صفحه 2 از 10 نخستنخست 1234567 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 16 تا 30 , از مجموع 143
  1. Top | #16

    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    شماره عضویت
    276
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.85
    نوشته ها
    4,438
    نوشته های وبلاگ
    1
    تشکر تشکر کرده 
    1,339
    تشکر تشکر شده 
    1,400
    تشکر شده در
    665 پست
    آنلاين
    3 روز 4 ساعت 35 دقيقه 53 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    2 دقيقه 46 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط مجتبی *** نمایش پست ها
    نه این چه فرمایشیه
    به نظرم اگه آیات قرآن متناسب به مباحث هم به نظرمون بیاد در این تاپیک که درباره قرآن بگیم بهتره.
    مثلا در باره تدبر این آیه:
    افلا یتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفالها

    خب به نظر شما، تدبر در قرآن چه معانی و لوازمی می تونه داشته باشه؟
    به نظرم چند نکته برداشت میشه:
    امر به تدبر، یعنی ما میتونیم تدبر کنیم و گرنه امر به اون بی معنا بود. این امر به همه هست، یعنی تدبر وظیفه همه و در توان همه است.
    تدبر، یعنی فهمیدن معنای قرآن و این یک مرتبه از تفسیره، اصلا هر چقدر تدبر بیشتر بشه، به مرحله و مرتبه بالاتری از تفسیر دست پیدا می کنیم.
    اخه اقای تدبر
    وقتی من ندونم کلوا و اشربوا و لا تسرفو یعنی چی توی چی تدبر کنم؟
    باید یه پیش زمینه ای داشته باشم
    وگرنه در تدبر که بحث نیست

  2. 2 کاربر مقابل از mosafer عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.

    عقل سرخ (26-01-15), مجتبی (03-02-15)

  3. Top | #17

    تاریخ عضویت
    Oct 2011
    شماره عضویت
    95
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    2.27
    نوشته ها
    6,518
    نوشته های وبلاگ
    3
    تشکر تشکر کرده 
    2,059
    تشکر تشکر شده 
    2,913
    تشکر شده در
    1,287 پست
    آنلاين
    5 ماه 3 Weeks 4 روز 23 ساعت 11 دقيقه 10 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    2 ساعت 33 دقيقه 8 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط mosafer نمایش پست ها
    اخه اقای تدبر
    وقتی من ندونم کلوا و اشربوا و لا تسرفو یعنی چی توی چی تدبر کنم؟
    باید یه پیش زمینه ای داشته باشم
    وگرنه در تدبر که بحث نیست
    خب پس اولین پاسخ رو شما دادید، یکی از اصول تفسیر قرآن آشنایی با زبان عربیه.
    ای در میان جان من تلقین شعرم می کنی
    گر تن زنم خامش کنم ترسم که فرمان بشکنم

    شعر رندانه گفتنم هوس است:
    ولج ولج

  4. Top | #18

    تاریخ عضویت
    Apr 2012
    شماره عضویت
    80
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    0.80
    محل سکونت
    قم
    نوشته ها
    2,148
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    18
    تشکر شده در
    13 پست
    آنلاين
    29 دقيقه 31 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    1 ثانيه
    توو روایات اومده قرآن 7 بطن داره.و حتی توو بعضی روایاتم 70 بطن 700 بطن و هفتاد هزار بطن هم ذکر شده.
    اینکه ما معنی آیات رو متوجه بشیم به این معنی نیست که قرآن رو فهمیده باشیم.در حد پوسته ای از مفاهیم آیات تونستیم ازش برداشت کنیم.یا بقول استاد نجار زادگان در حد یه ملاقه از یه اقیانوس وسیع...
    یکی از ویژگی های قرآن اینه که حتی افراد بی سواد هم اگر معنی آیات رو براشون بخونی میتونن درکی در حد خودشون از آیات داشته باشن. خدا خودش توو یکی از آیه ها به پیامبر امر میکنه با هر کس به قدر عقلش صحبت کن، خب مسلمه که قرآن هم طوری هست که هر فردی با هر قدرت عقلی بتونه آیات رو بفهمه.وگرنه که نمیشد به طور کلی قرآن رو عامل هدایت همه بشر دونست.
    اما اینه به این معنی نیست که قرآن کتاب ساده ایه.
    یکی از نشانه های پیچیده بودنش همین حروف رمزی اول بعضی از سوره ها مث الم بقره، کهیعص سوره مریم، نون سوره قلم و...هستش.

    خیلی وقتا میبینی کوتاه ترین آیات بلند ترین تفاسیرو از علمای مختلف داره.

    قسم به سوره ی خاکیّ چادرت، بانو!

    به درکِ قدر تو باید فقط سعادت داشت

  5. کاربر مقابل از mahtab عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:

    مجتبی (03-02-15)

  6. Top | #19

    تاریخ عضویت
    Oct 2011
    شماره عضویت
    95
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    2.27
    نوشته ها
    6,518
    نوشته های وبلاگ
    3
    تشکر تشکر کرده 
    2,059
    تشکر تشکر شده 
    2,913
    تشکر شده در
    1,287 پست
    آنلاين
    5 ماه 3 Weeks 4 روز 23 ساعت 11 دقيقه 10 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    2 ساعت 33 دقيقه 8 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط mosafer نمایش پست ها
    منظورتون سهل ممتنعه؟
    سهل ممتنع یعنی آسون به نظر میاد و ساده است، در حالی که پیچیده و خیلی عمیقه، قرآن اما واقعا راحته، در عین این که عمیق هم هست، یعنی درجه ای از معناش رو همه ما میفهمیم، و واقعا هم میفهمیم، اما معنای قرآن محدود به این درجه نیست، درجات و مراتب بالاتری هم داره که ما میتونیم به اون ها دست پیدا کنیم
    ای در میان جان من تلقین شعرم می کنی
    گر تن زنم خامش کنم ترسم که فرمان بشکنم

    شعر رندانه گفتنم هوس است:
    ولج ولج

  7. Top | #20

    تاریخ عضویت
    Oct 2011
    شماره عضویت
    95
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    2.27
    نوشته ها
    6,518
    نوشته های وبلاگ
    3
    تشکر تشکر کرده 
    2,059
    تشکر تشکر شده 
    2,913
    تشکر شده در
    1,287 پست
    آنلاين
    5 ماه 3 Weeks 4 روز 23 ساعت 11 دقيقه 10 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    2 ساعت 33 دقيقه 8 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط mahtab نمایش پست ها
    توو روایات اومده قرآن 7 بطن داره.و حتی توو بعضی روایاتم 70 بطن 700 بطن و هفتاد هزار بطن هم ذکر شده.
    اینکه ما معنی آیات رو متوجه بشیم به این معنی نیست که قرآن رو فهمیده باشیم.در حد پوسته ای از مفاهیم آیات تونستیم ازش برداشت کنیم.یا بقول استاد نجار زادگان در حد یه ملاقه از یه اقیانوس وسیع...
    یکی از ویژگی های قرآن اینه که حتی افراد بی سواد هم اگر معنی آیات رو براشون بخونی میتونن درکی در حد خودشون از آیات داشته باشن. خدا خودش توو یکی از آیه ها به پیامبر امر میکنه با هر کس به قدر عقلش صحبت کن، خب مسلمه که قرآن هم طوری هست که هر فردی با هر قدرت عقلی بتونه آیات رو بفهمه.وگرنه که نمیشد به طور کلی قرآن رو عامل هدایت همه بشر دونست.
    اما اینه به این معنی نیست که قرآن کتاب ساده ایه.
    یکی از نشانه های پیچیده بودنش همین حروف رمزی اول بعضی از سوره ها مث الم بقره، کهیعص سوره مریم، نون سوره قلم و...هستش.

    خیلی وقتا میبینی کوتاه ترین آیات بلند ترین تفاسیرو از علمای مختلف داره.

    آیات سه و چهار سوره زخرف:
    إِنَّا جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لَّعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ
    وَإِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتَابِ لَدَيْنَا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ


    • ترجمه فولادوند
      ما آن را قرآنى عربى قرار داديم، باشد كه بينديشيد.
    • و همانا كه آن در كتاب اصلى [لوح محفوظ] به نزد ما سخت والا و پرحكمت است





    • به نظرتون از این آیات چه برداشتی میشه کرد؟
    • من در تایید حرف خانم مهتاب و بیان دیگری از حرفشون این آیات رو اوردم که به نظرم یکی از مهم ترین بحث ها و اصولی که ما برای فهم و تفسیر قرآن بهشون نیاز داریم رو بیان می کنن.
    • و اون معنای تنزیل قرآنه، قرآن نازل شده یعنی چی؟
    • ​فرق نزول قرآن با باریدن باران چیه؟

    ای در میان جان من تلقین شعرم می کنی
    گر تن زنم خامش کنم ترسم که فرمان بشکنم

    شعر رندانه گفتنم هوس است:
    ولج ولج

  8. Top | #21

    تاریخ عضویت
    Jul 2013
    شماره عضویت
    388
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.64
    محل سکونت
    باب الجنة
    نوشته ها
    3,646
    نوشته های وبلاگ
    12
    تشکر تشکر کرده 
    1,208
    تشکر تشکر شده 
    1,551
    تشکر شده در
    617 پست
    آنلاين
    2 روز 15 ساعت 11 دقيقه 7 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    2 دقيقه 17 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط مجتبی *** نمایش پست ها
    یه سوال:
    ما امر شدیم به این که قرآن بخونیم؟
    به نظر من امر شدیم به اینکه قرآن بخونیم. و مطمئنا به تدبر هم امر شدیم. و این تدبر بدون خوندن که ممکن نیست. امر شدیمبه خوندن، همراه با تدبر وتفکر. این معنای ترتیله که "و رَتّلِ القرآنَ ترتيلاً " .

    مطمئنا یکی از لوازم تدبر و تفکر ، یاد گرفتنه زبان قرآنه. کسی که میخواد خودش قرآن رو خوب و عالمانه بخونه تا خودش چیزی برداشت کنه و یاد بگیره، باید بتونه قرآن رو ترجمه و تجزیه و ترکیب کنه.
    حباب وار برای دیدن رخ یار ، سری کشیم و نگاهی کنیم و آب شویم...

  9. Top | #22

    تاریخ عضویت
    Apr 2012
    شماره عضویت
    80
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    0.80
    محل سکونت
    قم
    نوشته ها
    2,148
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    18
    تشکر شده در
    13 پست
    آنلاين
    29 دقيقه 31 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    1 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط مجتبی *** نمایش پست ها

    آیات سه و چهار سوره زخرف:
    إِنَّا جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لَّعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ
    وَإِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتَابِ لَدَيْنَا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ


    • ترجمه فولادوند
      ما آن را قرآنى عربى قرار داديم، باشد كه بينديشيد.
    • و همانا كه آن در كتاب اصلى [لوح محفوظ] به نزد ما سخت والا و پرحكمت است





    • به نظرتون از این آیات چه برداشتی میشه کرد؟
    • من در تایید حرف خانم مهتاب و بیان دیگری از حرفشون این آیات رو اوردم که به نظرم یکی از مهم ترین بحث ها و اصولی که ما برای فهم و تفسیر قرآن بهشون نیاز داریم رو بیان می کنن.
    • و اون معنای تنزیل قرآنه، قرآن نازل شده یعنی چی؟
    • ​فرق نزول قرآن با باریدن باران چیه؟

    باید روش فک کنم.
    سوالاتون سخته و دقیق

    قسم به سوره ی خاکیّ چادرت، بانو!

    به درکِ قدر تو باید فقط سعادت داشت

  10. کاربر مقابل از mahtab عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:

    مجتبی (03-02-15)

  11. Top | #23

    تاریخ عضویت
    Jul 2013
    شماره عضویت
    388
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.64
    محل سکونت
    باب الجنة
    نوشته ها
    3,646
    نوشته های وبلاگ
    12
    تشکر تشکر کرده 
    1,208
    تشکر تشکر شده 
    1,551
    تشکر شده در
    617 پست
    آنلاين
    2 روز 15 ساعت 11 دقيقه 7 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    2 دقيقه 17 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط مجتبی *** نمایش پست ها

    آیات سه و چهار سوره زخرف:
    إِنَّا جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لَّعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ
    وَإِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتَابِ لَدَيْنَا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ


    • ترجمه فولادوند
      ما آن را قرآنى عربى قرار داديم، باشد كه بينديشيد.
    • و همانا كه آن در كتاب اصلى [لوح محفوظ] به نزد ما سخت والا و پرحكمت است





    • به نظرتون از این آیات چه برداشتی میشه کرد؟
    • من در تایید حرف خانم مهتاب و بیان دیگری از حرفشون این آیات رو اوردم که به نظرم یکی از مهم ترین بحث ها و اصولی که ما برای فهم و تفسیر قرآن بهشون نیاز داریم رو بیان می کنن.
    • و اون معنای تنزیل قرآنه، قرآن نازل شده یعنی چی؟
    • ​فرق نزول قرآن با باریدن باران چیه؟



    علامه طباطبایی تو تفسیر المیزان درباره این آیه میگه:

    (از اين آيه فهميده مىیشود كه كتاب بر حسب موطن نفس الامرى و واقعيتش ما فوق فكر و اجنبى از عقول بشرى است، و خداى تعالى آن را از آن موطن پايين آورده، و در خور فهم بشر كرده، و به لباس واژه عربيت درآورده، به اين اميد كه عقول بشر با آن انس بگيرد و حقايقش را بفهمد.)


    وجه تسمیه این کتاب به قرآن هم همینه که قبلا از جنس خوندني ها نبود، و بخاطر اینکه در خور فهم بشر بشه نازلش كرد و در نتيجه كتابى خوندنى شد...

    تنزیل قرآن با بارون خیلی فرق داره...

    یادمه یه جایی خوندم: باران انداخته میشه ولی قرآن آویخته میشه. فرق انداختنه و آویختن هم اینه که از اون نمیشه رفت بالا اما از این میشه رفت بالا...
    واعتصموا به حبل الله
    حباب وار برای دیدن رخ یار ، سری کشیم و نگاهی کنیم و آب شویم...

  12. Top | #24

    تاریخ عضویت
    Apr 2012
    شماره عضویت
    80
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    0.80
    محل سکونت
    قم
    نوشته ها
    2,148
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    18
    تشکر شده در
    13 پست
    آنلاين
    29 دقيقه 31 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    1 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط aghlesooorkh نمایش پست ها


    علامه طباطبایی تو تفسیر المیزان درباره این آیه میگه:

    (از اين آيه فهميده مىیشود كه كتاب بر حسب موطن نفس الامرى و واقعيتش ما فوق فكر و اجنبى از عقول بشرى است، و خداى تعالى آن را از آن موطن پايين آورده، و در خور فهم بشر كرده، و به لباس واژه عربيت درآورده، به اين اميد كه عقول بشر با آن انس بگيرد و حقايقش را بفهمد.)

    تنزیل قرآن با بارون خیلی فرق داره...

    یادمه یه جایی خوندم: باران انداخته میشه ولی قرآن آویخته میشه. فرق انداختنه و آویختن هم اینه که از اون نمیشه رفت بالا اما از این میشه رفت بالا...
    واعتصموا به حبل الله
    پس چرا واس هر دو لفظ نازل شدن رو به کار می برن وقتی انقد تفاوت معنایی داره؟

    قسم به سوره ی خاکیّ چادرت، بانو!

    به درکِ قدر تو باید فقط سعادت داشت

  13. Top | #25

    تاریخ عضویت
    Jul 2013
    شماره عضویت
    388
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.64
    محل سکونت
    باب الجنة
    نوشته ها
    3,646
    نوشته های وبلاگ
    12
    تشکر تشکر کرده 
    1,208
    تشکر تشکر شده 
    1,551
    تشکر شده در
    617 پست
    آنلاين
    2 روز 15 ساعت 11 دقيقه 7 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    2 دقيقه 17 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط mahtab نمایش پست ها
    پس چرا واس هر دو لفظ نازل شدن رو به کار می برن وقتی انقد تفاوت معنایی داره؟
    چون دوتاشون یه جورایی از بالا به پایین اومدن.
    حباب وار برای دیدن رخ یار ، سری کشیم و نگاهی کنیم و آب شویم...

  14. Top | #26

    تاریخ عضویت
    Apr 2012
    شماره عضویت
    80
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    0.80
    محل سکونت
    قم
    نوشته ها
    2,148
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    18
    تشکر شده در
    13 پست
    آنلاين
    29 دقيقه 31 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    1 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط aghlesooorkh نمایش پست ها
    چون دوتاشون یه جورایی از بالا به پایین اومدن.
    اما میتونستن کلمات دیگه ای به کار ببرن...دایره لغت توو زبان عربی بزرگه

    قسم به سوره ی خاکیّ چادرت، بانو!

    به درکِ قدر تو باید فقط سعادت داشت

  15. Top | #27

    تاریخ عضویت
    Jul 2013
    شماره عضویت
    388
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.64
    محل سکونت
    باب الجنة
    نوشته ها
    3,646
    نوشته های وبلاگ
    12
    تشکر تشکر کرده 
    1,208
    تشکر تشکر شده 
    1,551
    تشکر شده در
    617 پست
    آنلاين
    2 روز 15 ساعت 11 دقيقه 7 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    2 دقيقه 17 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط mahtab نمایش پست ها
    اما میتونستن کلمات دیگه ای به کار ببرن...دایره لغت توو زبان عربی بزرگه
    خب شاید بخاطر وجوه شباهتش، از یه کلمه استفاده شده!!!
    حباب وار برای دیدن رخ یار ، سری کشیم و نگاهی کنیم و آب شویم...

  16. Top | #28

    تاریخ عضویت
    Jul 2013
    شماره عضویت
    388
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.64
    محل سکونت
    باب الجنة
    نوشته ها
    3,646
    نوشته های وبلاگ
    12
    تشکر تشکر کرده 
    1,208
    تشکر تشکر شده 
    1,551
    تشکر شده در
    617 پست
    آنلاين
    2 روز 15 ساعت 11 دقيقه 7 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    2 دقيقه 17 ثانيه
    همونطور که گفتم ، یکی از لوازمِ یه مفسر خوب اینه که بتونه قرآن رو درست تجزیه ترکیب کنه. اگه تو تفسیرهای قرآن نگاه کنیم،همه مفسر ها تا حدودی آیات رو از لحاظ ادبی برسی کردن و تجزیه ترکیب کردن. چه بسا یه آیه چند نوع ترکیب بشه و معانیش تغییر کنه.

    اگه دوستان موافق باشن، شروع کنیم از اول قرآن رو تجزیه ترکیب کنیم؟؟؟
    حباب وار برای دیدن رخ یار ، سری کشیم و نگاهی کنیم و آب شویم...

  17. Top | #29

    تاریخ عضویت
    Apr 2012
    شماره عضویت
    80
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    0.80
    محل سکونت
    قم
    نوشته ها
    2,148
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    18
    تشکر شده در
    13 پست
    آنلاين
    29 دقيقه 31 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    1 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط aghlesooorkh نمایش پست ها
    همونطور که گفتم ، یکی از لوازمِ یه مفسر خوب اینه که بتونه قرآن رو درست تجزیه ترکیب کنه. اگه تو تفسیرهای قرآن نگاه کنیم،همه مفسر ها تا حدودی آیات رو از لحاظ ادبی برسی کردن و تجزیه ترکیب کردن. چه بسا یه آیه چند نوع ترکیب بشه و معانیش تغییر کنه.

    اگه دوستان موافق باشن، شروع کنیم از اول قرآن رو تجزیه ترکیب کنیم؟؟؟

    منظورتون مشخص کردن محل اعراب کلماته؟

    قسم به سوره ی خاکیّ چادرت، بانو!

    به درکِ قدر تو باید فقط سعادت داشت

  18. Top | #30

    تاریخ عضویت
    Jul 2013
    شماره عضویت
    388
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.64
    محل سکونت
    باب الجنة
    نوشته ها
    3,646
    نوشته های وبلاگ
    12
    تشکر تشکر کرده 
    1,208
    تشکر تشکر شده 
    1,551
    تشکر شده در
    617 پست
    آنلاين
    2 روز 15 ساعت 11 دقيقه 7 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    2 دقيقه 17 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط mahtab نمایش پست ها

    منظورتون مشخص کردن محل اعراب کلماته؟
    بله . و اینکه چه تاثیری رو معنای آیه داره.
    حباب وار برای دیدن رخ یار ، سری کشیم و نگاهی کنیم و آب شویم...

صفحه 2 از 10 نخستنخست 1234567 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  


SEO by vBSEO 3.6.1