صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 16 تا 30 , از مجموع 32
  1. Top | #16

    تاریخ عضویت
    May 2013
    شماره عضویت
    338
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.66
    محل سکونت
    بندر انزلی
    نوشته ها
    3,386
    تشکر تشکر کرده 
    2
    تشکر تشکر شده 
    65
    تشکر شده در
    51 پست
    آنلاين
    1 ساعت 24 دقيقه 5 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    3 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط نفیسه فتحعلی نمایش پست ها
    به نظر من اگر همه برند ببینند شاید اثر بیشتری داشته باشه .
    اون جمله ای که بازپرس به رئیس زندان در جواب سوالش که چرا درخواست انتقال به اداره تنقیح رو دادی گفت " یک سوالی برام ایجاد شده که شاید اونجا جوابشو پیدا کنم " خیلی ذهنم رو مشغول کرد . شاید بشه از این جهت ایراد وارد کرد که به ضرب المثل سر بی گناه بالای دار نمیره خدشه وارد می کنه .

    اما از دید حقوقی من احساس میکنم بالاخره شیرین یک قاتل محسوب میشه . آیا دفاع مشروع محسوب میشد ؟
    این نقد رو عینا از سایت مهرخانه نوشته محسن یدایی بناب وکیل دادگستری اینجا می ذارم که نقد حقوقی فیلمه:
    قالب و ساختار فیلم جهت بیان یک معضل اجتماعی، قالب حقوقی و قضایی ایران است که به نظر می*رسد استلزامات قواعد حقوقی ایران و در برخی از موارد قواعد حقوقی مشترک در جهان به هیچ عنوان مورد توجه قرار نگرفته است، لذا به بیننده فیلم اطلاعات ناصحیح حقوقی القاء می*نماید که در نهایت به سیاه*نمایی ساختار حقوقی و قوانین ایران منتهی می*شود. در ادامه به برخی از ساختارشکنی*های صرفاً حقوقی فیلم اشاره کوتاه خواهد شد.

    سرعت روند بررسی پرونده قتل توسط مراجع قضایی بسیار سریع در فیلم نشان داده می*شود و ضرب*آهنگ فیلم از اعلام جرم تا مجازات در ذهن بیننده بسیار سریع است و نوعی بی*دقتی و تعجیل مراجع قضایی ایران را به نمایش می*گذارد؛ درحالیکه طبق قوانین جزایی و رویه قضایی ایران جرائمی که مجازات آنها از جمله قصاص نفس است، بسیار با دقت و تأمل خاص قضات و مراجع قضایی و انتظامی بررسی می*شوند این دقت*نظر و تأمل به ناچار سبب طولانی شدن رسیدگی است که اکثراً توسط برخی از حقوقدانان محل نقد است. به عنوان مثال پس از تحقیقات مقدماتی، آرای صادره از دادگاه کیفری استان در بالاترین مرجع قضایی کشور یعنی دیوانعالی کشور قابل تجدیدنظرخواهی بوده که این خود نشانه اهمیت موضوع و دقت بسیار زیاد در رسیدگی و به ناچار طولانی شدن رسیدگی است.

    به محض وقوع قتل توسط شیرین قبل از رسیدگی کامل به اتهام و اثبات متهم بودن وی، عکس وی در روزنامه*ای به نمایش گذاشته می*شود که چنین امری بر خلاف موازین اخلاقی، قوانین و مقررات حقوقی ایران و قواعد فقهی و شرعی و حتی قواعد حقوق بشری است.يكي از اصول حقوقی و شرعی ایران حفظ حقوق متهم و در رأس آن حفظ عرض و آبروي متهم است.صرف*نظر از آيات و روايات وارده در دين مبین اسلام درباب حرمت آبروي انسان*ها، اصول نوزدهم، بيستم و بيست و دوم قانون اساسي نيز حيثيت و آبروي مردم را مدنظر و تحت حمايت قانون قرار داده است؛ به همین دلیل قبل از صدور حکم قطعی به کسی که در مظان اتهام است متهم یا مشتکی*عنه گفته می*شود و نه مجرم. هر چند در مواردی خاص و خلاف قاعده به منظور کشف جرم، مرجع قضایی می*تواند دستور انتشار عکس را بدهد، اما در موضوع فیلم، انتشار عکس متهم قبل از رسیدگی و صدور حکم هیچ ثمری جز بی*آبرو نمودن او را ندارد.

    همانطور که در فوق ملاحظه می*شود فیلم جهت وصول به هدف خود و ایجاد نفرت در ذهن بینندگان فیلم نسبت به مراد (خدمتکار قدیم خانواده شیرین) مجدداً اصول اخلاقی و قواعد حقوقی و رویه قضایی ایران را فدای این خواسته خود می*کند. لذا می*بینیم که وقتی مراد به عنوان متهم و مواجهه حضوری با شیرین به بازپرسی آوردهمی*شود،قبل از هرگونه رسیدگی با برخورد بسیار بد بازپرس با وی مواجه می*شویم و بازپرس به او می*گوید: "بشین بینم" و پیرو آن توسط امیرعلی مورد ضرب و شتم قرار می*گیرد و شاه*بیت این بی*عدالتی برخورد بسیار ناپسند مرجع انتظامی از جملهناسزا گفتن (پوفیوز، کثافت، عوضی) و ضرب و شتم مجدد وی است.آیا این اعمال واقع شده در راستای عدالت است؟ طبق اصول حقوقی، احساساتی برخورد کردن مراجع قضایی و انتظامی قبیح و ناپسند است. البته بحث بر سر این نیست که بازپرس یا مأمور یک آدم آهنی است و احساس ندارد یا چنین وقایعی در مراجع قضایی و انتظامی ایران رخ نمی*دهد، بلکه بحث بر سر این است که فیلم جهت دستیابی به هدف خود این امور را بدون تقبیح و به عنوان امری طبیعی در سیستم قضایی و انتظامی ایران نمایش داده است.

    مجدداً جهت حصول نتیجه مورد نظر فیلم بسیاری از وقت فیلم برای شهادت خانواده منزلتی و بخصوص دختر آنان صرف شده و حتی در قسمتی از فیلم مادر دختر بچه به همسر خود اعلام می*دارد که در صورت شهادت او قصاص منتفی است؛ درحالیکه اساساً شهادت خانواده منزلتی و بخصوص دختر بچه آنها هیچگونه اثری در عدم قصاص شیرین ندارد و بر فرض شهادت خانواده منزلتی طبق قواعد حقوقی شیرین همچنان باید قصاص شود، زیرا اولاً؛ در داستان فیلم لوازم و شرایط دفاع مشروع محقق نشده(1) چراکه صحنه جرم به این صورت نمایش داده می*شود که شیرین ابتدا دختر خانواده منزلتی را نجات می*دهد و بعد مجدداً جهت انتقام شخصی به داخل برگشته و مرتکب قتل می*شود، در حالیکه یکی از اصول دفاع مشروع آن است که به هر حال دفاع بایستی برای جلوگیری از وقوع تجاوزات به عرض وناموس باشد، والّا در صورت وقوع تجاوز و یا امکان رهایی، دیگر دفاع مفهومی نداشته و مسئله انتقام خصوصی مطرح است که به هیچ وجه نه می*تواند مشروع و نه جایز باشد، ثانیاً؛ آیا عادلانه است برای تجاوزی که به شیرین توسط مراد صورت گرفته شخص دیگری مجازات شود؟، ثالثاً؛ آیا این عادلانه است که در جامعه به هر شخصی اجازه داده شود تا با تمسک به انتقام شخصی نسبت به احقاق حقوق خود اقدام کند؟ و آیا نظم و ثمره و تجربه بزرگ جامعه مدنی یعنی قانون را نادیده نگرفته است؟، آیا این بازگشت منفی به عقب و گذشته نیست؟!

    ماده 266 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1370 (قانون حاکم در زمان ساخت فیلم) مقرر می*دارد که: "اگر مجني*عليه، ولي نداشته باشدو يا شناخته نشود ويا به او دسترسي نباشد، ولي دم او ولي امر مسلمين است و رئيس قوه قضائيه با استيذان از ولي امر و تفويض اختيار به دادستان*هاي مربوطه نسبت به تعقيب مجرم و تقاضاي قصاص يا ديه حسب مورداقدام مي*نمايد." همانطور که در فیلم مشاهده می*شود پاسخ استیذان مثبت است و به اینصورت القاء می*شود که جو عمومی جامعه و حتی مراجع قضایی مخالف قصاص هستند و علیرغم وجود این فضا پاسخ استیذان مثبت است؛ درحالیکه طبق رویه قضایی موجود در ایران از آنجا که طبق ماده مذکور در حالت نشان داده شده در فیلم ولی دم، ولی امر مسلمین است، در اکثر مواقعی که مجني*عليه ولي نداشته باشدو يا شناخته نشود ويا به او دسترسي نباشد، قصاص منتفی و دیه اخذ می*گردد. حالیه سؤال این است که وقتی همه؛ اعم از مردم و مسئولان قضایی، پرونده قصاص را غیرعادلانه می*دانند چرا باید پاسخ استیذان مثبت و قصاص صورت گیرد؟!! چرا رویه قضایی موجود در ایران به عکس به نمایش درآمده است؟!!

    دادیار مستقر در زندان اعلام می*دارد که اگر ولی دم پیدا شود می*توانید اعاده دادرسی نمایید که بیان این مطلب از سوی یک مقام قضایی بسیار بعید است؛ چراکه طبق قوانین و مقررات حقوقی رضایت ولی دم به هیچ عنوان از موارد اعاده دادرسی نیست.

    در نهایت ذکر چند نکته مفید فایده است:
    اول آنکه: معضل تجاوز به دختران و زنان مانند بسیاری از معضلات دیگر باید طبق قانون و بر اساس نظم با آن برخورد شود. همانطور که وقتی مردی که سرپرست خانواده*ایست و چند بچه صغیر دارد توسط چند نفر زورگیر به قتل می*رسد غیرعادلانه است، تجاوز به زنان نیز غیرعادلانه است و هیچگونه امتیازی نسبت به هم ندارند و در هر دو هم جامعه ملتهب شده و هم افرادی بدون هیچگونه تقصیری قربانی شده*اند لذا در هر دو بشربه این نتیجه و دستاورد ارزشمند رسیده که مرتکبان باید مجازات شوند و راه*حل دیگری در حوزه درمان متصور نیست(2)و در فیلم حاضر شیرین مانند تمام قربانیان جرم باید از طرق قانونی نسبت به احقاق حقوق خود اقدام نماید نه اینکه یک بی*نظمی در جامعه را عادلانه جلوه داده و بدنبال همدردی جامعه باشیم؛ چراکه ثمری جز ترویج بی*نظمی در جامعه ندارد.

    دوم آنکه: در این مختصر صرفاً به ایرادات فیلم از نقطه*نظر قواعد حقوقی و قوانین و مقررات حاکم بر سیستم قضایی ایران توجه شده است و بررسی ایرادات فیلم از نقطه نظر جامعه*شناسی، روانشناسی و غیره نیاز به بحث در مجالی دیگر توسط متخصصین مربوطه را دارد.

    سوم آنکه: در متن حاضر صرفاً به ایرادات حقوقی بارز، مشهود و بدیهی اشاره شده است و الّا مسائل و ایرادات حقوقی بسیاری در فیلم موجود است که نیاز به بحث و بررسی*های مفصل*تری دارد؛ از جمله نگاه صرف به قربانی، عدم توجه به بسترهای اخلاقی و شرعی، تحقیقات مقدماتی جرم زنای به عنف و غیره.
    این چه استغناست یارب وین چه قادر حکمتست
    کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست

  2. Top | #17

    تاریخ عضویت
    May 2013
    شماره عضویت
    338
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.66
    محل سکونت
    بندر انزلی
    نوشته ها
    3,386
    تشکر تشکر کرده 
    2
    تشکر تشکر شده 
    65
    تشکر شده در
    51 پست
    آنلاين
    1 ساعت 24 دقيقه 5 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    3 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط زهرا روشن دل نمایش پست ها
    دیالوگ ماندگار: هیس دختر که داد نمیزنه.
    و رفتار و حرکات ماندگار: امیر آقایی ترس از آبرو رو به نحو خوبی از رفتارش منتقل کرد. و شهاب حسینی اذیت شدن از وضع موجود و تاسف بسیارش رو
    که باعث شد به سمت تحقیق و بررسی بره رو به خوبی نشان داد.
    البته شخصا از اون سکانس شهاب حسینی که میگین خوشم نیومد چون به غلط القا می کنه نقص قوانین باعث این مشکلاته. در حالی که در این مورد خاص عرف غلط اجتماعی مشکل سازه و قانون نقصی نداره
    این چه استغناست یارب وین چه قادر حکمتست
    کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست

  3. Top | #18

    تاریخ عضویت
    May 2013
    شماره عضویت
    338
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.66
    محل سکونت
    بندر انزلی
    نوشته ها
    3,386
    تشکر تشکر کرده 
    2
    تشکر تشکر شده 
    65
    تشکر شده در
    51 پست
    آنلاين
    1 ساعت 24 دقيقه 5 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    3 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط زهرا روشن دل نمایش پست ها
    دفاع مشروع که نبود چون دختربچه رو فراری داد سریع. و اون سرایدار بلای جونی برای طناز طباطبایی نبود
    اما اینجا میریم سراغ بعد روانی
    که تشخیصش با یک رولانپزشکه که ستاره اسکندری اینکارو کرد ولی اثباتش و اینکه دادگاه بخواد درکش کنه و موثر واقعش کنه کار حضرت فیله...

    اما بنظرم این قانون باید اصلاح بشه که وقتی هیچ ولی دمی نباشه باید قصاص بشی خوب در شرایطی دیه کامل بگیرن و به در امور منافع مشترک یا به حاکم شرع داده بشه.

    اولا در قانون نیامده باید حتما قصاص شه و به نظر ولی امر مسلمین بستگی داره
    ثانیا اتفاقا در اغلب موارد دیه اخذ می شه.چون اساسا تلاش مراجع قضایی بر خلاف آنچه تبلیغ می شه بر عدم قصاصه و جایی که ولی دم هست انقدر به تاخیرش می اندازن و حتی برخی قضات به همراه خانواذه قاتل برای بخشیدن قاتل نزد اولیای دم میرن تا رضایت بدن به عدم قصاص .حالا وقتی نباشه به طریق اولی این کارو می کنن.فیلم دهلیز از این نظر کاملا مفیده و مشکل حقوقی چندانی نداره بر خلاف فیلم هیس..
    .
    این چه استغناست یارب وین چه قادر حکمتست
    کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست

  4. Top | #19

    تاریخ عضویت
    Oct 2012
    شماره عضویت
    146
    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    میانگین پست در روز
    0.19
    محل سکونت
    زیر آسمون خدا
    نوشته ها
    434
    تشکر تشکر کرده 
    16
    تشکر تشکر شده 
    19
    تشکر شده در
    10 پست
    آنلاين
    44 دقيقه 30 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    1 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط نفیسه فتحعلی نمایش پست ها

    اگر بخوام یک دیالوگ ماندگار این فیلم رو انتخاب کنید ، چی رو انتخاب می کنید ؟

    بهترین سکانس و دیالوگ تو فیلم اون سکانسی بود که جمشید هاشم پور تو بازجویی میزنه تو گوشه اون مرده بهش میگه پفیوووووووووووووووووز......
    (البته ببخشید یه خورده بی ادبیه ولی خب چیکار کنم من از این یه سکانسش خیلی دلم خنک شد کاش سه چهار تا چک دیگه هم میزد!!!!)
    الهی و ربی من لی غیرک........

  5. Top | #20

    تاریخ عضویت
    Oct 2011
    شماره عضویت
    95
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    2.46
    نوشته ها
    6,447
    نوشته های وبلاگ
    3
    تشکر تشکر کرده 
    2,054
    تشکر تشکر شده 
    2,910
    تشکر شده در
    1,284 پست
    آنلاين
    4 ماه 3 روز 11 ساعت 17 دقيقه 13 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    2 ساعت 6 دقيقه 29 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالحمید علیزاده حداد نمایش پست ها

    بهترین سکانس و دیالوگ تو فیلم اون سکانسی بود که جمشید هاشم پور تو بازجویی میزنه تو گوشه اون مرده بهش میگه پفیوووووووووووووووووز......
    (البته ببخشید یه خورده بی ادبیه ولی خب چیکار کنم من از این یه سکانسش خیلی دلم خنک شد کاش سه چهار تا چک دیگه هم میزد!!!!)
    حاضرم قسم بخورم این بهترین پست تو توی این سایت لعنتیه.
    آفرین
    ای در میان جان من تلقین شعرم می کنی
    گر تن زنم خامش کنم ترسم که فرمان بشکنم

    شعر رندانه گفتنم هوس است:
    ولج ولج

  6. Top | #21

    تاریخ عضویت
    May 2013
    شماره عضویت
    338
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.66
    محل سکونت
    بندر انزلی
    نوشته ها
    3,386
    تشکر تشکر کرده 
    2
    تشکر تشکر شده 
    65
    تشکر شده در
    51 پست
    آنلاين
    1 ساعت 24 دقيقه 5 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    3 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط نفیسه فتحعلی نمایش پست ها
    گویا عنوان قابل ویرایش نیست . شما ببخشید دیگه !! انسانها حق برخطابودن دارند .
    بله بازی بازیگران نسبتا خوب بود . اما بازی خانم طباطبایی درین فیلم بیشتر به چشم میاد . نکته بارز فیلم همانطور که از اسم اون پیداست پدیده تجاوز به نونهالان دختر است . در این حوزه آیا تونسته اثری بر بیننده بذاره ؟
    اگر بخوام یک دیالوگ ماندگار این فیلم رو انتخاب کنید ، چی رو انتخاب می کنید ؟
    دیالوگ ماندگار از طناز طباطبایی:من خیلی وقته اعدام شدم...وقتی 8 سالم بود
    و البته بابک حمیدیان:هیسسسسس دختر که داد نمی زنه
    سکانس ماندگار:سکانس آخر که به هنرمندانه ترین شکل فریاد بی صدایی که به دروغ با کل کشیدن زنان پر می شه (و به نوعی به عروس بودن شخصیت فیلمم اشاره ای داره)فریادی که شنیده نمی شه
    این چه استغناست یارب وین چه قادر حکمتست
    کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست

  7. Top | #22

    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    شماره عضویت
    276
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    2.07
    نوشته ها
    4,438
    نوشته های وبلاگ
    1
    تشکر تشکر کرده 
    1,339
    تشکر تشکر شده 
    1,400
    تشکر شده در
    665 پست
    آنلاين
    3 روز 4 ساعت 35 دقيقه 53 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    3 دقيقه 16 ثانيه
    یه شب من و بلا و مهتابی حوصلمون سر رفته بود
    گفتیم چیکارکنیم چیکار نکنیم؟بلا زنگ زد به فاطمه ابراهیمی
    بهش گفت چیکار کنیم چیکار نکنیم فاطمه ابراهیمی گفت بریم سینما دلمون وا شه
    رفتیم این فیلم رو دیدیم.هیچی دیگه دلمون وا شد!!!
    طوری که تا یه هفته بچه میدیدیم میزدیم زیر گریه!

  8. Top | #23

    تاریخ عضویت
    Oct 2011
    شماره عضویت
    95
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    2.46
    نوشته ها
    6,447
    نوشته های وبلاگ
    3
    تشکر تشکر کرده 
    2,054
    تشکر تشکر شده 
    2,910
    تشکر شده در
    1,284 پست
    آنلاين
    4 ماه 3 روز 11 ساعت 17 دقيقه 13 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    2 ساعت 6 دقيقه 29 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط امیرحسین نمایش پست ها
    البته شخصا از اون سکانس شهاب حسینی که میگین خوشم نیومد چون به غلط القا می کنه نقص قوانین باعث این مشکلاته. در حالی که در این مورد خاص عرف غلط اجتماعی مشکل سازه و قانون نقصی نداره
    بله کاملا همین طوره.
    ای در میان جان من تلقین شعرم می کنی
    گر تن زنم خامش کنم ترسم که فرمان بشکنم

    شعر رندانه گفتنم هوس است:
    ولج ولج

  9. Top | #24

    تاریخ عضویت
    Oct 2013
    شماره عضویت
    431
    عنوان کاربر
    عضو جدید
    میانگین پست در روز
    0.00
    نوشته ها
    5
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    0
    تشکر شده در
    0 پست
    آنلاين
    1 ساعت 9 دقيقه 5 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    2 ثانيه
    فیلم خوبیه
    خوب از این حیث که منادی آرمان نگریهای فمینیستانه ی بی فایده ی دیگه نیست
    ضمن اینکه شکایتگر ظلم به زنان جامعه است
    ظلمی که در ماوراء رخ نداده که مخاطب بهش پوزخند بزنه و در نهایت نمیخود از زن یه دفاعیه ی آرمانی ارائه بده بلکه داره از درد و غمی واقعی حکایت میکنه
    و واقعی بودن داستانه که باعث شده فیلم رو برای مخاطب غم انگیز و دردناک کنه_حداقل برای من_
    به هرحال یک واقعیت تلخ رو به نمایش گذاشت که از چشم خیلی ها پنهان مونده و جدا باید جامعه شناسان و حقوقدان ها براش چاره ای بیندیشند

  10. Top | #25

    تاریخ عضویت
    Dec 2012
    شماره عضویت
    234
    عنوان کاربر
    عضو جدید
    میانگین پست در روز
    0.00
    محل سکونت
    کرج
    نوشته ها
    8
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    0
    تشکر شده در
    0 پست
    آنلاين
    نامشخص
    متوسط آنلاين بودن
    نامشخص

    نقدی بر فیلم هیس

    هیس.دخترها فریاد نمی زنند
    ویژگی اصلی فیلم های خانم درخشنده به ویژه در کارهای اخیرش همان نگاه انسان دوستانه ای است که امروزه در میان مخاطبان به عنوان فیلم اجتماعی و خانوادگی شناخته شده است.
    فیلم هیس از لحاظ برخی قواعد حرفه ای فیلم سینمایی از جمله کارگردانی و فاکتورهایی مثل تعداد مخاطبان و میزان فروش بهترین و موفقترین فیلم کارگردان است.
    در توضیح کلی و در یک جمله می توان راجع به فیلم گفت: از نظر انتقال پیام می توانست بسیار بهتر باشد و از نظر فرم و اجرا خوب است اما از ضعف هایی دارد.
    در کنار ضعیف بودن محتوا به سه نکته باید توجه کرد و اینکه:
    1. چون فیلم برای نمایش سینمایی.ساخته شده است بنظر ضعیف می رسد وگرنه همین فیلم اگر قرار بود برای شبکه خانگی یا تلویزیون ساخته شود فیلم خوبی می شد.چون کلاس سینما و فیلم سینمایی و بطور کلی قواعد ان بسیار حرفه ای تر ازشبکه خانگی و تلویزیون است.
    2.با درنظرگرفتن تمام ضعفی که از نظر محتوا دارد باید به این نکته مهم اشاره کرد که چون فیلم نوعی خط شکنی نسبت به این نوع بزهکاری اجتماعی است و نظیرش در کشورمان ساخته نشده و به عبارتی در این موضوع فیلم اولی است طبیعیست که نقاط ضعفی داشته باشد.
    3.توصیه های جبری در تغییر فیلمنامه و حذف برخی سکانس ها سبب شده به بدنه فیلمنامه ضربه های جبران نابذیری وارد شود که در این مورد کارگردان سعی کرده به شکلی بنویسد که سانسورها ضربه ای به فیلمنامه وارد نکند که متاسفانه موفق نبوده است.
    محتوا چیزی جز فیلمنامه نیست و محتوا زمانی قوی خواهد بود که فیلمنامه قوی باشد.چون در اخر بیننده با توجه به فیلمنامه و دیالوگ ها به پیام فیلم میرسد.
    متاسفانه فیلمنامه در حد یک ملودرام اجتماعی خوب نیست.
    ماهیت فیلم حقوقی است.اقتضای فیلم حقوقی استفاده از مشاوران حقوقی متخصص و اشنا با فضای سینماست.با این اشکالات انچه به ذهن متبادر می شود این است که فیلم فاقد این ویژگی است.مشکلی که در فیلم دهلیز هم هست.و اتفاقا در دهلیز بسیار بزرگتر است و همین یه خطا کلیت اثر را زیر سوال برده.منظورم نوع قتلی است که معلم(رضاعطاران)انجام داده است.این نوع قتل اصلا شامل قصاص نمی شود.
    این همان مشکلی است که در سینمای ما وجود دارد و حاکی از عدم تحقیق و بژوهش در سینماست.اما در هر دو فیلم باتمام مشکلات چه هیس و چه دهلیز درام به قدری قوی هست که تاثیر خود را بر مخاطب بگذارد و این نقایص دیده نشود.
    برای مثال: توقف حکم قصاص دارای تشریفات و مقررات خاصی است و این گفته رئیس زندان مبنی بر توقف حکم با تماس تلفنی یک مقام مملکتی محمل قانونی ندارد.یا اینکه وقتی موضوع بزه قتل است مرجع تجدیدنظر دیوان عالی کشور است .در فیلم می بینیم که عبارت "دادگاه تجدید نظر حکم قصاص شیرین را تایید کرد" اعلام می شود.(نقصی که تمام منتقدان ان را متذکر شده بودند اما ضمن احترام به منتقدان عزیز باید اشاره کنم عبارت بالا هیچ مشکلی ندارد.چون بنابر مقررات دادرسی کیفری دیوان عالی کشور نیز مرجع یا همان دادگاه تجدیدنظر است.اما دلیل اینکه بنده ان را نقص انگاشتم این است که وقتی مخاطبان فیلم همه مردم هستند و فقط دانشجویان حقوقی نیستند باید فیلمنامه طوری نگارش شود تا این توهم اشتباه را از بین ببرد.و مثال هایی از این قبیل.(ضمن اینکه بهتر است منتقدان عزیز راجع به مطالبی که عنوان می نمایند و در حیطه تخصصشان نیست مطالعات دقیق تری کنند)
    اشکال دیگری که در فیلمنامه بنظر می رسد مربوط به برخی شخصیت پردازی هاست.شخصیت هایی مثل مراد(بابک حمیدیان) و منزلتی(امیر اقایی)بیشتر از این که می بینیم جای کار داشت.
    جا داشت فیلمنامه به رابطه علی و معلولی در شخصیت مراد بپردازد.چون اینگونه افراد خود در کودکی قربانی شرایط نابهنجار تحمیل شده از محیط خانواده و اجتماع بوده اند اما در فیلم مخاطب دلیل جنون و عقده های مراد را نمی فهمد.
    اشکال دیگر به برخی اتفاقات فیلم است.که شاید به این جهت نوشته شده که بیشتر روی بیننده تاثیر بگذارد.مثلا اینکه شیرین در شب نامزدی اش باید شاهد وقوع حادثه هولناکی باشد که کودکی برایش اتفاق افتاده یا ماجرای شناسایی ولی دم مقتول و اینکه معتاد و تزریقی است یا شخصیت پردازی وکیل شیرین.
    این اتفاقات بیننده را یاد فیلم های مرحوم ایرج قادری می اندازد.همان اتفاقاتی که به سکانس هندی معروف است.
    البته فیلمنامه فیلم مجبور به سانسور شده است.به گفته خانم درخشنده برای اینکه که مجوز بدهند نیروی انتظامی گفت باید قاتل به مجازات برسد. و برخی توصیه های قهری دیگر.
    باید رعایت انصاف را کرد.همین فیلمنامه که شخصیت پردازی ضعیفی دارد در شخصیت بازپرس عالی کار کرده است.شخصیت ضد کلیشه ای که به جرات می توان گفت قوی ترین شخصیت پردازی فیلم است.
    همین فیلنامه نقطه قوتی دارد که بسیاری از فیلم ها ندارد :اینکه فیلمنامه مقدمه چینی بی خود ندارد.یعنی از همان ابتدا با سکانسی که شیرین را با لباس عروس اغشته به خون بهت زده نشان می دهداین شوک جدی به بیننده وارد می شود که قصه فیلم شروع شد.
    فیلم هیس دخترها فریاد نمی زنند ازبرخی جنبه های فرم و اجراعالی است.از گریم و چهره بردازی شخصیت ها گرفته تا تدوین و موسیقی و...
    فیلم چون مدام رفت و برگشت زمانی دارد باید تدوین هوشمندانه ای داشته باشد که اتفاقا از این حیث عالی شده.
    گریم بازیگران بسیار خوب است.مخصوصا شخصیت مراد.چون متفاوت با شخصیت بزهکار فیلم های دیگراست.معمولا از مجرمین در دیگر فیلم ها این ذهنیت را داریم و که گوشه ابرویش بریده یا جای زخم در صورتش هست اما در این فیلم مراد متفاوت است.سعی میکند مرتب باشد و اتفاقا موهایش را شانه کرده . تمیز است.متفاوت بودن مراد در چشم های اوست.مخاطب باید جنون و عقده را در چشم های مرا ببیند نه در صورتش .بنظر یکی از نقاط ظریف و البته قوت فیلم همین است.
    موسیقی فیلم ضرباهنگ خوبی دارد و هم اهنگی موسیقی و فیلم نامه وجود دارد.خصوصا درر سکانس هایی که فاقد دیالوگ است این موسیقی است که حرف می زند.
    طراحی صحنه فیلم بسیار عالی است.شاید قوی ترین ویژگی بعد از بازی بازیگران فیلم.فضای سرد و تاریک را در دل روز به خوبی نشان می دهد.بخصوص ان سکانسی که در دادگاه است.همین عاملی شده برای باورپذیری بیشتر فیلم.
    و همانطور که اشاره کردم بنظر عامل موفقیت فیلم در کنار موضوع و عوامل بالا بازی خوب و باورپذیر بازیگران مخصوصا طناز طباطبایی و بابک حمیدیان است.چون بازی حسی و درون گرا دارند و باید با حرکات چشم و صورت و نگاه هایشان با مخاطب حرف بزنند که ایفای ان به مراتب سخت تر بازی برون گراست.
    فیلم هیس یک نقطه مشترک با فیلم حوض نقاشی دارد و ان اینکه هردو به مسئله کم توانی ذهنی می پردازند.مازیار میری از کم توانی ذهنی انسان ها گفته .پوران درخشنده از کم توانی ذهنی خانواده و اجتماع.
    نهایتا راجع به فیلم هیس دخترها فریاد نمیزنند باید گفت :این نوع موضوعات همیشه برای مخاطب جذاب است.همین سبب شده تا بینندگانش بسیاری ضعف هارا نادیده بگیرند.جرات کارگردان برای پرداختن به این موضوع قابل تقدیر است و شاید دلیل اصلی فروش فیلم نیز همین موضوع فیلم باشد.
    این جسارت در برداختن به این موضوع فی نفسه عالی است اما کمی شعاری بودن اجرای ایده موفقیت فیلم را تحت الشعاع قرار داده است.
    در اخر پیام قابل تاملی که به مخاطب مخصوصا جوانی که در اینده پدر یا مادر خواهد شد می دهد اینست که :نسل آینده را دریابیم.
    افشار.یاحق

  11. Top | #26

    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    شماره عضویت
    276
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    2.07
    نوشته ها
    4,438
    نوشته های وبلاگ
    1
    تشکر تشکر کرده 
    1,339
    تشکر تشکر شده 
    1,400
    تشکر شده در
    665 پست
    آنلاين
    3 روز 4 ساعت 35 دقيقه 53 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    3 دقيقه 16 ثانيه
    یه تاپیک قبلا راجع بهش باز شده بود.مدیرهای محترم دس به کار شن.ادغام یک .ادغام دو .ادغام سه. نبوووووود؟؟؟

  12. Top | #27

    تاریخ عضویت
    May 2013
    شماره عضویت
    338
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.66
    محل سکونت
    بندر انزلی
    نوشته ها
    3,386
    تشکر تشکر کرده 
    2
    تشکر تشکر شده 
    65
    تشکر شده در
    51 پست
    آنلاين
    1 ساعت 24 دقيقه 5 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    3 ثانيه
    احسنت بر تو پیمان.نقدت خیلی خوب بود.داری بهتر می شی تو نقد نوشتن .ادامه بده عزیزم.اما با حرفت درباره دهلیز مخالفم.تا جایی که یادمه معلم تو دعوا مردرو کشته و قصد فعل رو داشته و قصد نتیجه رو هم با عمل نوعا کشنده داشته و قتل از نوع در حکم عمده که کیفرش قصاصه.مثلا اگه تو اون سکانس ددرگیری با زندانی زندانیم تو دعوا می کشت نمی تونستیم چون از قبل برنامه قتلشونریخته بوده قتلو غیرعمد بدونیم.
    این چه استغناست یارب وین چه قادر حکمتست
    کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست

  13. Top | #28

    تاریخ عضویت
    Oct 2011
    شماره عضویت
    95
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    2.46
    نوشته ها
    6,447
    نوشته های وبلاگ
    3
    تشکر تشکر کرده 
    2,054
    تشکر تشکر شده 
    2,910
    تشکر شده در
    1,284 پست
    آنلاين
    4 ماه 3 روز 11 ساعت 17 دقيقه 13 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    2 ساعت 6 دقيقه 29 ثانيه
    این که فرمودید ماهیت فیلم حقوقیه به نظرم خالی از مسامحه نیست. در واقع ماهیت فیلم اجتماعیه و نقدی که داره بر یک رفتار خاص اجتماعی وارد میشه نه قوانین.
    برخی از دوستان این برداشت رو از فیلم داشتن که نقد فیلم به قوانین حقوقی و حتی قوانین اسلامیه، در صورتی که تم اصلی فیلم رفتار اجتماعی در مقابل این بزهکاری که موجب آثار مخربی میشه رو نقد می کنه.
    البته در جاهایی هم این گمان بوجود میاد که نسبت به قوانین هم سوالاتی هست، مثل دیالوگ شهاب حسینی که در آخر فیلم میخواد بخش کاریش رو عوض کنه، اما من این نقد رو نه به قوانین اسلام، و نه قوانین ایران و نه به طور کلی به قوانین خاصی میدونم، بلکه ظاهر این سوال درباره اصل قانونه که آیا قانون ضامن خوبی برای اجرای عدالت هست؟ به نوعی سوال از کژ تابی های قانونه.
    ویرایش توسط شیدا : 14-11-13 در ساعت 14:22
    ای در میان جان من تلقین شعرم می کنی
    گر تن زنم خامش کنم ترسم که فرمان بشکنم

    شعر رندانه گفتنم هوس است:
    ولج ولج

  14. Top | #29

    تاریخ عضویت
    Dec 2012
    شماره عضویت
    234
    عنوان کاربر
    عضو جدید
    میانگین پست در روز
    0.00
    محل سکونت
    کرج
    نوشته ها
    8
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    0
    تشکر شده در
    0 پست
    آنلاين
    نامشخص
    متوسط آنلاين بودن
    نامشخص
    نقل قول نوشته اصلی توسط امیرحسین نمایش پست ها
    احسنت بر تو پیمان.نقدت خیلی خوب بود.داری بهتر می شی تو نقد نوشتن .ادامه بده عزیزم.اما با حرفت درباره دهلیز مخالفم.تا جایی که یادمه معلم تو دعوا مردرو کشته و قصد فعل رو داشته و قصد نتیجه رو هم با عمل نوعا کشنده داشته و قتل از نوع در حکم عمده که کیفرش قصاصه.مثلا اگه تو اون سکانس ددرگیری با زندانی زندانیم تو دعوا می کشت نمی تونستیم چون از قبل برنامه قتلشونریخته بوده قتلو غیرعمد بدونیم.
    درود به تو امیرحسین عزیزم
    سپاس از لطفت.راجع به دهلیز هم اگر ایشاا .. نقدی نوشتم استدلالم رو عرض خواهم کرد.
    راستی علی مرادخانی راجع به اهم بودن فرم یا محتوا سوال کرده بود.نظری نداری تو؟

  15. Top | #30

    تاریخ عضویت
    Dec 2012
    شماره عضویت
    234
    عنوان کاربر
    عضو جدید
    میانگین پست در روز
    0.00
    محل سکونت
    کرج
    نوشته ها
    8
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    0
    تشکر شده در
    0 پست
    آنلاين
    نامشخص
    متوسط آنلاين بودن
    نامشخص
    نقل قول نوشته اصلی توسط مجتبی *** نمایش پست ها
    این که فرمودید ماهیت فیلم حقوقیه به نظرم خالی از مسامحه نیست. در واقع ماهیت فیلم اجتماعیه و نقدی که داره بر یک رفتار خاص اجتماعی وارد میشه نه قوانین.
    برخی از دوستان این برداشت رو از فیلم داشتن که نقد فیلم به قوانین حقوقی و حتی قوانین اسلامیه، در صورتی که تم اصلی فیلم رفتار اجتمعای در مقابل این بزهکاری که موجب آثار مخربی میشه رو نقد می کنه.
    البته در جاهایی هم این گمان بوجود میاد که نسبت به قوانین هم سوالاتی هست، مثل دیالوگ شهاب حسینی که در آخر فیلم میخواد بخش کاریش رو عوض کنه، اما من این نقد رو نه به قوانین اسلام، و نه قوانین ایران و نه به طور کلی به قوانین خاصی میدونم، بلکه ظاهر این سوال درباره اصل قانونه که آیا قانون ضامن خوبی برای اجرای عدالت هست؟ به نوعی سوال از کژ تابی های قانونه.
    سلام مجتبی جان.
    شکی نیست فیلم ،یک فیلم اجتماعیه.منظور بنده شخصیت پردازی کاراکترهای فیلم بود که شخصیت پردازهای حقوقی بینشون زیاده.سناریو رو هم این شخصیت هان که میسازن.
    (شاید چون فلسفه میخونی به کلمه ماهیت حساس شدی.)
    راجع قسمت دوم صحبت هات کاملا درسته:فیلم انتقادی به قوانین اسلامی نداره.چون هدف اصلی کارگردان چیز دیگریه.چون اگه خانم طباطبایی اون اتفاقی که تو بچگی براش افتاده بود رو میگفت دیگه تبدیل به عقده نمی شد که بخواد بعد چندین سال یکی رو بکشه و حالا ما بگیم قصاص بشه یا نشه.کارگردان خواسته اون عقب ماندگی خانواده و اجتماع رو در برخورد با این نوع بزهکاری اجتماعی رو نقد کنه.کارگردان حتی گفته من سال 68قصدساخت این فیلم رو داشتم اما بخاطره اون تعصبات بیجایی که چندین برابر الان بود نتونستم بسازم.هدف فیلم از اسمش مشخصه.
    این جمله یک خانوادست به فرزندش بعداز اینکه این اتفاق میفته.حالا تصور کنید الان که خانواده بگه هیس سال 68میگفت: دخترا نفس نمی کشند

صفحه 2 از 3 نخستنخست 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  


SEO by vBSEO 3.6.1