صفحه 1 از 4 123 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 15 , از مجموع 46
  1. Top | #1

    تاریخ عضویت
    Feb 2013
    شماره عضویت
    299
    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    میانگین پست در روز
    0.22
    محل سکونت
    مشهد
    نوشته ها
    421
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    3
    تشکر شده در
    3 پست
    آنلاين
    نامشخص
    متوسط آنلاين بودن
    نامشخص

    تفکیک قوا در ایران

    با سلام
    این بحث از سلسله مباحث حقوق عمومی هست که چون آقای ابراهیمی این هفته نمی تونستند ، من شروع می کنم . همانطور که مستحضرید به بحث تفکیک قوا از کتاب بایسته های دکترقاضی رسیدیم . نسبت به موضوع تفکیک قوا دو برداشت متفاوت در نظام های حقوقی صورت گرفته است . که نتیجه این مسئله ایجاد دو رژیم متفاوت شده است : رژیم ریاستی و رژیم پارلمانی . سوال این هفته این است که فکر می کنید نظام ایران دارای چه رژیمی است ؟ چرا ؟

  2. Top | #2

    تاریخ عضویت
    Nov 2012
    شماره عضویت
    178
    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    میانگین پست در روز
    0.31
    نوشته ها
    628
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    1
    تشکر شده در
    1 پست
    آنلاين
    5 دقيقه 43 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    نامشخص
    سلام علیکم
    این که در ابتدای انقلاب نظام ما براساس نظام پارلمانی ایجاد شد و مسئولیت ها اینطور تعریف شد، فکر می کنم واضح باشد.
    و به نظرم میرسه صرف اینکه یک عنوانی مثل نخست وزیر را ما حذف کنیم و مسئولیت هایش را به رئیس جمهور بدهیم، باعث ریاستی شدن یک نظام نمی شود.
    چنانچه در حال حاضر هیئت دولت باید به مجلس پاسخگو باشد. و دولت با وجود اینکه می تواند در اجرای قوانین کمی مقاومت نشان دهد ولی طبق قانون امکان وتو کردن قانون را ندارد.
    این در حالی است که نظام های ریاستی این امکان را به رئیس جمهور می دهند.
    البته بنده در این موضوع زیاد تخصص ندارم. در همان حدی که می دانم وارد شدم که این موضوع را ان شاء الله دوستان ادامه دهند و ما هم استفاده کنیم.
    یا علی
    ای آنکه طلب کنی خدا را به خودآ
    وز خود بطلب کز تو جدا نیست خدا
    اول به خودآ گر به خودآیی به خدا
    اقرار نمایی به خدایی خدا

  3. Top | #3

    تاریخ عضویت
    Feb 2013
    شماره عضویت
    299
    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    میانگین پست در روز
    0.22
    محل سکونت
    مشهد
    نوشته ها
    421
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    3
    تشکر شده در
    3 پست
    آنلاين
    نامشخص
    متوسط آنلاين بودن
    نامشخص

    Lightbulb رژیم ریاستی

    تفکیک قوا با دو برداشت متفاوت روبرو شده که ثمره آندو دو رژیم متفاوت است . به دنبال اندیشه تفکیک مطلق قوا رژیم ریاستی ایجاد شده است . در این رژیم رئیس جمهور با رأی همگانی برای مدت معینی قوه مجریه را در دست دارد . اعضای قوه مقننه نیز در انتخاباتی جداگانه به وسیله مردم و برای مدت مشخصی تعیین می شوند . یعنی حاکمیت ملی در دو نوبت متجلی میشود : یکی برای انتخاب متصدی اصلی مجریه و دیگری انتخاب نمایندگان قوه مقننه . نتیجه اینکه دو قوه از لحاظ نظری در یک سطح قرار دارند و دارای پشتوانه مساوی هستند . هیچکدام از این دو قوه نمی توانند دوره کارکرد قوه مقابل را از راه انحلال یا سقوط کامل کند . نه نمایندگان پارلمان قادر به برکناری رئیس جمهور و وزرای او نیستند . و نه حکومت قدرت انحلال پارلمان را دارد .

    به گفته دو ورژه «- وظایف هر دستگاه تخصصی است و توانایی دخالت در کار دیگری ندارد و - هر دستگاه به تنهایی کلیه وظایف خود را انجام می دهد و - اندام ها و دستگاههای دولتی کاملا مستقل از یکدیگرند و بر هم برتری ندارند . »

    اصول موید تفکیک قوا :
    • انتخاب رئیس جمهور به وسیله ملت برای 4 سال
    • وزراء برگزیده رئیس جمهورند و در مقابل او مسئول اند .
    • متفاوت بودن اکثریت رأی دهنده به رئیس جمهور با اکثریت پدیدآورنده ترکیب پارلمان
    • عدم راهیابی وزراء به مجلس نمایندگان یا سنا برای دفاع از برنامه ها و لوایح خود
    • تماس غیر رسمی میان اعضای حکومت و اعضای کنگره
    • کنگره = دو مجلس نماینده حاکمیت ملی : مجلس سنا 6 سال + مجلس نمایندگان 2 سال
    • عدم توانایی کنگره در انحلال حکومت و عدم توانایی حکومت در انحلال دو مجلس

    استثنائات اصول موید تفکیک مطلق قوا
    :
    oرئیس جمهور در پیام سالانه خود به کنگره می تواند تصویب قوانین خاص خود را چیشنهاد کند یا استراژی ویژه ای را در تصمیم های تقنینی بخواهد که البته کنگره در قبول یا رد آن مخیر است .
    oرئیس جمهور نسبت به مصوبات گوناگون کنگره حق یک بار رد « وتوی تعلیقی » دارد . یعنی می تواند اجرای قانون مصوب را معلق کند . ولی هریک از مجالس نمایندگان یا سنا هنگام بحث مجدد در باب همان لایحه در صورتیکه با اکثریت دو سوم آراء آن را تصویب کرد ، قانون اجرا خواهد شد .
    oمعاون رئیس جمهور ریاست مجلس سنا را بر عهده دارد .
    oمجلس سنا در برخی از امور اجرایی مداخله می کند . مثلا انتصاب کارکنان عالی مقام اجرایی و دیپلمات باید با موافقت سنا انجام گیرد .

    برخی از حقوقدانان از صفت انعطاف ناپذیر یا کم انعطاف به جای واژه تفکیک مطلق قوا استفاده می کنند
    .

  4. Top | #4

    تاریخ عضویت
    Nov 2012
    شماره عضویت
    178
    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    میانگین پست در روز
    0.31
    نوشته ها
    628
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    1
    تشکر شده در
    1 پست
    آنلاين
    5 دقيقه 43 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    نامشخص
    سلام علیکم
    البته این را هم بگویم که لزومی ندارد یک نظام یا پارلمانی باشد یا ریاستی می تواند نیمه پارلمانی و نیمه ریاستی باشد. کما اینکه بعضی کارشناسان نظام ما را این طور می دانند.
    یا علی
    ای آنکه طلب کنی خدا را به خودآ
    وز خود بطلب کز تو جدا نیست خدا
    اول به خودآ گر به خودآیی به خدا
    اقرار نمایی به خدایی خدا

  5. Top | #5

    تاریخ عضویت
    Feb 2013
    شماره عضویت
    299
    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    میانگین پست در روز
    0.22
    محل سکونت
    مشهد
    نوشته ها
    421
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    3
    تشکر شده در
    3 پست
    آنلاين
    نامشخص
    متوسط آنلاين بودن
    نامشخص

    Lightbulb رژیم پارلمانی

    منظور از تفکیک نسبی قوا یا اصطلاحات همکاری قوا و ارتباط بین قوا آن است که ارگان های مربوط به قوای سه گانه باید با تمهیدات حقوقی و سیاسی به هم پیوند داده شوند و در عین تمایز کلیت حاکمیت ملی رانمودار سازند .در این نظام اراده عموم یک باره ولی به درجات ، ظاهر میشود و از دستگاه منتخب نخستین به دستگاه یا اشخاص دیگر انتقال می یابد و در نهاد ها مستقر می گردد .
    شروط تفکیک نسبی قوا
    • برقراری تمایز میان وظایف موجود در دولت-کشور و واگذاری هر دسته از این وظایف که دارای ماهیت مگونی هستند به دستگاهی متمایز
    • دستگاههای متمایز تخصصی نیستند . دوایر عملکرد آنان در محل هایی یکذیگر را قطع می کنن . قلمروهای مشترکی را به وجود می آورند .
    • اندام های هریک از قوا دارای وسایل و ابزار های تاثیر بر یکدیگرند .

    به گفته دو ورژه «تمایز قوا ، همکاری در وظایف ، وابستگی اندامی » که از یک سو با اختلاط قوا و تمرکز قوا و از سوی دیگر با تفکیک مطلق قوا تفاوت دارد .

    وجه تسمیه : در رژیم پارلمانی تکیه اصطلاح بر واژه پارلمان است . زیرا در این رژیم حاکمیت از طریق انتخابات عمومی به نمایندگان مجلس یا مجالس مقننه سپرده می شود و ار آن طریق در سایر تاسیسات جریان می یابد .

    اساس رژیم پارلمانی :
    1. قوه مجریه دو رکنی است . رئیس جمهور یا رئیس مملکت یا پادشاه ( غیر مسئول) و رئیس حکومت یا نخست وزیر یا رئیس الوزرا (مسئول ساسی)
    2. مجلس یا مجلسین از سوی مردم انتخاب می شوند و حق دارند کلیه اقدامات و عملیا حکومت را زیر نظر بگیرند و از راه سوال و استیضاح و ایجاد کمیسیونهای تحقیقاتی یا نهاد های نظارت چون دیوان محاسبات قوه مجریه را کنترل کنند .
    3. پارلمان حق دارد با صدور رای عدم اعتماد حکومت را واژگون نماید و هیات وزرای جدیدی را موافق با تمایل اکثریت نمایندگان بر مسند قدرت بنشاند .
    4. در مقابل حکومت نیز وسایل گوناگونی برای تاثیر بر قوه مقننه در اختیار دارد . لوایح قانونی را تنظیم می کند و به پارلمان پیشنهاد می دهد . همچنین وزرا می توانند در مجالس شرکت کنند ، از لوایح و سیاست های خود دفاع نمایند و از طریق تصویب نامه ها و آیین نامه های اجرایی و ماهوی در قانونگذاری مشارکت کنند .

    اساس تعادل در رژیم پارلمانی
    - مسئولیت سیاسی وزرا در برابر پارلمان و امکان سقوط کابینه با رای عدم اعتماد نمایندگان : به این علت که رئیس حکومت به وسیله پادشاه یا رئیس جمهور تعیین می گردد و پس از توافق یا تمایل اکثریت نمایندگان پارلمان به این سمت منصوب میشود . نخست وزیر ، وزرا خود را انتخاب کرده و به پارلمان معرفی می نماید و ضمنا اصول برنامه سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی خود رابرای نمایندگان تشریح می کند . اگر اکثریت نمایندگان به کابینه وزرا رای اعتماد دادند ، حکومت مستقر شده و به فعالیت می پردازد . لکن پارلمان حق دارد در صورتی که مشی سیاسی دولت را موافق میل خود نیافت ، با صدور رای عدم اعتماد آن را وازگون کند .
    مسئولیت سیاسی = الزام به پاسخگویی وزرا نسبت به سوال ها و استیضاح های نمایندگان مجالس را می نامند .
    - اصل انحلال مجلسین : حربه قوه مجریه عنوان شده است . اگر میان مجریه و مقننه اختلاف حاصل شد و نخست وزیر و وزرا احساس کردند که مورد پشتیبانی افکار عمومی هستند ، می توانند از رئیس مملکت انحلال پارلمان را بخاهند و سرنشت کابینه را به انتخابات جدید ورای مردم ارجاع دهند . اگر اکثریت رای دهندگان واقعا از هیات دولت پشتیبانی کنند ، قاعدتا به نمایندگانی رای خواهند داد که پشتیبان این هیات باشند و وزرا در این بازی قوری تر از پیش به کار ادامه خواهند داد . ولی اگر در انتخابات مجدد ، اکثریت با مخالفان دولت بود ، کابینه ساقط گردیده و اشخاص دیگری مامور تشخیص کابینه خواهند گردید .

  6. Top | #6

    تاریخ عضویت
    Feb 2013
    شماره عضویت
    299
    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    میانگین پست در روز
    0.22
    محل سکونت
    مشهد
    نوشته ها
    421
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    3
    تشکر شده در
    3 پست
    آنلاين
    نامشخص
    متوسط آنلاين بودن
    نامشخص
    نقل قول نوشته اصلی توسط iemt نمایش پست ها
    سلام علیکم
    البته این را هم بگویم که لزومی ندارد یک نظام یا پارلمانی باشد یا ریاستی می تواند نیمه پارلمانی و نیمه ریاستی باشد. کما اینکه بعضی کارشناسان نظام ما را این طور می دانند.
    یا علی
    علیکم السلام
    اینکه فرمودید صرف حذف عنوان نخست وزیری نظام رو از حالت پارلمانی منتقل به نظام ریاستی نمی کند کاملا صحیح . اما در پست اول تون نظام پارلمانی رو مطرح کرده بودید ، یعنی دیگه اون نظر رو ندارید ؟ میشه استدلال تون رو برای طرح نظام نیمه ریاستی و نیمه پارلمانی برای ایران بگید ؟

  7. Top | #7

    تاریخ عضویت
    Nov 2012
    شماره عضویت
    178
    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    میانگین پست در روز
    0.31
    نوشته ها
    628
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    1
    تشکر شده در
    1 پست
    آنلاين
    5 دقيقه 43 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    نامشخص
    نقل قول نوشته اصلی توسط نفیسه فتحعلی نمایش پست ها
    علیکم السلام
    اینکه فرمودید صرف حذف عنوان نخست وزیری نظام رو از حالت پارلمانی منتقل به نظام ریاستی نمی کند کاملا صحیح . اما در پست اول تون نظام پارلمانی رو مطرح کرده بودید ، یعنی دیگه اون نظر رو ندارید ؟ میشه استدلال تون رو برای طرح نظام نیمه ریاستی و نیمه پارلمانی برای ایران بگید ؟

    سلام علیکم
    نه از نظر بنده با توجه به تعاریف نظام پارلمانی و ریاستی، نظام ما پارلمانی است. ولی این یک تعریف ناشی از نگاه تفکیک پذیری قوا به حکومت هاست. یک پاره خط فرض کنید که حکومت ها می توانند هر جای آن قرار گیرند و دو سر پاره خط یکی نظام پارلمانی است با شرط تفکیک پذیری کامل و یکی نظام ریاستی و البته ممکن است این خود بخشی از یک پاره خط بزرگتر با تعاریف دیگر باشد.
    می خواهم بگویم که یک حکومت لزوما تنها در این دو تعریف نمی گنجد. ممکن است تغییراتی داشته باشد مثلا حکومتی را فرض کنید که ریاستی است و حالا می خواهد به سمت تفکیک پذیری برود. این حکومت به یکباره جا به جا نمی شود بلکه روی این پاره خط حرکت می کند. و البته کسانی هستند که نظام ما را نیمه پارلمانی و نیمه ریاستی می دانند. فقط خواستم بگویم که چنین تفکری هم هست.
    ببخشید اگر زیاده گویی شد. خواستم توضیح کامل داده باشم.
    یا علی
    ای آنکه طلب کنی خدا را به خودآ
    وز خود بطلب کز تو جدا نیست خدا
    اول به خودآ گر به خودآیی به خدا
    اقرار نمایی به خدایی خدا

  8. Top | #8

    تاریخ عضویت
    Oct 2011
    شماره عضویت
    95
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    2.60
    نوشته ها
    6,359
    نوشته های وبلاگ
    3
    تشکر تشکر کرده 
    2,039
    تشکر تشکر شده 
    2,881
    تشکر شده در
    1,265 پست
    آنلاين
    3 ماه 1 هفته 5 روز 20 ساعت 33 دقيقه 26 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    2 ساعت 38 ثانيه
    طبق تعاریف به نظرم چندان مشکلی در این نیست که نظام ما بین پارلمانی و ریاستیه.
    اما یه سوال من مطرح می کنم، به نظر شما همین صورت فعلی نظام ما مناسبه یا نه؟
    چون دلبرانه بنگری بر جان سرگردان من

    شعر رندانه گفتنم هوس است:
    ولج ولج

  9. Top | #9

    تاریخ عضویت
    Nov 2012
    شماره عضویت
    178
    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    میانگین پست در روز
    0.31
    نوشته ها
    628
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    1
    تشکر شده در
    1 پست
    آنلاين
    5 دقيقه 43 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    نامشخص
    نقل قول نوشته اصلی توسط مجتبی *** نمایش پست ها
    طبق تعاریف به نظرم چندان مشکلی در این نیست که نظام ما بین پارلمانی و ریاستیه.
    اما یه سوال من مطرح می کنم، به نظر شما همین صورت فعلی نظام ما مناسبه یا نه؟
    سلام علیکم
    البته بنده هم با جمله اولتان موافقم.
    در مورد سوالی که پرسیدید. هرچند خیلی سوال خوبیه و جای بحث داره ولی فکر می کنم نیاز به تخصص بیشتر هم داشته باشه.
    یا علی
    ای آنکه طلب کنی خدا را به خودآ
    وز خود بطلب کز تو جدا نیست خدا
    اول به خودآ گر به خودآیی به خدا
    اقرار نمایی به خدایی خدا

  10. Top | #10

    تاریخ عضویت
    Oct 2011
    شماره عضویت
    95
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    2.60
    نوشته ها
    6,359
    نوشته های وبلاگ
    3
    تشکر تشکر کرده 
    2,039
    تشکر تشکر شده 
    2,881
    تشکر شده در
    1,265 پست
    آنلاين
    3 ماه 1 هفته 5 روز 20 ساعت 33 دقيقه 26 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    2 ساعت 38 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط iemt نمایش پست ها
    سلام علیکم
    البته بنده هم با جمله اولتان موافقم.
    در مورد سوالی که پرسیدید. هرچند خیلی سوال خوبیه و جای بحث داره ولی فکر می کنم نیاز به تخصص بیشتر هم داشته باشه.
    یا علی
    آب دریا را اگر نتوان کشید
    هم به قدر تشنگی باید چشید
    ما هم تمرین می کنیم که به تخصص برسیم. شایدم بتونیم به نظر متخصصین رجوع کنیم.
    چون دلبرانه بنگری بر جان سرگردان من

    شعر رندانه گفتنم هوس است:
    ولج ولج

  11. Top | #11

    تاریخ عضویت
    Oct 2011
    شماره عضویت
    95
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    2.60
    نوشته ها
    6,359
    نوشته های وبلاگ
    3
    تشکر تشکر کرده 
    2,039
    تشکر تشکر شده 
    2,881
    تشکر شده در
    1,265 پست
    آنلاين
    3 ماه 1 هفته 5 روز 20 ساعت 33 دقيقه 26 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    2 ساعت 38 ثانيه
    به نظرتون اگه رئیس جمهور از نظام ما حذف بشه و به جای اون نخست وزیر داشته باشیم بهتر از حالت فعلی نیست؟
    چون دلبرانه بنگری بر جان سرگردان من

    شعر رندانه گفتنم هوس است:
    ولج ولج

  12. Top | #12

    تاریخ عضویت
    May 2013
    شماره عضویت
    338
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.81
    محل سکونت
    بندر انزلی
    نوشته ها
    3,386
    تشکر تشکر کرده 
    2
    تشکر تشکر شده 
    63
    تشکر شده در
    49 پست
    آنلاين
    1 ساعت 24 دقيقه 5 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    4 ثانيه
    ممنون از دوستان عزیز بابت این که بحث رو به خوبی ادامه دادند(خصوصا خانم فتحعلی که فتح باب کردند). من متاسفانه فرصت چندانی برای نظر گذاشتن ندارم. ایشالله از هفته بعد که اینترنتمون وصل شد در بحث ها شرکت می کنم.
    این چه استغناست یارب وین چه قادر حکمتست
    کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست

  13. Top | #13

    تاریخ عضویت
    Apr 2013
    شماره عضویت
    321
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    0.65
    نوشته ها
    1,239
    تشکر تشکر کرده 
    2
    تشکر تشکر شده 
    25
    تشکر شده در
    17 پست
    آنلاين
    16 دقيقه 5 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    نامشخص
    نقل قول نوشته اصلی توسط نفیسه فتحعلی نمایش پست ها
    سوال این هفته این است که فکر می کنید نظام ایران دارای چه رژیمی است ؟ چرا ؟
    در توصیف نظام ایران، آن را نیمه ریاستی-نیمه پارلمانی به شمار می آورند، حال آنکه به نظر می رسد در هیچ یک از سه نظام ریاستی، پارلمانی و نیمه ریاستی-نیمه پارلمانی نمی گنجد.
    یکم، جایگاه رهبری به عنوان رئیس کشور که طبق قانون اساسی جایگاه صرفا تشریفاتی ندارد، در کنار رئیس جمهور، نظام را از سایر نظام ها تمیز می دهد.
    دوم، گرچه با وجود شورای نگهبان نهاد پارلمان در ایران دو رکنی محسوب می شود اما کارکرد این شورا با مجلس دوم در سایر نظام ها متفاوت است و نقش نظارت استصوابی این شورا در انتخابات های کشور، مناقشه برانگیخته است.
    سوم، اساسا در همه نظام ها پارلمان باید انتخابی ترین نهاد موجود باشد اما نظام ایران به دو دلیل نزدیکی خود را به نظام پارلمانی از دست می دهد: اولا، به دلیل وجود نظارت قوی شورای نگهبان در مورد نامزدهای انتخابات مجلس و ثانیا، با وجود قانون نظارت بر نمایندگان که در مقابل مصونیت پارلمانی قرار گرفته است،نظام سیاسی ایران را از اقتدار پارلمانی دور می سازد.
    چهارم، در همه نظام ها به خصوص نظام پارلمانی احزاب نقش اساسی ایفا می کنند و بدون وجود احزاب قوی، سخن از تشکیل نظام پارلمانی امری دشوار خواهد بود.
    روی دستش پسرش رفت ولی قولش نه
    ای دمش گرم! سرش رفت ولی قولش نه

  14. Top | #14

    تاریخ عضویت
    Feb 2013
    شماره عضویت
    299
    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    میانگین پست در روز
    0.22
    محل سکونت
    مشهد
    نوشته ها
    421
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    3
    تشکر شده در
    3 پست
    آنلاين
    نامشخص
    متوسط آنلاين بودن
    نامشخص
    نقل قول نوشته اصلی توسط f.ebrahimi نمایش پست ها
    در توصیف نظام ایران، آن را نیمه ریاستی-نیمه پارلمانی به شمار می آورند، حال آنکه به نظر می رسد در هیچ یک از سه نظام ریاستی، پارلمانی و نیمه ریاستی-نیمه پارلمانی نمی گنجد.
    یکم، جایگاه رهبری به عنوان رئیس کشور که طبق قانون اساسی جایگاه صرفا تشریفاتی ندارد، در کنار رئیس جمهور، نظام را از سایر نظام ها تمیز می دهد.
    دوم، گرچه با وجود شورای نگهبان نهاد پارلمان در ایران دو رکنی محسوب می شود اما کارکرد این شورا با مجلس دوم در سایر نظام ها متفاوت است و نقش نظارت استصوابی این شورا در انتخابات های کشور، مناقشه برانگیخته است.
    سوم، اساسا در همه نظام ها پارلمان باید انتخابی ترین نهاد موجود باشد اما نظام ایران به دو دلیل نزدیکی خود را به نظام پارلمانی از دست می دهد: اولا، به دلیل وجود نظارت قوی شورای نگهبان در مورد نامزدهای انتخابات مجلس و ثانیا، با وجود قانون نظارت بر نمایندگان که در مقابل مصونیت پارلمانی قرار گرفته است،نظام سیاسی ایران را از اقتدار پارلمانی دور می سازد.
    چهارم، در همه نظام ها به خصوص نظام پارلمانی احزاب نقش اساسی ایفا می کنند و بدون وجود احزاب قوی، سخن از تشکیل نظام پارلمانی امری دشوار خواهد بود.

    خیلی متشکرم از حضورتون
    حالا با این تفاسیر که فرمودید به نظر شما کدام روش بهتر هسن ؛ اینکه نظام جدیدی تعریف کنیم با چهارچوب بندی و فرمول خاص ؟ یا یک نظام رو برگزینیم و برخی ویژگی های متفاوت خودمون رو با اون همسان کنیم ؟

  15. Top | #15

    تاریخ عضویت
    Feb 2013
    شماره عضویت
    299
    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    میانگین پست در روز
    0.22
    محل سکونت
    مشهد
    نوشته ها
    421
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    3
    تشکر شده در
    3 پست
    آنلاين
    نامشخص
    متوسط آنلاين بودن
    نامشخص
    نقل قول نوشته اصلی توسط مجتبی *** نمایش پست ها
    طبق تعاریف به نظرم چندان مشکلی در این نیست که نظام ما بین پارلمانی و ریاستیه.
    اما یه سوال من مطرح می کنم، به نظر شما همین صورت فعلی نظام ما مناسبه یا نه؟
    حق با شماست اما هدف از طرح سوال این بود که دوستان باشرکت در بحث متوجه بشند که به چه دلایل و استدلالاتی گفته میشه که نظام ما نیمه پارلمانی و نیمه ریاستی یست و نظام ما به کدام صبغه ( پارلمانی یا ریاستی) نزدیک تر هست . و همچنین دوستانی که مخالف یا موافق اند دلایل خودشون رو مطرح کنند .
    مشابه سوال دوم شما سوالی مطرح کردم ، اگر دوستان مایل هستند به اون سوال هم می تونند پاسخ دهند .
    بازم از طرح ایرادتون ممنون

صفحه 1 از 4 123 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  


SEO by vBSEO 3.6.1