عضویت
    338
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.52
    محل سکونت
    بندر انزلی
    نوشته ها
    3,386
    تشکر تشکر کرده 
    2
    تشکر تشکر شده 
    65
    تشکر شده در
    51 پست
    آنلاين
    1 ساعت 24 دقيقه 5 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    3 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط mosafer نمایش پست ها
    2/
    موضوعی که ذهنم رو خیلی مشغول کرده پریشان گویی قرانه
    اینکه از شاخه ای به شاخه ای دیگه میپره و کمی بعد برمیگرده به شاخه ی قبل
    انگار تو بیان مطالب انسجام وجود نداره
    یه مثال:ایه ی 2و 3و 4 سوره ی پنجم قرانه.ایه 2 یه سری باید و نباید های رفتاری رو مطرح میکنه
    ایه 3 یه قسمتش راجع به حلال و حرام از طعامه و یه قسمتش به گفته مفسرین راجع به غدیره
    و باز ایه ی بعد حلال و حرام...
    ادم شک میکنه که قران گفته های خداست یا دست نوشته ی ادمه!!!!
    سلام. ببینید این نکته ای که می فرمایید ناشی از نحوه تنظیم قرآنه. درواقع در زمان عثمان فرمان تدوین قرآن صادر میشه و در طی اون توجه نمی شه که آیات رو با توجه به تاریخ نزول تنظیم کنند. در حالی که علی (ع) این کار رو انجام میده ولی عمل او مورد توجه عثمان قرار نمی گیره و اون تدوین تحت عنوان کتاب علی نزد ائمه (ع) باقی می مونه و بنابر احادیث یکی از نشانه های مهدی (ع) آوردن اون قرآنه.
    در باب اون آیات هم با توجه به این که خلفا می دونستند وجود اون آیه معروف(الیوم اکمت لکم دینکم) می تونه ادعای شیعیان رو تقویت می کنه و بنیاد خلافتشون رو دچار خطر کنه به نحوی آیه رو در قرآن گنجوندند که بتونن بیان حکم حرمت و حلیت برخی اطعمه رو به عنوان اکمال احکام دینی جلوه بدهند که عملا هم امروز به همین صورت اون آیه را تفسیر کرده و فاقد دلالت برقضیه غدیر اعلام می کنند.
    البته در مواردی هم ممکنه ترجمه های غیر دقیق و مبهم یا تحت اللفظی باعث ایجاد حس عدم انسجام درقرآن بشه که اگر از ترجمه های دقیق تر مثل ترجمه کریم زمانی یا خانم صفارزاده یا جلال مجتبوی یا ترجمه ای که براساس المیزان تهیه شده مراجعه کنید این حالت رفع میشه.
    قرآن موجود تحریف نشده اما در سوره ها رعایت مکی و مدنی بودن آیات و ترتیب نزول اون ها نشده و چون ترتیب دقیق این امر بر ما هم مکشوف نیست باید منتظر ظهور امام زمان بشیم.مراجعه به تفاسیر معتبر برای شناخت آیات و ارتباطشون با هم تا حدی می تونه این اشکال موجود رو برطرف کنه چون آیات مرتبط معمولا در تفاسیر ذکر می شه
    این چه استغناست یارب وین چه قادر حکمتست
    کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست

  9. Top | #9

    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    شماره عضویت
    276
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.90
    نوشته ها
    4,438
    نوشته های وبلاگ
    1
    تشکر تشکر کرده 
    1,339
    تشکر تشکر شده 
    1,400
    تشکر شده در
    665 پست
    آنلاين
    3 روز 4 ساعت 35 دقيقه 53 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    2 دقيقه 53 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط امیرحسین نمایش پست ها
    سلام. ببینید این نکته ای که می فرمایید ناشی از نحوه تنظیم قرآنه. درواقع در زمان عثمان فرمان تدوین قرآن صادر میشه و در طی اون توجه نمی شه که آیات رو با توجه به تاریخ نزول تنظیم کنند. در حالی که علی (ع) این کار رو انجام میده ولی عمل او مورد توجه عثمان قرار نمی گیره و اون تدوین تحت عنوان کتاب علی نزد ائمه (ع) باقی می مونه و بنابر احادیث یکی از نشانه های مهدی (ع) آوردن اون قرآنه.
    در باب اون آیات هم با توجه به این که خلفا می دونستند وجود اون آیه معروف(الیوم اکمت لکم دینکم) می تونه ادعای شیعیان رو تقویت می کنه و بنیاد خلافتشون رو دچار خطر کنه به نحوی آیه رو در قرآن گنجوندند که بتونن بیان حکم حرمت و حلیت برخی اطعمه رو به عنوان اکمال احکام دینی جلوه بدهند که عملا هم امروز به همین صورت اون آیه را تفسیر کرده و فاقد دلالت برقضیه غدیر اعلام می کنند.
    البته در مواردی هم ممکنه ترجمه های غیر دقیق و مبهم یا تحت اللفظی باعث ایجاد حس عدم انسجام درقرآن بشه که اگر از ترجمه های دقیق تر مثل ترجمه کریم زمانی یا خانم صفارزاده یا جلال مجتبوی یا ترجمه ای که براساس المیزان تهیه شده مراجعه کنید این حالت رفع میشه.
    قرآن موجود تحریف نشده اما در سوره ها رعایت مکی و مدنی بودن آیات و ترتیب نزول اون ها نشده و چون ترتیب دقیق این امر بر ما هم مکشوف نیست باید منتظر ظهور امام زمان بشیم.مراجعه به تفاسیر معتبر برای شناخت آیات و ارتباطشون با هم تا حدی می تونه این اشکال موجود رو برطرف کنه چون آیات مرتبط معمولا در تفاسیر ذکر می شه
    خب خود همین جا به جایی یه جور تحریفه...
    مثلا همین مثال خودمون،به قول شما جوری جابه جاش کردن که اون معنی دیگه مستفاد نباشه

  10. Top | #10

    تاریخ عضویت
    May 2013
    شماره عضویت
    338
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.52
    محل سکونت
    بندر انزلی
    نوشته ها
    3,386
    تشکر تشکر کرده 
    2
    تشکر تشکر شده 
    65
    تشکر شده در
    51 پست
    آنلاين
    1 ساعت 24 دقيقه 5 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    3 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط mosafer نمایش پست ها
    خب خود همین جا به جایی یه جور تحریفه...
    مثلا همین کثال خودمون،به قول شما جوری جابه جاش کردن که اون معنی دیگه مستفاد نباشه
    منظور ما از عدم تحریف عدم تحریف لفظی در قرآنه (برخلاف کتب آسمانی دیگه یعنی واژگان و عبارات قران جابجا نشده)اما امکان تحریف محتوایی در قرآن هم وجود داره یعنی تفسیری که کاملا مغایر با غایت و هدف آیه باشه (مثل تفسیری که سنی ها در این آیه می کنن)که این جا قرآن انسان نوشته نمی شه یا عدم انسجام مستند به فعل الهی نخواهد بود بلکه عمل مسلمین در نوع برداشت و تفسیر تنقص می آفرینه. در همین حالت موجود هم می شه با توجه به سیاق هر آه یا مکی و مدنی بودنش یا شان نزولش به تفسیر صحیح رسید.اما صرف جابجایی عبارات و عدم تنظیم صحیح تحریف نیست اما زمینه ساز تحریف محتوایی می تونه بشه 9
    این چه استغناست یارب وین چه قادر حکمتست
    کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست

  11. Top | #11

    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    شماره عضویت
    276
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.90
    نوشته ها
    4,438
    نوشته های وبلاگ
    1
    تشکر تشکر کرده 
    1,339
    تشکر تشکر شده 
    1,400
    تشکر شده در
    665 پست
    آنلاين
    3 روز 4 ساعت 35 دقيقه 53 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    2 دقيقه 53 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط امیرحسین نمایش پست ها
    سلام. ببینید این نکته ای که می فرمایید ناشی از نحوه تنظیم قرآنه. درواقع در زمان عثمان فرمان تدوین قرآن صادر میشه و در طی اون توجه نمی شه که آیات رو با توجه به تاریخ نزول تنظیم کنند. در حالی که علی (ع) این کار رو انجام میده ولی عمل او مورد توجه عثمان قرار نمی گیره و اون تدوین تحت عنوان کتاب علی نزد ائمه (ع) باقی می مونه و بنابر احادیث یکی از نشانه های مهدی (ع) آوردن اون قرآنه.
    در باب اون آیات هم با توجه به این که خلفا می دونستند وجود اون آیه معروف(الیوم اکمت لکم دینکم) می تونه ادعای شیعیان رو تقویت می کنه و بنیاد خلافتشون رو دچار خطر کنه به نحوی آیه رو در قرآن گنجوندند که بتونن بیان حکم حرمت و حلیت برخی اطعمه رو به عنوان اکمال احکام دینی جلوه بدهند که عملا هم امروز به همین صورت اون آیه را تفسیر کرده و فاقد دلالت برقضیه غدیر اعلام می کنند.
    البته در مواردی هم ممکنه ترجمه های غیر دقیق و مبهم یا تحت اللفظی باعث ایجاد حس عدم انسجام درقرآن بشه که اگر از ترجمه های دقیق تر مثل ترجمه کریم زمانی یا خانم صفارزاده یا جلال مجتبوی یا ترجمه ای که براساس المیزان تهیه شده مراجعه کنید این حالت رفع میشه.
    قرآن موجود تحریف نشده اما در سوره ها رعایت مکی و مدنی بودن آیات و ترتیب نزول اون ها نشده و چون ترتیب دقیق این امر بر ما هم مکشوف نیست باید منتظر ظهور امام زمان بشیم.مراجعه به تفاسیر معتبر برای شناخت آیات و ارتباطشون با هم تا حدی می تونه این اشکال موجود رو برطرف کنه چون آیات مرتبط معمولا در تفاسیر ذکر می شه
    اگه مصحف شریفی که امام علی علیه السلام تدوین کردن نزد معصومین بوده
    چرا هیچوقت و یا بعد از عثمان اون رو رو نکردن و همین قران ما رو تلاوت میکردن؟

  12. Top | #12

    تاریخ عضویت
    Jul 2013
    شماره عضویت
    388
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.68
    محل سکونت
    باب الجنة
    نوشته ها
    3,646
    نوشته های وبلاگ
    12
    تشکر تشکر کرده 
    1,208
    تشکر تشکر شده 
    1,551
    تشکر شده در
    617 پست
    آنلاين
    2 روز 15 ساعت 11 دقيقه 7 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    2 دقيقه 22 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط امیرحسین نمایش پست ها
    سلام. ببینید این نکته ای که می فرمایید ناشی از نحوه تنظیم قرآنه. درواقع در زمان عثمان فرمان تدوین قرآن صادر میشه و در طی اون توجه نمی شه که آیات رو با توجه به تاریخ نزول تنظیم کنند. در حالی که علی (ع) این کار رو انجام میده ولی عمل او مورد توجه عثمان قرار نمی گیره و اون تدوین تحت عنوان کتاب علی نزد ائمه (ع) باقی می مونه و بنابر احادیث یکی از نشانه های مهدی (ع) آوردن اون قرآنه.
    در باب اون آیات هم با توجه به این که خلفا می دونستند وجود اون آیه معروف(الیوم اکمت لکم دینکم) می تونه ادعای شیعیان رو تقویت می کنه و بنیاد خلافتشون رو دچار خطر کنه به نحوی آیه رو در قرآن گنجوندند که بتونن بیان حکم حرمت و حلیت برخی اطعمه رو به عنوان اکمال احکام دینی جلوه بدهند که عملا هم امروز به همین صورت اون آیه را تفسیر کرده و فاقد دلالت برقضیه غدیر اعلام می کنند.
    البته در مواردی هم ممکنه ترجمه های غیر دقیق و مبهم یا تحت اللفظی باعث ایجاد حس عدم انسجام درقرآن بشه که اگر از ترجمه های دقیق تر مثل ترجمه کریم زمانی یا خانم صفارزاده یا جلال مجتبوی یا ترجمه ای که براساس المیزان تهیه شده مراجعه کنید این حالت رفع میشه.
    قرآن موجود تحریف نشده اما در سوره ها رعایت مکی و مدنی بودن آیات و ترتیب نزول اون ها نشده و چون ترتیب دقیق این امر بر ما هم مکشوف نیست باید منتظر ظهور امام زمان بشیم.مراجعه به تفاسیر معتبر برای شناخت آیات و ارتباطشون با هم تا حدی می تونه این اشکال موجود رو برطرف کنه چون آیات مرتبط معمولا در تفاسیر ذکر می شه

    همۀ ائمه این قرانه موجود رو با همین ترتیب میخوندن و هیچکدوم کنارش نذاشتن ...خود امیرالمومنین هم در جمع آوری این قران نظارت و دخالت داشته...هیچکس از قرآن اون حضرت خبر نداره...گاهی میگن: همین قرآنه و با تفسیر امام علی و شان نزول آیات...
    .. به نظر من همونطور که گفتم، این از خصوصیات قرآنه و هیچ ایرادی نداره که یه آیه به عنوانه جمله معترضه بیان بشه...
    حباب وار برای دیدن رخ یار ، سری کشیم و نگاهی کنیم و آب شویم...

  13. Top | #13

    تاریخ عضویت
    May 2013
    شماره عضویت
    338
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.52
    محل سکونت
    بندر انزلی
    نوشته ها
    3,386
    تشکر تشکر کرده 
    2
    تشکر تشکر شده 
    65
    تشکر شده در
    51 پست
    آنلاين
    1 ساعت 24 دقيقه 5 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    3 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط aghlesooorkh نمایش پست ها

    همۀ ائمه این قرانه موجود رو با همین ترتیب میخوندن و هیچکدوم کنارش نذاشتن ...خود امیرالمومنین هم در جمع آوری این قران نظارت و دخالت داشته...هیچکس از قرآن اون حضرت خبر نداره...گاهی میگن: همین قرآنه و با تفسیر امام علی و شان نزول آیات...
    .. به نظر من همونطور که گفتم، این از خصوصیات قرآنه و هیچ ایرادی نداره که یه آیه به عنوانه جمله معترضه بیان بشه...
    مُصحَف علی به نسخه ای از قرآن گفته میشود که توسط علی بن ابیطالب گردآوری شده است. علی (ع)که از اولین گردآورندگان قرآن بود و سوره های قرآن را به ترتیب تاریخ نزول چیده بود.[۱] همچنین روایت شده که این مصحف شامل مطالب تفسیری مانند نسخ آیات نیز بود. منابع شیعی مینویسند که پس از درگذشت محمد(ص)، علی (ع)مصحفش را به گروه حکومتی جمع آوری قرآن عرضه میکند ولی با مخالفت صحابه روبرو شده و مجبور میشود قرآن را به خانه اش برگرداند.[۱] گرچه وجود تاریخی مصحف علی مسلم است، اما به مانند دیگر مصحف صحابه چیزی به عنوان واقعیت خارجی در دسترس نیست(ر.ک به مقاله مصحف علی اربهاالدین خرمشاهی در مجله بینات و کتابی از مدرسی طباطبایی به نامtradition and survival

    محمد بن عبدالکریم شهرستانی در کتاب تفسیر خود «مفاتیح الاسرار و مصابیح الأبرار» درباره مصحف مینویسد سوره ها به ترتیب نزول مرتب شده بودند و مصحف علی دارای متن و حواشی، علاوه بر متن اصلی قرآن، بود که البته نظر دوم را تنها شهرستانی بیان کرده است. *** مفید مینویسد در این مصحف تأویل آیات قرآن آمده بود. برخی دیگر نوشته اند که منسوخ را قبل از ناسخ آورده و بسیاری از مبهمات قرآن مانند اسامی برخی منافقان را در آن آشکار کرده بود و این دلیل ردشدن مصحف از سوی برخی صحابه و در عین حال تائید مصحف عثمان از سوی علی بود. بسیاری از منابع شیعی بر این اعتقاداند که مصحف از امامی به امام بعدی به ارث میرسید و اکنون در نزد حجت بن الحسن است
    آیت الله میلانی هم در این زمینه می فرماید:
    بین قرآن حضرت و قرآن موجود، فرق بوده، در روایت است که «فلمّا جمعه کلّه وکتبه بیده علی تنزیله وتأویله والناسخ منه والمنسوخ...» و همین معنا را *** مفید در کتاب (اوائل المقالات) و دیگران فرمود



    مصحفی را كه مولی امیرمؤمنان (ع) گردآوری كرده بود، دارای ویژگی های خاصی بود كه در مصاحف دیگر وجود نداشت.
    اولا، ترتیب دقیق آیات و سور، طبق نزول آن ها رعایت شده بود یعنی در این مصحف مكی پیش از مدنی آمده و مراحل و سیر تاریخی نزول آیات روشن بودبدین وسیله سیر تشریع و احكام، مخصوصا مساله ناسخ و منسوخ در قرآن به خوبی به دست می آمد.
    ثانیا، در این مصحف قرائت آیات، طبق قرائت پیامبر اكرم (ص) كه اصیل ترین قرائت بود، ثبت شده بود و هرگز برای اختلاف قرائت در آن راهی نبود بدین ترتیب راه برای فهم محتوا و به دست آوردن تفسیر صحیح آیه هم وار بود این امر اهمیت به سزایی داشت، زیرا چه بسا اختلاف قرائت موجب گم راهی مفسر می شود كه درآن مصحف هرگونه موجبات گم راهی وجود نداشت.
    ثالثا، این مصحف مشتمل بر تنزیل و تاویل بود یعنی موارد نزول ومناسبت هایی را كه موجب نزول آیات و سوره ها بود، در حاشیه مصحف توضیح می داد این حواشی بهترین وسیله برای فهم معانی قرآن و رفع بسیاری از مبهمات بود و علاوه بر ذكر سبب نزول در حواشی، تاویلاتی نیز وجود داشت این تاویلات برداشت های كلی و جامع از موارد خاص آیات بود كه در فهم آیه ها بسیار مؤثربودامیرمؤمنان (ع) خود می فرماید: «و لقد جئتهم بالكتاب مشتملا علی التنزیل والتاویل» و نیز می فرماید: «آیه ای بر پیامبر(ص) نازل نشد، مگر آن كه بر من خوانده و املا فرمود و من آن را با خط خود نوشتم و نیز تفسیر و تاویل، ناسخ ومنسوخ و محكم و متشابه هر آیه را به من آموخت و مرا دعا فرمود تا خداوند فهم وحفظ به من مرحمت فرماید از آن روز تا كنون هیچ آیه ای را فراموش نكرده و هیچ دانش و شناختی را كه به من آموخته و نوشته ام، از دست نداده ام» بنابراین اگر پس از رحلت پیامبر(ص) از این مصحف كه مشتمل بر نكات و شرح و تفسیر وتبیین آیات بود استفاده می شد، امروزه بیش ترین مشكلات فهم قرآن مرتفع می گردید
    سلیم بن قیس هلالی (متوفای 90) كه از اصحاب خاص امیرمؤمنان بود، از سلمان فارسی (رضوان اللّه علیه) روایت می كند: موقعی كه علی (ع) بی مهری مردم رانسبت به خود احساس كرد، در خانه نشست و از خانه بیرون نیامد تا آن كه قرآن راكاملا جمع آوری كرد پیش از جمع آوری حضرت، قرآن روی پاره های كاغذ و تخته های نازك شده و ورق ها نوشته شده و به صورت پراكنده بود علی (ع) پس از اتمام، طبق روایت یعقوبی آن را بار شتری كرده به مسجد آورد در حالی كه مردم پیرامون ابوبكر گرد آمده بودند، به آنان گفت: «بعد از مرگ پیامبر(ص) تا كنون به جمع آوری قرآن مشغول بودم و در این پارچه آن را فراهم كرده، تمام آن چه بر پیامبرنازل شده است جمع آورده ام نبوده است آیه ای مگر آن كه پیامبر، خود بر من خوانده و تفسیر و تاویل آن را به من آموخته است مبادا فردا بگویید: از آن غافل بوده ایم» آن گاه یكی از سران گروه به پاخاست و با دیدن آن چه علی (ع) در آن نوشته ها فراهم كرده بود، بدو گفت: به آن چه آورده ای نیازی نیست و آن چه نزد ماهست ما را كفایت می كند علی (ع) گفت: «دیگر هرگز آن را نخواهید دید» آن گاه داخل خانه خود شد و كسی آن را پس از آن ندید.
    در دوران عثمان، كه میان طرف داران مصاحف صحابه اختلاف شدید رخ داد، طلحه بن عبیداللّه به مولی امیرمؤمنان (ع) عرض كرد: به یاد داری آن روزی را كه مصحف خود را بر مردم عرضه داشتی و نپذیرفتند، چه می شود امروز آن را ارائه دهی تا شاید رفع اختلاف گردد؟
    حضرت از جواب دادن سرباز زد طلحه سؤال خود را تكراركرد حضرت فرمود: «عمدا از جواب سرباز زدم» آن گاه به طلحه گفت: «آیا این قرآن كه امروزه در دست مردم است، تمامی آن قرآن است یا آن كه غیر ازقرآن نیز داخل آن شده است؟» طلحه گفت: البته تمامی آن قرآن است حضرت فرمود: «اكنون كه چنین است، چنان چه به آن اخذ كنید و عمل نمایید، به رستگاری رسیده اید» طلحه گفت: اگر چنین است، پس ما را بس است و دیگر چیزی نگفت. حضرت با این جواب خواستند تا علاوه بر حفظ وحدت، صلابت واستواری قرآن محفوظ بماند.این روایت در کتاب السقیفه آمده.
    اما در جواب شما دوست عزیز نکته ای رو عرض کنم .شما از کجا می دونید اءمه قرآن رو دقیقا به همین ترتیب موجود قرائت می کردند. مگر در جایی صراحتا چنین نکته ای اشاره شده. اتفاقا با توجه به روایات بسیاری که دال بر وجود اون تبویب و تدوین از قرآنه می شه دریافت به اون صورت قرآن توسط اون ها قرائت می شده.فرمودید:خود امیرالمومنین هم در جمع آوری این قران نظارت و دخالت داشته. چه دلیلی برای این مطلب دارید؟در حالی که روایات تاریخی اهل سنت هم به چنین نکته ای اشاره نکردند.
    اما این که جملات معترضه در حین برخی آیات میاد درسته و طبیعیه. اما از نظر زبان شناسی مستحضرید جمله معترضه نباید تماما بی ربط به جملات ماقبل و مابعد باشه که به عنوان مثال آیات مربوط به غدیر در سوره مائده به این وضع دچارند مگر که اساسا بگیم اون آیه دلالت به غدیر نداره
    این چه استغناست یارب وین چه قادر حکمتست
    کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست

  14. Top | #14

    تاریخ عضویت
    May 2013
    شماره عضویت
    338
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.52
    محل سکونت
    بندر انزلی
    نوشته ها
    3,386
    تشکر تشکر کرده 
    2
    تشکر تشکر شده 
    65
    تشکر شده در
    51 پست
    آنلاين
    1 ساعت 24 دقيقه 5 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    3 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط mosafer نمایش پست ها
    اگه مصحف شریفی که امام علی علیه السلام تدوین کردن نزد معصومین بوده
    چرا هیچوقت و یا بعد از عثمان اون رو رو نکردن و همین قران ما رو تلاوت میکردن؟
    شما از کجا می دونید اءمه قرآن رو با همین ترتیب قراءت می کردند؟اتفاقا اخبار و روایات چیز دیگری رو نشون میده(تفصیلشو در پست قبل گفتم)
    اما این که چرا اون رو رو نکردند با توجه به محدودیت اون ها توسط خلفای جور چیز غریبی نیست.چه بسا در نزد خواص یاران چنین می کرده اند.اما با توجه به این که در قرآن موجود هم تحریف لفظی و کم وزیادی رخ نداده بود و جامعه با توجه به انس به اون قابلیت پذیرش مصحف علی (ع) رو نداشت احتمالا علنی کردنش رو ضروری یا بنابرمصلحت نمی دانسته اند
    این چه استغناست یارب وین چه قادر حکمتست
    کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست

  15. Top | #15

    تاریخ عضویت
    Jul 2013
    شماره عضویت
    388
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.68
    محل سکونت
    باب الجنة
    نوشته ها
    3,646
    نوشته های وبلاگ
    12
    تشکر تشکر کرده 
    1,208
    تشکر تشکر شده 
    1,551
    تشکر شده در
    617 پست
    آنلاين
    2 روز 15 ساعت 11 دقيقه 7 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    2 دقيقه 22 ثانيه
    خودتون فرمودین :
    (علی (ع) سوره های قرآن را به ترتیب تاریخ نزول چیده بود)
    ...نه اینکه آیات به ترتیب نزول چیده شده...و یا جابه جا شده...
    شما تو فرمایش قبلیتون فرمودین که: (به نحوی آیه رو در قرآن گنجوندند که بتونن بیان حکم حرمت و حلیت برخی اطعمه رو به عنوان اکمال احکام دینی جلوه بدهند)

    فرق این دوتا قرآن... یکی، تو قرائته...دوم، تو ترتیب نزول سوره ها...سوم،قرآنِ حضرت شاملِ اسباب نزول و تفسیر آیات میشه...

    چنتا نمونه ...
    اکثر مفسران و عالمان علوم قرآنی بر این عقیده اند که ترتیب آیات هر سوره، توقیفی و متناسب با ترتیب نزول و توسط خود پیامبر اکرم(ص) مرتب شده است.
    ابن عباس مي ‏گويد: زمانی بر پيامبر خدا(ص) می گذشت و سوره هايی چند بر او نازل می ‏گشت. وقتی آياتی بر او نازل مي ‏شد بعضی از نويسندگان را احضار كرده می ‏فرمود: اين آيات را در سوره ‏ای كه فلان خصوصيات را دارد بگذاريد. (البرهان فی علوم القرآن، ج ‏1، ص‏234 و 241)

    در مجمع البيان و در ذيل آيه شريفه: «وَ اتَّقُواْ يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلىَ اللَّهِ ثُمَّ تُوَفىَ‏ كلُ‏ُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَ هُمْ لَا يُظْلَمُون‏» (بقره، 281) آمده، اين آيه، آخرين آيه نازل شده از قرآن است که به گفته جبرئيل و دستور پيامبر(ص)، بعد از آيه 280 ـ بين آيه ربا و آيه دين ـ قرار داده شده است. (مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏2، ص 676)

    آیت الله معرفت میفرماید:هر سوره‏ اى كه مكى است تمام آن مكى است و هر سوره ‏اى كه ‏مدنى است تمام آن مدنى است. (علوم قرآنی، ص 96؛ التمهيد، ج 1، ص 169 ـ 237)

    من از هیچکدوم از علما نشنیدم و نخوندم که آیات قرآن جابجا شده...شاید من ندیدم و نخوندم...بازم میگم به نظرم این از خصوصیات قرآنه...و مشکلی نداره که آیات با پس و پیش خودش رابطۀ واضحی نداره...
    حباب وار برای دیدن رخ یار ، سری کشیم و نگاهی کنیم و آب شویم...

صفحه 1 از 39 12345611 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  


SEO by vBSEO 3.6.1