صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 15 , از مجموع 38
  1. Top | #1

    تاریخ عضویت
    Nov 2013
    شماره عضویت
    469
    عنوان کاربر
    کاربر فعال
    میانگین پست در روز
    0.13
    نوشته ها
    214
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    2
    تشکر شده در
    2 پست
    آنلاين
    1 ساعت 8 دقيقه 37 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    3 ثانيه

    در اسلام ریش تراشی حرام و گناه است

    مرحوم آیت الله حاج *** محمد تقی بافقی یکی از علمای بزرگ، جلیل القدر، صاحب مقامات و کرامات و در امر به معروف و نهی از منکر بسیار سختگیر و با شجاعت و بی باک بود. چنانکه در یکی از حمام ها دید سرهنگی ریش خود را می تراشد؛ نزدیک آمده به او گفت: مگر تو نمی دانی که در اسلام ریش تراشی حرام و گناه است؛ چگونه به این گناه اقدام می کنی؟

    سرهنگ از جرأت و اهانت ایشان عصبانی شده؛ کشیده ای به صورت *** زد و گفت به تو چه من ریشم را می تراشم؟ *** با کمال خونسردی مانند یک پدر دلسوز که فرزندش را نصیحت کند؛ طرف دیگر صورتش را به سمت او گرفت و فرمود: یک کشیده هم به این طرف صورتم بزن؛ ولی خواهش می کنم ریشت را نتراش

  2. Top | #2

    تاریخ عضویت
    May 2013
    شماره عضویت
    338
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.81
    محل سکونت
    بندر انزلی
    نوشته ها
    3,386
    تشکر تشکر کرده 
    2
    تشکر تشکر شده 
    63
    تشکر شده در
    49 پست
    آنلاين
    1 ساعت 24 دقيقه 5 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    4 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط همیشه در خواب نمایش پست ها
    مرحوم آیت الله حاج *** محمد تقی بافقی یکی از علمای بزرگ، جلیل القدر، صاحب مقامات و کرامات و در امر به معروف و نهی از منکر بسیار سختگیر و با شجاعت و بی باک بود. چنانکه در یکی از حمام ها دید سرهنگی ریش خود را می تراشد؛ نزدیک آمده به او گفت: مگر تو نمی دانی که در اسلام ریش تراشی حرام و گناه است؛ چگونه به این گناه اقدام می کنی؟

    سرهنگ از جرأت و اهانت ایشان عصبانی شده؛ کشیده ای به صورت *** زد و گفت به تو چه من ریشم را می تراشم؟ *** با کمال خونسردی مانند یک پدر دلسوز که فرزندش را نصیحت کند؛ طرف دیگر صورتش را به سمت او گرفت و فرمود: یک کشیده هم به این طرف صورتم بزن؛ ولی خواهش می کنم ریشت را نتراش
    البته داستان شما از این جهت که روش صحیح امربه معروفو نشون میده سودمنده اما مستحضرید این دیدگاه نظر اجماعی فقها نیست
    این چه استغناست یارب وین چه قادر حکمتست
    کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست

  3. Top | #3

    تاریخ عضویت
    Oct 2013
    شماره عضویت
    460
    عنوان کاربر
    کاربر عادی
    میانگین پست در روز
    0.08
    محل سکونت
    تهرون
    نوشته ها
    137
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    1
    تشکر شده در
    1 پست
    آنلاين
    20 دقيقه 4 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    نامشخص

    Question

    حالا پس چی شد؟ حرامه یا نه ؟ آخه چه دلیلی می تونه داشته باشه ؟
    آیا دلیل علمی داره ؟
    ی سوال دیگه :

    آیا واقعا طلا برای مرد حرامه ؟ چرا ؟

  4. Top | #4

    تاریخ عضویت
    Feb 2013
    شماره عضویت
    287
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.21
    محل سکونت
    021
    نوشته ها
    2,366
    نوشته های وبلاگ
    1
    تشکر تشکر کرده 
    326
    تشکر تشکر شده 
    703
    تشکر شده در
    254 پست
    آنلاين
    6 روز 6 ساعت 6 دقيقه 51 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    7 دقيقه 19 ثانيه
    هیچ حجت شرعیی برای این حکم نیست جز سیره متشرعه که اقای خویی رحمت اله علیه مفصل در این باب نوشته اند
    بهتر نیست دغدغه هامون رو بروز تر کنیم؟
    JUVE!

  5. Top | #5

    تاریخ عضویت
    Oct 2011
    شماره عضویت
    95
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    2.60
    نوشته ها
    6,361
    نوشته های وبلاگ
    3
    تشکر تشکر کرده 
    2,039
    تشکر تشکر شده 
    2,881
    تشکر شده در
    1,265 پست
    آنلاين
    3 ماه 1 هفته 5 روز 20 ساعت 41 دقيقه 58 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    2 ساعت 24 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط تازه وارد نمایش پست ها
    حالا پس چی شد؟ حرامه یا نه ؟ آخه چه دلیلی می تونه داشته باشه ؟
    آیا دلیل علمی داره ؟
    ی سوال دیگه :

    آیا واقعا طلا برای مرد حرامه ؟ چرا ؟
    بله دلیل علمی داره
    چون دلبرانه بنگری بر جان سرگردان من

    شعر رندانه گفتنم هوس است:
    ولج ولج

  6. Top | #6

    تاریخ عضویت
    May 2013
    شماره عضویت
    338
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.81
    محل سکونت
    بندر انزلی
    نوشته ها
    3,386
    تشکر تشکر کرده 
    2
    تشکر تشکر شده 
    63
    تشکر شده در
    49 پست
    آنلاين
    1 ساعت 24 دقيقه 5 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    4 ثانيه

    Wink

    نقل قول نوشته اصلی توسط مجتبی *** نمایش پست ها
    بله دلیل علمی داره
    خوب دلیلشو بگو.چرا مرموز بازی درمیاری
    این چه استغناست یارب وین چه قادر حکمتست
    کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست

  7. Top | #7

    تاریخ عضویت
    May 2013
    شماره عضویت
    363
    عنوان کاربر
    کاربر فعال
    میانگین پست در روز
    0.19
    نوشته ها
    351
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    2
    تشکر شده در
    2 پست
    آنلاين
    نامشخص
    متوسط آنلاين بودن
    نامشخص
    نقل قول نوشته اصلی توسط همیشه در خواب نمایش پست ها
    مرحوم آیت الله حاج *** محمد تقی بافقی یکی از علمای بزرگ، جلیل القدر، صاحب مقامات و کرامات و در امر به معروف و نهی از منکر بسیار سختگیر و با شجاعت و بی باک بود. چنانکه در یکی از حمام ها دید سرهنگی ریش خود را می تراشد؛ نزدیک آمده به او گفت: مگر تو نمی دانی که در اسلام ریش تراشی حرام و گناه است؛ چگونه به این گناه اقدام می کنی؟

    سرهنگ از جرأت و اهانت ایشان عصبانی شده؛ کشیده ای به صورت *** زد و گفت به تو چه من ریشم را می تراشم؟ *** با کمال خونسردی مانند یک پدر دلسوز که فرزندش را نصیحت کند؛ طرف دیگر صورتش را به سمت او گرفت و فرمود: یک کشیده هم به این طرف صورتم بزن؛ ولی خواهش می کنم ریشت را نتراش
    واقعا؟
    اگرتنهاترین تنها شوم بازهم خداهست

  8. Top | #8

    تاریخ عضویت
    Nov 2013
    شماره عضویت
    493
    عنوان کاربر
    عضو جدید
    میانگین پست در روز
    0.01
    نوشته ها
    18
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    0
    تشکر شده در
    0 پست
    آنلاين
    نامشخص
    متوسط آنلاين بودن
    نامشخص
    با سلام و احترام!
    هر فعلي از افعال اختياري انسان محكوم به حكمي از احكام شرعيه است واصل در افعال جواز انجام فعل است مگر آنكه دليل بر لزوم و يا منع قائم شود. تراشيدن ريش نيز جزو افعال اختياري انسان است و لذا خالي از حكم شرعي نيست و لذا بايد ديد آيا دليلي بر حرمت آن داريم يا خير ؟ از آيات قرآن كريم دليلي بر آن نداريم ولي سه دليل ديگر بر حرمت آن داريم كه در اثبات حرمت تراشيدن ريش كافي است.
    دليل اول: روايات:
    روايات متعددي از طريق فريقين ( شيعه و سني ) در مورد حرمت آن آمده است كه ما به پاره اي از اين روايات اشاره مي كنيم.
    1- بخاري از عبدالله بن عمر از پيامبر(ص) آورده است : انهكوا الشوارب و اعفوا ا للحي1 . شاربها را از بين ببريد وريشها را رها كنيد
    2- مسلم از ابي هريره از پيامبر (ص) آورده است: جزوا الشوارب وارخوا اللحي و خالفوا المجوس.2 شاربها را كوتاه كنيد و ريشها را بگذاريد وبا اين كار با مجوسيان مخالفتتان را اعلام نماييد.
    3- درروايت ديگر بخاري ومسلم از ابن عمر از پيامبر(ص) نقل كرده اند: خالفوا المشركين و وفروا اللحي و احفوا الشوارب. با گذاشتن ريش ها و كوتاه كردن شاربها با مشركان مخالفت خويش را اعلام داريد.3
    5- ابوداوود از ابن عمر از پيامبر(ص) آورده است : امرنا باحفاء الشوارب و اعفاء ا للحي . ما به چيدن شاربها وگذاشتن ريشها مامورشديم.4
    6- ترمذي در سنن خود ازابن عمر از پيامبر آورده است احفوا الشوارب و اعفوا اللحي 5
    اين پاره از رواياتي است كه درمصادر معتبر اهل سنت به صورت ذكرشده است و به تصريح آنان جزو روايات معتبر است
    اما اهم روايات وارده از طريق شيعه عبارتند از :
    1- صدوق در من لا يحضره الفقيه به صورت مرسل از پيامبر(ص) آورده است: قال رسول الله (ص) : حفوا ا لشوارب واعفوا اللحي و لا تشبهوا باليهود.6 شاربها را بچينيد و ريشها را بگذاريد و خودتان را شبيه يهود قرار ندهيد. ومشابه همين روايت را صدوق از امام صادق (ع) از پيامبردر معاني الاخبار آورده است .7.
    2- صدوق در روايت ديگر در من لا يحضره الفقيه از پيامبر اكرم (ص) آورده است : قال رسول الله (ص) ان المجوس جزوا لحاهم و وفروا شواربهم و انا نحن نجز الشوارب و نعفي اللحي و هي الفطرة .8 زردشتيها ريشهاي شان را مي تراشند و شاربهاي شان را مي گذارند و ما برعكس شاربها را كوتا ه مي كنيم و ريشها را مي گذاريم و اين كار به حسب فطرت است.
    3- ابن ادريس در سرائر از كتاب الجامع ابن ابي نصربزنطي از امام رضا (ع) نقل كرده است. سألت الرضا (ع) عن الرجل هل يصلح ان ياخذ من لحيته ؟ فقال (ع) اما من عارضيه فلا بأس واما من مقدمها فلا.9 از امام رضا(ع) پرسيدم آيا مرد مي تواند ريش خود را بگيرد( يعني اينكه آنرا بتراشد) امام فرمود: از گونه ها مي تواند بردارد ولي از قسمت جلو چنين كاري جايز نيست.
    4- صاحب الوسائل از قرب الاسناد حميري شبيه اين روايت را از علي بن جعفر از امام كاظم (ع) آورده است.10
    اين روايات به جهت اينكه هم تعدادشان كثير است وهم از طريق اهل سنت وهم از طريق شيعه روايت شده است فلذا اطمينان به صحت اين روايات حاصل مي شود.
    به علاوه اينكه درميان اين روايات ، روايات معتبر نيز وجود دارد كه مي توان به روايت اول صدوق درمن لا يحضره الفقيه و معاني الاخبار و روايت ابن ابي نصر بزنطي اشاره كرد. به خصوص اينكه روايت ابي نصر بزنطي در درجه اي از اعتبار و وثاقت است ، كه كسي مانند آية الله خويي كه با تمام دقت و سختگيري كه در مورد روايات دارد اين روايت را پذيرفته و آن را دليل بر حرمت تراشيدن ريش ذكر مي كند.11




    دليل دوم: سيره متشرعه ؛
    سيره متدينان مسلمين از زمان پيامبر اكرم(ص) بر حفظ و ابقاء ريش جاري بوده است و تراشيدن ريش را متدينان جزو منكرات دانسته ، كه جز اهل فسق و فجور مرتكب آن نمي شدند و متدينان و متشرعان ريش تراشان را مذمت و با او معامله فاسقان را مي نمودند. واضح است چنين سيره مستمره اي با اين كيفيت دلالت بر حرمت دارد. 12
    دليل سوم: اجماع مسلمين؛
    عالمان مسلمان اعم از شيعه و سني حرمت تراشيدن ريش را جزء مسلمات و امر غير قابل انكار شمرده اند. جزيري در الفقه علي المذاهب الاربعة مي گويد: حنفيها قائل به حرمت تراشيدن ريشند . مالكيها و حنبليها نيز قائل به تحريم اند ولي شافعيها گفته اند كه تراشيدن آن كراهت دارد. 13 و از ديدگاه عالمان شيعي نيز برخي مانند شيخ بهايي ادعاي اجماع بر حرمت آن كرده است و برخي ديگر آنرا امر مسلم انگاشته اند.14
    بنا براين با توجه به دلايل مذكور حرمت تراشيدن ريش به اثبات مي رسد. و لا اقل احتياط در دين ايجاب مي كند كه انسان متدين از تراشيدن آن پرهيز نمايد زيرا درصورت حرمت واقعي انسان مرتكب اين فعل مستحق عقوبت خواهد بود. و خداي متعال اين حقيقت را به ما گوشزد مي كند كه همواره بايستي سبيل احتياط را رعايت كرد. اخوك دينك فاحتط لدينك. دينت به مثابه برادر توست و در امر دينت محتاط باش.
    اما اينكه فلسفه حرمت تراشيدن ريش چيست ؟ از روايات اين گونه استفاده مي شود در زمان صدور روايات در مورد تراشيدن ريش و شارب روش و سنت مجوسيها (زردشتيان ) بر اين بوده كه ريش هاي شان را مي تراشيدند و شارب هاي شان را مي گذاشتند و يهوديان هر دو را رها مي كردند خداوند به منظور اينكه اولياي او يعني پيروان پيامبر خاتم (ص) از اعداي دين بر گزيده او متمايز باشند اين حكم را توسط پيامبرش جعل و وضع نمود تا بدين وسيله همانگونه كه اولياي الهي از نظر باطن و اعتقادات با ديگران متفاوت اند در ظاهر و صورت نيز متفاوت باشند و سيماي ظاهري آنان نيز گوياي تمايز و برجستگي آنان باشد .و از اين رو در روايات اين حكم تعليل شده به اينكه خويش را با يهود و مجوس از اين نظر شبيه قرار ندهيد .به هر حال اين حكمت و فلسفه ظاهري حكم است و حكم تابع آن نيست به گونه اي كه اگر اين حكمت نباشد ما مجاز به تراشيدن ريش باشيم چون حكمت اصلي احكام به اعتقاد ما مصالح و مفاسد واقعي است و احكام الهي به جهت تأثير آن در سر نوشت اخروي ما جعل شده و ما از اوامر الهي كشف مي كنيم كه وراي آن مصلحت واقعي و مهمي وجود دارد كه لازم است با انجام آن مصلحت واقعي را تحصيل كنيم و الا از ناحيه نبود آن ضرر جبران ناپذير متوجه ما مي شود و از نواهي الهي بدست مي آوريم كه وراي آن مفسده اي وجود دارد كه ما لازم است از آن اجتناب كنيم والا از ناحيه ارتكاب آن نقصان هاي مهمي متوجه ما مي شود .

    منابع جهت مطالعه بيشتر :
    1- محمد جواد بلاغي / رسالة في حرمة حلق اللحية ‏/ موسسه نشر اسلامي / اول/ 1415
    2- آية الله خويي/ الموسوعة ( مصباح الفقاهة تقرير محمد علي توحيدي ) / ج35 / قم / دارالاحياء آثار الامام الخويي / اول 1426
    حديث اخلاقي:

    امام علي (ع) : آنچه نمي داني مگو بلكه همه آنچه را كه مي داني نيز مگو، زيرا خداوند بزرگ بر اعضاي بدنت چيزهايي را واجب كرده كه از آنها در روز قيامت بر تو حجت خواهد آورد.
    ( نهج البلاغه ح 382)

    پي نوشت ها:
    1 . محمد بن اسماعيل بخاري ، صحيح بخاري/ ج 7 ص56 بيروت ، دار الفكر ، 1401 هـق.
    2 . مسلم بن حجاج ، صحيح مسلم ج1/ ص 153 بيروت ، دار الفكر
    3. بخاري ج7/ ص56- صحيح مسلم ج1 / ص 153
    4 . ابن اشعث سجستاني ، سنن ابي داوود ، ج2 ص289 بيروت، دار الفكر 1401 .
    5 . محمد بن عيسي ترمذي ، سنن ترمذي ، ج4ص187 بيروت ، دار الفكر ، دوم ، 1403.
    6 . صدوق ، محمد بن علي بن بابويه ، من لا يحضره الفقيه ج1ص130 قم موسسه نشر اسلامي 1404
    7 .صدوق ، محمد بن علي ، معاني الاخبار / ص 291، قم ، انتشارات اسلامي ، 1361.
    8 . صدوق ، من لا يحضره الفقيه ج1ص130.
    9 .ابن ادريس حلي ، محمد بن منصور ، السرائر ج 3 ص 574 قم ، موسسه نشر اسلامي ، چهارم ، 1417 .
    10 .حر عاملي ، وسائل الشيعه ، ج2ص111 قم ، آل البيت، دوم ، 1414.
    11 . آية الله خويي/ الموسوعة / ج35/ص405/ ( مصباح الفقاهة تقرير محمد علي توحيدي ) قم / دارالاحياي آثار امام الخويي / اول 1426
    12 . همان / ج35/ص405
    13 ا .لجزيري / الفقه علي المذاهب الاربعة / ص 43-44
    14 . محمد جواد بلاغي / رسالة في حرمة حلق اللحية / ص 155/ موسسه نشر اسلامي / اول/ 1415.

  9. Top | #9

    تاریخ عضویت
    Oct 2013
    شماره عضویت
    460
    عنوان کاربر
    کاربر عادی
    میانگین پست در روز
    0.08
    محل سکونت
    تهرون
    نوشته ها
    137
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    1
    تشکر شده در
    1 پست
    آنلاين
    20 دقيقه 4 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    نامشخص
    نقل قول نوشته اصلی توسط حسن رضا رضایی نمایش پست ها
    با سلام و احترام!
    هر فعلي از افعال اختياري انسان محكوم به حكمي از احكام شرعيه است واصل در افعال جواز انجام فعل است مگر آنكه دليل بر لزوم و يا منع قائم شود. تراشيدن ريش نيز جزو افعال اختياري انسان است و لذا خالي از حكم شرعي نيست و لذا بايد ديد آيا دليلي بر حرمت آن داريم يا خير ؟ از آيات قرآن كريم دليلي بر آن نداريم ولي سه دليل ديگر بر حرمت آن داريم كه در اثبات حرمت تراشيدن ريش كافي است.
    دليل اول: روايات:
    روايات متعددي از طريق فريقين ( شيعه و سني ) در مورد حرمت آن آمده است كه ما به پاره اي از اين روايات اشاره مي كنيم.
    1- بخاري از عبدالله بن عمر از پيامبر(ص) آورده است : انهكوا الشوارب و اعفوا ا للحي1 . شاربها را از بين ببريد وريشها را رها كنيد
    2- مسلم از ابي هريره از پيامبر (ص) آورده است: جزوا الشوارب وارخوا اللحي و خالفوا المجوس.2 شاربها را كوتاه كنيد و ريشها را بگذاريد وبا اين كار با مجوسيان مخالفتتان را اعلام نماييد.
    3- درروايت ديگر بخاري ومسلم از ابن عمر از پيامبر(ص) نقل كرده اند: خالفوا المشركين و وفروا اللحي و احفوا الشوارب. با گذاشتن ريش ها و كوتاه كردن شاربها با مشركان مخالفت خويش را اعلام داريد.3
    5- ابوداوود از ابن عمر از پيامبر(ص) آورده است : امرنا باحفاء الشوارب و اعفاء ا للحي . ما به چيدن شاربها وگذاشتن ريشها مامورشديم.4
    6- ترمذي در سنن خود ازابن عمر از پيامبر آورده است احفوا الشوارب و اعفوا اللحي 5
    اين پاره از رواياتي است كه درمصادر معتبر اهل سنت به صورت ذكرشده است و به تصريح آنان جزو روايات معتبر است
    اما اهم روايات وارده از طريق شيعه عبارتند از :
    1- صدوق در من لا يحضره الفقيه به صورت مرسل از پيامبر(ص) آورده است: قال رسول الله (ص) : حفوا ا لشوارب واعفوا اللحي و لا تشبهوا باليهود.6 شاربها را بچينيد و ريشها را بگذاريد و خودتان را شبيه يهود قرار ندهيد. ومشابه همين روايت را صدوق از امام صادق (ع) از پيامبردر معاني الاخبار آورده است .7.
    2- صدوق در روايت ديگر در من لا يحضره الفقيه از پيامبر اكرم (ص) آورده است : قال رسول الله (ص) ان المجوس جزوا لحاهم و وفروا شواربهم و انا نحن نجز الشوارب و نعفي اللحي و هي الفطرة .8 زردشتيها ريشهاي شان را مي تراشند و شاربهاي شان را مي گذارند و ما برعكس شاربها را كوتا ه مي كنيم و ريشها را مي گذاريم و اين كار به حسب فطرت است.
    3- ابن ادريس در سرائر از كتاب الجامع ابن ابي نصربزنطي از امام رضا (ع) نقل كرده است. سألت الرضا (ع) عن الرجل هل يصلح ان ياخذ من لحيته ؟ فقال (ع) اما من عارضيه فلا بأس واما من مقدمها فلا.9 از امام رضا(ع) پرسيدم آيا مرد مي تواند ريش خود را بگيرد( يعني اينكه آنرا بتراشد) امام فرمود: از گونه ها مي تواند بردارد ولي از قسمت جلو چنين كاري جايز نيست.
    4- صاحب الوسائل از قرب الاسناد حميري شبيه اين روايت را از علي بن جعفر از امام كاظم (ع) آورده است.10
    اين روايات به جهت اينكه هم تعدادشان كثير است وهم از طريق اهل سنت وهم از طريق شيعه روايت شده است فلذا اطمينان به صحت اين روايات حاصل مي شود.
    به علاوه اينكه درميان اين روايات ، روايات معتبر نيز وجود دارد كه مي توان به روايت اول صدوق درمن لا يحضره الفقيه و معاني الاخبار و روايت ابن ابي نصر بزنطي اشاره كرد. به خصوص اينكه روايت ابي نصر بزنطي در درجه اي از اعتبار و وثاقت است ، كه كسي مانند آية الله خويي كه با تمام دقت و سختگيري كه در مورد روايات دارد اين روايت را پذيرفته و آن را دليل بر حرمت تراشيدن ريش ذكر مي كند.11




    دليل دوم: سيره متشرعه ؛
    سيره متدينان مسلمين از زمان پيامبر اكرم(ص) بر حفظ و ابقاء ريش جاري بوده است و تراشيدن ريش را متدينان جزو منكرات دانسته ، كه جز اهل فسق و فجور مرتكب آن نمي شدند و متدينان و متشرعان ريش تراشان را مذمت و با او معامله فاسقان را مي نمودند. واضح است چنين سيره مستمره اي با اين كيفيت دلالت بر حرمت دارد. 12
    دليل سوم: اجماع مسلمين؛
    عالمان مسلمان اعم از شيعه و سني حرمت تراشيدن ريش را جزء مسلمات و امر غير قابل انكار شمرده اند. جزيري در الفقه علي المذاهب الاربعة مي گويد: حنفيها قائل به حرمت تراشيدن ريشند . مالكيها و حنبليها نيز قائل به تحريم اند ولي شافعيها گفته اند كه تراشيدن آن كراهت دارد. 13 و از ديدگاه عالمان شيعي نيز برخي مانند شيخ بهايي ادعاي اجماع بر حرمت آن كرده است و برخي ديگر آنرا امر مسلم انگاشته اند.14
    بنا براين با توجه به دلايل مذكور حرمت تراشيدن ريش به اثبات مي رسد. و لا اقل احتياط در دين ايجاب مي كند كه انسان متدين از تراشيدن آن پرهيز نمايد زيرا درصورت حرمت واقعي انسان مرتكب اين فعل مستحق عقوبت خواهد بود. و خداي متعال اين حقيقت را به ما گوشزد مي كند كه همواره بايستي سبيل احتياط را رعايت كرد. اخوك دينك فاحتط لدينك. دينت به مثابه برادر توست و در امر دينت محتاط باش.
    اما اينكه فلسفه حرمت تراشيدن ريش چيست ؟ از روايات اين گونه استفاده مي شود در زمان صدور روايات در مورد تراشيدن ريش و شارب روش و سنت مجوسيها (زردشتيان ) بر اين بوده كه ريش هاي شان را مي تراشيدند و شارب هاي شان را مي گذاشتند و يهوديان هر دو را رها مي كردند خداوند به منظور اينكه اولياي او يعني پيروان پيامبر خاتم (ص) از اعداي دين بر گزيده او متمايز باشند اين حكم را توسط پيامبرش جعل و وضع نمود تا بدين وسيله همانگونه كه اولياي الهي از نظر باطن و اعتقادات با ديگران متفاوت اند در ظاهر و صورت نيز متفاوت باشند و سيماي ظاهري آنان نيز گوياي تمايز و برجستگي آنان باشد .و از اين رو در روايات اين حكم تعليل شده به اينكه خويش را با يهود و مجوس از اين نظر شبيه قرار ندهيد .به هر حال اين حكمت و فلسفه ظاهري حكم است و حكم تابع آن نيست به گونه اي كه اگر اين حكمت نباشد ما مجاز به تراشيدن ريش باشيم چون حكمت اصلي احكام به اعتقاد ما مصالح و مفاسد واقعي است و احكام الهي به جهت تأثير آن در سر نوشت اخروي ما جعل شده و ما از اوامر الهي كشف مي كنيم كه وراي آن مصلحت واقعي و مهمي وجود دارد كه لازم است با انجام آن مصلحت واقعي را تحصيل كنيم و الا از ناحيه نبود آن ضرر جبران ناپذير متوجه ما مي شود و از نواهي الهي بدست مي آوريم كه وراي آن مفسده اي وجود دارد كه ما لازم است از آن اجتناب كنيم والا از ناحيه ارتكاب آن نقصان هاي مهمي متوجه ما مي شود .

    منابع جهت مطالعه بيشتر :
    1- محمد جواد بلاغي / رسالة في حرمة حلق اللحية ‏/ موسسه نشر اسلامي / اول/ 1415
    2- آية الله خويي/ الموسوعة ( مصباح الفقاهة تقرير محمد علي توحيدي ) / ج35 / قم / دارالاحياء آثار الامام الخويي / اول 1426
    حديث اخلاقي:

    امام علي (ع) : آنچه نمي داني مگو بلكه همه آنچه را كه مي داني نيز مگو، زيرا خداوند بزرگ بر اعضاي بدنت چيزهايي را واجب كرده كه از آنها در روز قيامت بر تو حجت خواهد آورد.
    ( نهج البلاغه ح 382)

    پي نوشت ها:
    1 . محمد بن اسماعيل بخاري ، صحيح بخاري/ ج 7 ص56 بيروت ، دار الفكر ، 1401 هـق.
    2 . مسلم بن حجاج ، صحيح مسلم ج1/ ص 153 بيروت ، دار الفكر
    3. بخاري ج7/ ص56- صحيح مسلم ج1 / ص 153
    4 . ابن اشعث سجستاني ، سنن ابي داوود ، ج2 ص289 بيروت، دار الفكر 1401 .
    5 . محمد بن عيسي ترمذي ، سنن ترمذي ، ج4ص187 بيروت ، دار الفكر ، دوم ، 1403.
    6 . صدوق ، محمد بن علي بن بابويه ، من لا يحضره الفقيه ج1ص130 قم موسسه نشر اسلامي 1404
    7 .صدوق ، محمد بن علي ، معاني الاخبار / ص 291، قم ، انتشارات اسلامي ، 1361.
    8 . صدوق ، من لا يحضره الفقيه ج1ص130.
    9 .ابن ادريس حلي ، محمد بن منصور ، السرائر ج 3 ص 574 قم ، موسسه نشر اسلامي ، چهارم ، 1417 .
    10 .حر عاملي ، وسائل الشيعه ، ج2ص111 قم ، آل البيت، دوم ، 1414.
    11 . آية الله خويي/ الموسوعة / ج35/ص405/ ( مصباح الفقاهة تقرير محمد علي توحيدي ) قم / دارالاحياي آثار امام الخويي / اول 1426
    12 . همان / ج35/ص405
    13 ا .لجزيري / الفقه علي المذاهب الاربعة / ص 43-44
    14 . محمد جواد بلاغي / رسالة في حرمة حلق اللحية / ص 155/ موسسه نشر اسلامي / اول/ 1415.
    از جواب کاملتون متشکرم....

  10. Top | #10

    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    شماره عضویت
    100
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    2.67
    محل سکونت
    سمنان
    نوشته ها
    5,639
    تشکر تشکر کرده 
    2,978
    تشکر تشکر شده 
    2,058
    تشکر شده در
    695 پست
    آنلاين
    4 روز 11 ساعت 31 دقيقه 52 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    5 دقيقه 14 ثانيه
    بین مراجع معاصر هم فکر کنم فقط اقای صانعی معتقد به عدم حرمت باشند
    ما چاره ی عالمیم و بی چاره ی تو...

  11. Top | #11

    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    شماره عضویت
    276
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    2.25
    نوشته ها
    4,438
    نوشته های وبلاگ
    1
    تشکر تشکر کرده 
    1,339
    تشکر تشکر شده 
    1,394
    تشکر شده در
    661 پست
    آنلاين
    3 روز 4 ساعت 35 دقيقه 53 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    3 دقيقه 44 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط طاهر نمایش پست ها
    بین مراجع معاصر هم فکر کنم فقط اقای صانعی معتقد به عدم حرمت باشند
    نه.منم نظرم همینه

  12. Top | #12

    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    شماره عضویت
    413
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    0.93
    محل سکونت
    روی زمین خدا
    نوشته ها
    1,624
    تشکر تشکر کرده 
    1
    تشکر تشکر شده 
    24
    تشکر شده در
    20 پست
    آنلاين
    31 دقيقه 9 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    1 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط mosafer نمایش پست ها
    نه.منم نظرم همینه
    جوابت پارادوکس داره...درس بگو موافقی یا نه؟؟
    پیچیده شمیمت همه جا ای تن بی سر

    چون شیشه عطری که درش گم شده باشد ...


  13. Top | #13

    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    شماره عضویت
    276
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    2.25
    نوشته ها
    4,438
    نوشته های وبلاگ
    1
    تشکر تشکر کرده 
    1,339
    تشکر تشکر شده 
    1,394
    تشکر شده در
    661 پست
    آنلاين
    3 روز 4 ساعت 35 دقيقه 53 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    3 دقيقه 44 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط ساده نمایش پست ها
    جوابت پارادوکس داره...درس بگو موافقی یا نه؟؟

    جاده خاکی...
    اون روز یه پست گذاشتم اقای *** علامت لبخندشو حذف کرد.فکر کنم رفته جاده خاکی...

  14. Top | #14

    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    شماره عضویت
    100
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    2.67
    محل سکونت
    سمنان
    نوشته ها
    5,639
    تشکر تشکر کرده 
    2,978
    تشکر تشکر شده 
    2,058
    تشکر شده در
    695 پست
    آنلاين
    4 روز 11 ساعت 31 دقيقه 52 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    5 دقيقه 14 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط mosafer نمایش پست ها
    نه.منم نظرم همینه
    آفرین
    این جواب از من و مجتبی بعید نبود
    ما چاره ی عالمیم و بی چاره ی تو...

  15. Top | #15

    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    شماره عضویت
    276
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    2.25
    نوشته ها
    4,438
    نوشته های وبلاگ
    1
    تشکر تشکر کرده 
    1,339
    تشکر تشکر شده 
    1,394
    تشکر شده در
    661 پست
    آنلاين
    3 روز 4 ساعت 35 دقيقه 53 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    3 دقيقه 44 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط طاهر نمایش پست ها
    آفرین
    این جواب از من و مجتبی بعید نبود
    از من بعید بود؟

صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  


SEO by vBSEO 3.6.1