صفحه 2 از 5 نخستنخست 1234 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 16 تا 30 , از مجموع 71
  1. Top | #16

    تاریخ عضویت
    May 2013
    شماره عضویت
    338
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.81
    محل سکونت
    بندر انزلی
    نوشته ها
    3,386
    تشکر تشکر کرده 
    2
    تشکر تشکر شده 
    63
    تشکر شده در
    49 پست
    آنلاين
    1 ساعت 24 دقيقه 5 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    4 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط ساده نمایش پست ها
    البته دلیل هایی که اوردین واسه هر مجازاتی میشه اورد مثل حبس ابد....
    در مورد فرض اول اینکه....در قصاص علت قصاص فقط بد بودن مجرم نیست که حالا بخوایم به امکان اصلاحش فک کنیم مثلا این دلیل شما در جایی خیلی بحث برانگیز هست که قتل به واسطه مثلا هل دادن در یک دعوا بدون قصد کشتن باشه و چون اون عمل نوعا کشنده بوده پس عمد و به تبع قصاص حکم شده....منتها باید دونست که علت حکم به قصاص در این موارد فقط بد بودن مجرم نیست....بلکه مثل عمل و عکس العمل میمونه و اینکه قصاص نتیجه واقعی عمل قتل هست....و حال بعد از حصول این حق برای اولیای دم باید بحث کرد که ایا اولیای دم حاضر به صرف نظر کردن هستن یا نه....
    الان اینجا یه بار قصاص خوب بوده یه بار بد...یه کم تعارض داره....چه طور وقتی این فرد به صلاح دید خودش کسی رو کشته قتلش درست بوده ولی حالا که میخواد خودش قصاص بشه بده....خوب شاید اون فرد که کشته اون هم بعدها خوب میشده....درباره اصول و ضوابط قتل باید دقیق بود...مهم اینکه انسانی که لایق مرگ نبوده رو کشته(اگه مستحق مرگ بود دیگه قصاص نداشت) پس مکافات عملش همون قصاص هستش....
    البته این دلایل لزوما نظر مختار من نیست و جهت اندیشه ورزی بیشتر و ایجاد گفتگوئه.گفتم دوباره تاکید کنم سوئ تفاهم نشه
    این چه استغناست یارب وین چه قادر حکمتست
    کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست

  2. Top | #17

    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    شماره عضویت
    413
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    0.93
    محل سکونت
    روی زمین خدا
    نوشته ها
    1,624
    تشکر تشکر کرده 
    1
    تشکر تشکر شده 
    24
    تشکر شده در
    20 پست
    آنلاين
    31 دقيقه 9 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    1 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط امیرحسین نمایش پست ها
    حالا یه سوال:قاچاق مواد مخدر یک جرم تعزیریه.آیا اساسا در غیرحدود جایزه مجازات مرگ داشته باشیم؟چرا؟
    اعدام تعزیرى: مجازات مرگى است که از سوى حاکم معیّن مى*شود. عموم فقهاى شیعه اعتقاد دارند که اصل در تعزیرات، مادون حد است، ولى براى عدول از این اصل و اجراى مجازات بالاتر از حد، مى*توان به یکى از دو علت ذیر استناد کرد و اعدام تعزیرى را جایز شمرد. این علل عبارتند از:
    1. مصلحت فرد و جامعه؛
    2. افساد فى الارض؛
    3. نهى از منکر.

    http://www.irbar.com/law-articles-database/--/3617/3764

    البته مطلب بالارو تو یک مقاله دیدم ولی به نظر من دارن الان مجازات اعدام برای مواد مخدر رو برای مصلحت جامعه انجام میدن...البته اینجا عادام بحث برانگیز تر از قصاص هستش....به نظرم در مواد مخدر بیش از حد سخت گیری شده ...و میزان حمل مواد برای مجازات اعدام خیلی پایین هست7
    پیچیده شمیمت همه جا ای تن بی سر

    چون شیشه عطری که درش گم شده باشد ...


  3. Top | #18

    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    شماره عضویت
    413
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    0.93
    محل سکونت
    روی زمین خدا
    نوشته ها
    1,624
    تشکر تشکر کرده 
    1
    تشکر تشکر شده 
    24
    تشکر شده در
    20 پست
    آنلاين
    31 دقيقه 9 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    1 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط امیرحسین نمایش پست ها
    البته این دلایل لزوما نظر مختار من نیست و جهت اندیشه ورزی بیشتر و ایجاد گفتگوئه.گفتم دوباره تاکید کنم سوئ تفاهم نشه
    بله... و البته روش خوبیه برای ایجاد بحث....
    پیچیده شمیمت همه جا ای تن بی سر

    چون شیشه عطری که درش گم شده باشد ...


  4. Top | #19

    تاریخ عضویت
    May 2013
    شماره عضویت
    338
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.81
    محل سکونت
    بندر انزلی
    نوشته ها
    3,386
    تشکر تشکر کرده 
    2
    تشکر تشکر شده 
    63
    تشکر شده در
    49 پست
    آنلاين
    1 ساعت 24 دقيقه 5 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    4 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط ساده نمایش پست ها
    البته دلیل هایی که اوردین واسه هر مجازاتی میشه اورد مثل حبس ابد....
    در مورد فرض اول اینکه....در قصاص علت قصاص فقط بد بودن مجرم نیست که حالا بخوایم به امکان اصلاحش فک کنیم مثلا این دلیل شما در جایی خیلی بحث برانگیز هست که قتل به واسطه مثلا هل دادن در یک دعوا بدون قصد کشتن باشه و چون اون عمل نوعا کشنده بوده پس عمد و به تبع قصاص حکم شده....منتها باید دونست که علت حکم به قصاص در این موارد فقط بد بودن مجرم نیست....بلکه مثل عمل و عکس العمل میمونه و اینکه قصاص نتیجه واقعی عمل قتل هست....و حال بعد از حصول این حق برای اولیای دم باید بحث کرد که ایا اولیای دم حاضر به صرف نظر کردن هستن یا نه....
    الان اینجا یه بار قصاص خوب بوده یه بار بد...یه کم تعارض داره....چه طور وقتی این فرد به صلاح دید خودش کسی رو کشته قتلش درست بوده ولی حالا که میخواد خودش قصاص بشه بده....خوب شاید اون فرد که کشته اون هم بعدها خوب میشده....درباره اصول و ضوابط قتل باید دقیق بود...مهم اینکه انسانی که لایق مرگ نبوده رو کشته(اگه مستحق مرگ بود دیگه قصاص نداشت) پس مکافات عملش همون قصاص هستش....

    بله ممکن بوده اونم مثل اون راهزن معروف زمان یکی از ائمه(فضیل عیاض بود فکر کنم اسمش)مثلا اصلاح می شده ولی لااقل در طول حیاتش نشانه ای مبنی بر این امر نشون نداد و بر خلاف این احتمال عمل می کرد اما ما حالا یه قاتل داریم که با قصد خیر این کارو کرده تازه نادمم هست و نشانه توبه و پشیمانیم در او کاملا هویداست و یه نتیجه اجتماعی ناخوشایند ناشی از اعدام او(تجری ارذل دیگر) حالا ما این فرصتو ازش بگیریم؟
    در حبس ابد باز این مجرم نادم امکان داره بدیاشو تو همون فضای زندان مثلا دررابطه با سایر زندانیا (دفاع کنه از حقوق زندانیای ضعیف و مظلوم دربرابر زورگوها مثلا) یا زندانبان جبران کنه و بار گناهاشو سبک یا می تونه به هرحال فرار کنه از زندان(یعنی امکان نجات معنویش برخلاف مرگ منتفی نیست) اما در اعدام حتی اگه نادم باشه فرصت جبرانو ازش گرفتیم.
    به هرحال از این عکس العمل ما می خوایم نتیجه بگیریم دیگه؟نتیجه اعدام یه آدمی که فرضا به خاطر تاخیر در اجرای حکم تدریجا اصلاح شده و به همه کمک می کنه و... چیه؟حالا مقتول فرضا یک آدم مضر در جامعه بوده
    این چه استغناست یارب وین چه قادر حکمتست
    کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست

  5. Top | #20

    تاریخ عضویت
    May 2013
    شماره عضویت
    338
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.81
    محل سکونت
    بندر انزلی
    نوشته ها
    3,386
    تشکر تشکر کرده 
    2
    تشکر تشکر شده 
    63
    تشکر شده در
    49 پست
    آنلاين
    1 ساعت 24 دقيقه 5 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    4 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط ساده نمایش پست ها
    اعدام تعزیرى: مجازات مرگى است که از سوى حاکم معیّن مى*شود. عموم فقهاى شیعه اعتقاد دارند که اصل در تعزیرات، مادون حد است، ولى براى عدول از این اصل و اجراى مجازات بالاتر از حد، مى*توان به یکى از دو علت ذیر استناد کرد و اعدام تعزیرى را جایز شمرد. این علل عبارتند از:
    1. مصلحت فرد و جامعه؛
    2. افساد فى الارض؛
    3. نهى از منکر.

    http://www.irbar.com/law-articles-database/--/3617/3764

    البته مطلب بالارو تو یک مقاله دیدم ولی به نظر من دارن الان مجازات اعدام برای مواد مخدر رو برای مصلحت جامعه انجام میدن...البته اینجا عادام بحث برانگیز تر از قصاص هستش....به نظرم در مواد مخدر بیش از حد سخت گیری شده ...و میزان حمل مواد برای مجازات اعدام خیلی پایین هست7
    و البته اونو بعضا مصداق افسلد می دونن
    این چه استغناست یارب وین چه قادر حکمتست
    کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست

  6. Top | #21

    تاریخ عضویت
    May 2013
    شماره عضویت
    338
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.81
    محل سکونت
    بندر انزلی
    نوشته ها
    3,386
    تشکر تشکر کرده 
    2
    تشکر تشکر شده 
    63
    تشکر شده در
    49 پست
    آنلاين
    1 ساعت 24 دقيقه 5 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    4 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط ساده نمایش پست ها
    بله... و البته روش خوبیه برای ایجاد بحث....

    چون اندیشه های مشابه زیاد داریم و مخالفان هم کمتر تو سایتن یا کمتر ابراز نظر می کنن ناچار به این شیوه روی آوردم
    این چه استغناست یارب وین چه قادر حکمتست
    کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست

  7. Top | #22

    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    شماره عضویت
    413
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    0.93
    محل سکونت
    روی زمین خدا
    نوشته ها
    1,624
    تشکر تشکر کرده 
    1
    تشکر تشکر شده 
    24
    تشکر شده در
    20 پست
    آنلاين
    31 دقيقه 9 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    1 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط امیرحسین نمایش پست ها

    بله ممکن بوده اونم مثل اون راهزن معروف زمان یکی از ائمه(فضیل عیاض بود فکر کنم اسمش)مثلا اصلاح می شده ولی لااقل در طول حیاتش نشانه ای مبنی بر این امر نشون نداد و بر خلاف این احتمال عمل می کرد اما ما حالا یه قاتل داریم که با قصد خیر این کارو کرده تازه نادمم هست و نشانه توبه و پشیمانیم در او کاملا هویداست و یه نتیجه اجتماعی ناخوشایند ناشی از اعدام او(تجری ارذل دیگر) حالا ما این فرصتو ازش بگیریم؟
    در حبس ابد باز این مجرم نادم امکان داره بدیاشو تو همون فضای زندان مثلا دررابطه با سایر زندانیا (دفاع کنه از حقوق زندانیای ضعیف و مظلوم دربرابر زورگوها مثلا) یا زندانبان جبران کنه و بار گناهاشو سبک یا می تونه به هرحال فرار کنه از زندان(یعنی امکان نجات معنویش برخلاف مرگ منتفی نیست) اما در اعدام حتی اگه نادم باشه فرصت جبرانو ازش گرفتیم.
    به هرحال از این عکس العمل ما می خوایم نتیجه بگیریم دیگه؟نتیجه اعدام یه آدمی که فرضا به خاطر تاخیر در اجرای حکم تدریجا اصلاح شده و به همه کمک می کنه و... چیه؟حالا مقتول فرضا یک آدم مضر در جامعه بوده
    خوب این سوالات اصلش به این برمیگرده که هدف از قصاص چیه.....
    اگه هدف از قصاص فقط اعدام انسانهای مضری باشه که امکان اصلاح ندارن ...بله شاید درست این باشه که تو فرض شما اون فرد قصاص نشه
    اگه هدف از قصاص مقابله به مثل باشه و اینکه طرف خودش به واسطه عمل خودش حرمت خونش رو ازبین برده و نه اینکه حکومت این حرمت رو ازبین برده باشه....باید گفت که باید قصاص شه ....
    البته فک کنم به خاطر وجود همین فرض هایی هست که تو قران بعد ازاینکه گفته در قصاص برای شما حیات است ...در ادامه به زیبایی اومده هر چند اگر ببخشید بهتر هست....
    پیچیده شمیمت همه جا ای تن بی سر

    چون شیشه عطری که درش گم شده باشد ...


  8. Top | #23

    تاریخ عضویت
    May 2013
    شماره عضویت
    338
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.81
    محل سکونت
    بندر انزلی
    نوشته ها
    3,386
    تشکر تشکر کرده 
    2
    تشکر تشکر شده 
    63
    تشکر شده در
    49 پست
    آنلاين
    1 ساعت 24 دقيقه 5 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    4 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط ساده نمایش پست ها
    خوب این سوالات اصلش به این برمیگرده که هدف از قصاص چیه.....
    اگه هدف از قصاص فقط اعدام انسانهای مضری باشه که امکان اصلاح ندارن ...بله شاید درست این باشه که تو فرض شما اون فرد قصاص نشه
    اگه هدف از قصاص مقابله به مثل باشه و اینکه طرف خودش به واسطه عمل خودش حرمت خونش رو ازبین برده و نه اینکه حکومت این حرمت رو ازبین برده باشه....باید گفت که باید قصاص شه ....
    البته فک کنم به خاطر وجود همین فرض هایی هست که تو قران بعد ازاینکه گفته در قصاص برای شما حیات است ...در ادامه به زیبایی اومده هر چند اگر ببخشید بهتر هست....
    شما هدفش رو چی می دونی؟
    این چه استغناست یارب وین چه قادر حکمتست
    کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست

  9. Top | #24

    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    شماره عضویت
    413
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    0.93
    محل سکونت
    روی زمین خدا
    نوشته ها
    1,624
    تشکر تشکر کرده 
    1
    تشکر تشکر شده 
    24
    تشکر شده در
    20 پست
    آنلاين
    31 دقيقه 9 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    1 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط امیرحسین نمایش پست ها
    و البته اونو بعضا مصداق افسلد می دونن
    بله...این هم میتونه دلیل باشه...
    ولی واقعا اثر قتل که طرف فقط یه نفر رو میکشه خیلی کمتر از موادی هست که یک کیلوش به راحتی چند ده نفر رو معتاد میکنه و حتی بهترین ادمها رو به سمت مرگ تدریجی میبره...
    پیچیده شمیمت همه جا ای تن بی سر

    چون شیشه عطری که درش گم شده باشد ...


  10. Top | #25

    تاریخ عضویت
    May 2013
    شماره عضویت
    338
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.81
    محل سکونت
    بندر انزلی
    نوشته ها
    3,386
    تشکر تشکر کرده 
    2
    تشکر تشکر شده 
    63
    تشکر شده در
    49 پست
    آنلاين
    1 ساعت 24 دقيقه 5 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    4 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط ساده نمایش پست ها
    بله...این هم میتونه دلیل باشه...
    ولی واقعا اثر قتل که طرف فقط یه نفر رو میکشه خیلی کمتر از موادی هست که یک کیلوش به راحتی چند ده نفر رو معتاد میکنه و حتی بهترین ادمها رو به سمت مرگ تدریجی میبره...
    پس دیگه چرا اونو مصداق سخت گیری مقنن می دونید؟اینا که به نظر شما از قاتلا خطرناکترن؟
    این چه استغناست یارب وین چه قادر حکمتست
    کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست

  11. Top | #26

    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    شماره عضویت
    413
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    0.93
    محل سکونت
    روی زمین خدا
    نوشته ها
    1,624
    تشکر تشکر کرده 
    1
    تشکر تشکر شده 
    24
    تشکر شده در
    20 پست
    آنلاين
    31 دقيقه 9 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    1 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط امیرحسین نمایش پست ها
    شما هدفش رو چی می دونی؟
    به نظر من هدفش بیشتر عکس العملی هست....یعنی کاری که با دیگری انجام داده خود رو مستحق دونسته تا همون کار باهاش انجام شه....این امر تو قصاص عضو هم قشنگ نمایان هست ...اونجا دقیقا فرد باید به میزانی قصاص عضو بشه که خودش اون عمل رو برا دیگری نجام داده نه بیشتر ونه کمتر....
    به خاطر همین ما رد قتل چیزی به نام توبه نداریم که مثلا باعث شه مجازات تخفیف پیدا کنه یا برداشته شه....یا مثلا اقرار.....
    چون قصاص یه امر کاملا حق الناسی هستش و حتی به حاکم هم مربوط نمیشه....و در میان انسانها هم کسی وقتی کاری علیه دیگری انجام میده نتیجه طبیعی و عادلانه اش این میشه که همون عمل به عنوان مجازات برای فرد مجرم در نظر گرفته بشه....
    پیچیده شمیمت همه جا ای تن بی سر

    چون شیشه عطری که درش گم شده باشد ...


  12. Top | #27

    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    شماره عضویت
    413
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    0.93
    محل سکونت
    روی زمین خدا
    نوشته ها
    1,624
    تشکر تشکر کرده 
    1
    تشکر تشکر شده 
    24
    تشکر شده در
    20 پست
    آنلاين
    31 دقيقه 9 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    1 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط امیرحسین نمایش پست ها
    پس دیگه چرا اونو مصداق سخت گیری مقنن می دونید؟اینا که به نظر شما از قاتلا خطرناکترن؟
    عملشون خطرناک تر هست....
    به این لحاظ سخت گیرانه میدونم در قبال برخی جوونها که واقعا به دام افتادن و به خاطر حمل مقدار کمی مواد باید اعدام شن....برا فریب خوردگانش بد میدونم نه اونا که کارشون همینه....
    پیچیده شمیمت همه جا ای تن بی سر

    چون شیشه عطری که درش گم شده باشد ...


  13. Top | #28

    تاریخ عضویت
    Oct 2013
    شماره عضویت
    429
    عنوان کاربر
    کاربر فعال
    میانگین پست در روز
    0.09
    نوشته ها
    150
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    1
    تشکر شده در
    1 پست
    آنلاين
    نامشخص
    متوسط آنلاين بودن
    نامشخص
    اگه منظورتون نفس عمل قصاصه که خوب این یه حقه برای خانواده مقتول.
    اما 2نکته اینجا مهمه که توضیح داده بشه:
    1- در زمان پیامبر(ص) هیچ مورد قصاصی وجود نداشته یعنی پیامبر(ص) سعی میکرده با مصالحه مسئله رو حل کنه که خوب این مورد با مرور زمان و با توجه به شرایط عوض شده
    2- درسته حکومت باید شرایط رو برای کمتر شدن جنایاتی که موجب قتل میشه کم کنه اما من به شخصه افرادی رو میشناسم که با محیا شدن تمام شرایط بازم از خلاف دست بر نداشتن یعنی رفتن براش شغل مناسب و ماشین و خونه گرفتن اما با این فرد از همین امکانات برای جرم استفاده کرده پس نباید همه تقصیرها رو گردن حکومت و دولت انداخت.

  14. Top | #29

    تاریخ عضویت
    Apr 2013
    شماره عضویت
    322
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    0.57
    محل سکونت
    پاکدشت
    نوشته ها
    1,082
    تشکر تشکر کرده 
    14
    تشکر تشکر شده 
    29
    تشکر شده در
    15 پست
    آنلاين
    2 ساعت 42 دقيقه 25 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    7 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط امیرحسین نمایش پست ها

    یعنی اگه الان در همین شرایط موجود کسی بیاد و خدای نکرده چنذین نفر از نزدیکان شما رو به قتل برسونه شما اعدامشون رو ناعادلانه می دونی؟(ببخشید بابت مثال خشن )
    یا فرض کن کسی 20 به دختر بچه تعرض کنه(حالا به خاطر فقر یا عدم ازدواج یا جو ناسالم که دولتم درش تبعا مقصره)نباید اعدامش کرد؟
    پس چه مجازاتی پیشنهاد می کنی؟
    پی نوشت:مطالبی که در این تاپیک می ذارم لزوما نظر خودم نیست و جهت ایجاد بحثه
    باید اعدامشون کرد. این اعدام برای بزه دیدگان عین عدالته،منتها دولت عدالت رو برای اونها اجرا میکنه اما نبست به بزهکارها بی عدالتی میکنه، زمانی که دولت برای از بین بردن این زمینه ها و بسترها اقدامی نمیکنه، عادلانه نیست که خود دولت در پرورش مجرم نقش داشته باشه و بعد بخواد اونها رو به عنوان مجرم مجازات کنه
    یا غیاث من لا غیاث له...یا معین من لا معین له

  15. Top | #30

    تاریخ عضویت
    Apr 2013
    شماره عضویت
    322
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    0.57
    محل سکونت
    پاکدشت
    نوشته ها
    1,082
    تشکر تشکر کرده 
    14
    تشکر تشکر شده 
    29
    تشکر شده در
    15 پست
    آنلاين
    2 ساعت 42 دقيقه 25 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    7 ثانيه
    امیر حسین جان کجا رفتی این تاپیکو یادت رفته ها.....
    یادته چقد در مورد این موضوع تو اتاق 307 بحث میکردیم؟
    یا غیاث من لا غیاث له...یا معین من لا معین له

صفحه 2 از 5 نخستنخست 1234 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  


SEO by vBSEO 3.6.1