صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 15 , از مجموع 20
  1. Top | #1

    تاریخ عضویت
    Apr 2013
    شماره عضویت
    322
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    0.57
    محل سکونت
    پاکدشت
    نوشته ها
    1,082
    تشکر تشکر کرده 
    14
    تشکر تشکر شده 
    29
    تشکر شده در
    15 پست
    آنلاين
    2 ساعت 42 دقيقه 25 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    7 ثانيه

    آیات الاحکام

    سلام،
    از دوستان میخوام آیاتی رو که ازش احکام و قوانین حقوقی استخراج شده رو بیارن
    و چگونگی استدلال به این آیات رو هم بگن.

    اول از همه هم از عقد اجاره شروع کنیم.
    بسم الله...
    یا غیاث من لا غیاث له...یا معین من لا معین له

  2. Top | #2

    تاریخ عضویت
    Feb 2013
    شماره عضویت
    299
    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    میانگین پست در روز
    0.22
    محل سکونت
    مشهد
    نوشته ها
    421
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    3
    تشکر شده در
    3 پست
    آنلاين
    نامشخص
    متوسط آنلاين بودن
    نامشخص
    نقل قول نوشته اصلی توسط حسین نمایش پست ها
    سلام،
    از دوستان میخوام آیاتی رو که ازش احکام و قوانین حقوقی استخراج شده رو بیارن
    و چگونگی استدلال به این آیات رو هم بگن.

    اول از همه هم از عقد اجاره شروع کنیم.
    بسم الله...

    سلام ، خیلی بحث خوبیه . فقط خودتون ابتدا شیوه مدنظر رو بیان کنید تا بچه ها راحت تر شرکت کنند .
    ممنون
    ویرایش توسط نفیسه فتحعلی : 19-03-14 در ساعت 10:21

  3. Top | #3

    تاریخ عضویت
    Apr 2013
    شماره عضویت
    322
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    0.57
    محل سکونت
    پاکدشت
    نوشته ها
    1,082
    تشکر تشکر کرده 
    14
    تشکر تشکر شده 
    29
    تشکر شده در
    15 پست
    آنلاين
    2 ساعت 42 دقيقه 25 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    7 ثانيه
    خب واسه اینکه بحث رو از پایه شروع کنیم اول از بحث خود عقود و لزومشون شروع کنیم،
    به این ترتیب که اول موضوع رو مطرح میکنیم، آیات مربوط به اون رو میاریم و نحوه ی استدلالمون رو بیان میکنیم.
    اولین آیه در مورد عقد و لزوم اون آیه 1 از سوره مائده است:

    یا ایها الذین آمنوا اوفوا بالعقود....
    (ای کسانی که ایمان آورده اید به قراردادهای خود وفا کنید...)


    (اوفو) صیغه ی امر هستش و توی اصول صیغه ی امر دلالت بر وجوب میکنه
    خب توی این آیه در مورد عقد خاصی صحبت نشده، و وفای به عقد در مورد همه ی عقود در نظر گرفته شده،
    و معنای وفا اینه که فرد به طور کامل به عهد یا مورد عقد وفا کنه،
    یا غیاث من لا غیاث له...یا معین من لا معین له

  4. Top | #4

    تاریخ عضویت
    Apr 2013
    شماره عضویت
    322
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    0.57
    محل سکونت
    پاکدشت
    نوشته ها
    1,082
    تشکر تشکر کرده 
    14
    تشکر تشکر شده 
    29
    تشکر شده در
    15 پست
    آنلاين
    2 ساعت 42 دقيقه 25 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    7 ثانيه
    دومین آیه مربوط به عقود آیه 29 از سوره نسا هستش:

    (( يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ إِلاّ أَنْ تَكُونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْكُمْ وَ لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللّه‏َ كانَ بِكُمْ رَحِيماً))

    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد ! نخوريد اموال خود را بين خود به طريق باطل و غير مشروع ، مگر به تجارت از روى تراضى طرفين از خودتان ؛ و نكشيد خود را ، محققاً خداوند به شما رئوف و مهربان است.
    این آیه راه مالکیت رو تجارت (عقد) میدونه، حال این عقد رو میشه در قالب بیع، صلح،اجاره، هبه، و...منعقد کرد
    البته میشه یه جورایی هم قواعد عمومی قراردادها و شرایط مبیع و ثمن رو ازش استنباط کرد:

    1. مورد معامله باید ارزش و مالیت داشته باشه.(أَمْوَالَکُمْ)
    2.دو طرف معامله باید مالک ثمن و مثمن باشن. .(أَمْوَالَکُمْ … تَرَاضٍ)
    3. داد و ستد صورت بگیره. .(بَیْنَکُمْ)
    4.تملیک و تملک از اسباب و راههای باطل و حرام،نباشه.(بِالْبَاطِلِ)
    5.دو طرف عاقل باشند.(عَنْ تَرَاضٍ)
    6.دو طرف مختار باشند. .(عَنْ تَرَاضٍ)
    7.فروشنده و خریدار رضایت داشته باشن.(عَنْ تَرَاضٍ)
    یا غیاث من لا غیاث له...یا معین من لا معین له

  5. Top | #5

    تاریخ عضویت
    Oct 2011
    شماره عضویت
    95
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    2.60
    نوشته ها
    6,361
    نوشته های وبلاگ
    3
    تشکر تشکر کرده 
    2,039
    تشکر تشکر شده 
    2,881
    تشکر شده در
    1,265 پست
    آنلاين
    3 ماه 1 هفته 5 روز 20 ساعت 41 دقيقه 58 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    2 ساعت 24 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط حسین نمایش پست ها
    خب واسه اینکه بحث رو از پایه شروع کنیم اول از بحث خود عقود و لزومشون شروع کنیم،
    به این ترتیب که اول موضوع رو مطرح میکنیم، آیات مربوط به اون رو میاریم و نحوه ی استدلالمون رو بیان میکنیم.
    اولین آیه در مورد عقد و لزوم اون آیه 1 از سوره مائده است:

    یا ایها الذین آمنوا اوفوا بالعقود....
    (ای کسانی که ایمان آورده اید به قراردادهای خود وفا کنید...)


    (اوفو) صیغه ی امر هستش و توی اصول صیغه ی امر دلالت بر وجوب میکنه
    خب توی این آیه در مورد عقد خاصی صحبت نشده، و وفای به عقد در مورد همه ی عقود در نظر گرفته شده،
    و معنای وفا اینه که فرد به طور کامل به عهد یا مورد عقد وفا کنه،
    طبق این آیه، این قاعده بدست میاد که وفای به همه عقود واچبه، همچنین از این قاعده، لزوم عقود رو هم بعضا برداشت می کنن.
    به این معنا که اگر دلیل خاصی در مورد یه عقد خاص مثلا اجاره، رهن و غیره نباشه، طبق این قاعده ای که از این آیه بدست میاد، اون عقد لازم میشه و نه جایز.
    یه سوال دیگه، به نظرتون ، حکم عقل در مورد این مسئله، یعنی وفای به عهد چیه؟
    چون دلبرانه بنگری بر جان سرگردان من

    شعر رندانه گفتنم هوس است:
    ولج ولج

  6. Top | #6

    تاریخ عضویت
    Oct 2011
    شماره عضویت
    95
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    2.60
    نوشته ها
    6,361
    نوشته های وبلاگ
    3
    تشکر تشکر کرده 
    2,039
    تشکر تشکر شده 
    2,881
    تشکر شده در
    1,265 پست
    آنلاين
    3 ماه 1 هفته 5 روز 20 ساعت 41 دقيقه 58 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    2 ساعت 24 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط حسین نمایش پست ها
    دومین آیه مربوط به عقود آیه 29 از سوره نسا هستش:

    (( يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ إِلاّ أَنْ تَكُونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْكُمْ وَ لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللّه‏َ كانَ بِكُمْ رَحِيماً))

    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد ! نخوريد اموال خود را بين خود به طريق باطل و غير مشروع ، مگر به تجارت از روى تراضى طرفين از خودتان ؛ و نكشيد خود را ، محققاً خداوند به شما رئوف و مهربان است.
    این آیه راه مالکیت رو تجارت (عقد) میدونه، حال این عقد رو میشه در قالب بیع، صلح،اجاره، هبه، و...منعقد کرد
    البته میشه یه جورایی هم قواعد عمومی قراردادها و شرایط مبیع و ثمن رو ازش استنباط کرد:

    1. مورد معامله باید ارزش و مالیت داشته باشه.(أَمْوَالَکُمْ)
    2.دو طرف معامله باید مالک ثمن و مثمن باشن. .(أَمْوَالَکُمْ … تَرَاضٍ)
    3. داد و ستد صورت بگیره. .(بَیْنَکُمْ)
    4.تملیک و تملک از اسباب و راههای باطل و حرام،نباشه.(بِالْبَاطِلِ)
    5.دو طرف عاقل باشند.(عَنْ تَرَاضٍ)
    6.دو طرف مختار باشند. .(عَنْ تَرَاضٍ)
    7.فروشنده و خریدار رضایت داشته باشن.(عَنْ تَرَاضٍ)
    شاید مهم ترین نکته و قاعده ای که از این آیه برداش میشه، این باشه که در هر نوع عقد و داد و ستدی، رضایت طرفین یک اصله و اگه رضایت نباشه، اون معامله باطل و در نتیجه تصرف در مال و هر چیزی که از اون معامله و یا عقد بدست میاد باطله.
    یه سوال، منظور از رضایت در اینجا چیه؟
    مثلا خیلی پیش میاد که من یه ماشینی دارم که 10 ملیون ارزش داره، اگه من به خاطر این که خرج درمان یکی از بستگانم رو بدم، این ماشین رو 8 ملیون بفروشم، معمولا میگم راضی نبودم و دوست نداشتم که بفروشم. آیا طبق این آیه این نوع معامله هم باطله؟
    چون دلبرانه بنگری بر جان سرگردان من

    شعر رندانه گفتنم هوس است:
    ولج ولج

  7. Top | #7

    تاریخ عضویت
    Apr 2013
    شماره عضویت
    322
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    0.57
    محل سکونت
    پاکدشت
    نوشته ها
    1,082
    تشکر تشکر کرده 
    14
    تشکر تشکر شده 
    29
    تشکر شده در
    15 پست
    آنلاين
    2 ساعت 42 دقيقه 25 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    7 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط مجتبی *** نمایش پست ها
    شاید مهم ترین نکته و قاعده ای که از این آیه برداش میشه، این باشه که در هر نوع عقد و داد و ستدی، رضایت طرفین یک اصله و اگه رضایت نباشه، اون معامله باطل و در نتیجه تصرف در مال و هر چیزی که از اون معامله و یا عقد بدست میاد باطله.
    یه سوال، منظور از رضایت در اینجا چیه؟
    مثلا خیلی پیش میاد که من یه ماشینی دارم که 10 ملیون ارزش داره، اگه من به خاطر این که خرج درمان یکی از بستگانم رو بدم، این ماشین رو 8 ملیون بفروشم، معمولا میگم راضی نبودم و دوست نداشتم که بفروشم. آیا طبق این آیه این نوع معامله هم باطله؟

    اگه بخوایم طبق ظاهر این آیه بگیم، نه صحیح نیست، اما این آیه و حتی تمام آیات دیگه قرآن کلی هستن، و توسط آیات دیگه ی قرآن و احادیث تخصیص خوردن و شرح بسط داده شدن، در موردی هم که تو گفتی:

    یه موقع هست که یه نفر فردی رو وادار به منعقد کردن عقدی میکنه، یه موقعی هم هست که خود فرد در شرایطی قرار میگیره که مجبوره یه عقدی رو منعقد کنه و هیچ عامل خارجی وجود نداره،
    در مورد اول ما اکراه رو داریم، و در مورد دوم اضطرار رو،
    در هر دو مورد فرد رضایت به منعقد کردن عقد نداره، اما فرق اونها در اینه که در اکراه(مورد اول) یک عامل خارجی دخالت داره، و در اضطرار یه عامل درونی،
    پس با این حساب در مورد اول عقد غیر نافذ(و در شرایطی هم باطل اعلام شده) ودر مورد دوم عقد صحیحه (البته مواردی هم وجود داره که در این مورد هم عقد غیر نافذ یا باطل اعلام شده)
    پس فروش اون ماشین به قیمت 8 میلیون صحیحه.
    یا غیاث من لا غیاث له...یا معین من لا معین له

  8. Top | #8

    تاریخ عضویت
    Apr 2013
    شماره عضویت
    322
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    0.57
    محل سکونت
    پاکدشت
    نوشته ها
    1,082
    تشکر تشکر کرده 
    14
    تشکر تشکر شده 
    29
    تشکر شده در
    15 پست
    آنلاين
    2 ساعت 42 دقيقه 25 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    7 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط مجتبی *** نمایش پست ها
    طبق این آیه، این قاعده بدست میاد که وفای به همه عقود واچبه، همچنین از این قاعده، لزوم عقود رو هم بعضا برداشت می کنن.
    به این معنا که اگر دلیل خاصی در مورد یه عقد خاص مثلا اجاره، رهن و غیره نباشه، طبق این قاعده ای که از این آیه بدست میاد، اون عقد لازم میشه و نه جایز.
    یه سوال دیگه، به نظرتون ، حکم عقل در مورد این مسئله، یعنی وفای به عهد چیه؟
    سوالت خیلی کلی و مبهمه،
    توضیح بده لدفا
    یا غیاث من لا غیاث له...یا معین من لا معین له

  9. Top | #9

    تاریخ عضویت
    Apr 2013
    شماره عضویت
    322
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    0.57
    محل سکونت
    پاکدشت
    نوشته ها
    1,082
    تشکر تشکر کرده 
    14
    تشکر تشکر شده 
    29
    تشکر شده در
    15 پست
    آنلاين
    2 ساعت 42 دقيقه 25 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    7 ثانيه
    آیات معروف در مورد عقود اینا بودن، البته بازم هست،
    خب بعد از این آیات بریم سراغ آیات مربوط به عقد بیع،

    اولین آیه و معروفترین آیه،آیه 275 سوره بقره هستش:

    ((...أَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبا.....))
    خدا بیع را حلال نموده و ربا را حرام کرده است ...


    این آیه صریحا بیع رو حلال اعلام کرده،(البته این حکم از احکام امضایی هستش)
    و اینکه صریحا ربا رو حرام اعلام کرده، بیشتر بحث تو این آیه روی ربا هستش،
    خب بحث رو در مورد اینکه چه معاملاتی ربوی هستن انجام بدیم.
    یا غیاث من لا غیاث له...یا معین من لا معین له

  10. Top | #10

    تاریخ عضویت
    Feb 2013
    شماره عضویت
    299
    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    میانگین پست در روز
    0.22
    محل سکونت
    مشهد
    نوشته ها
    421
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    3
    تشکر شده در
    3 پست
    آنلاين
    نامشخص
    متوسط آنلاين بودن
    نامشخص
    نقل قول نوشته اصلی توسط مجتبی *** نمایش پست ها
    شاید مهم ترین نکته و قاعده ای که از این آیه برداش میشه، این باشه که در هر نوع عقد و داد و ستدی، رضایت طرفین یک اصله و اگه رضایت نباشه، اون معامله باطل و در نتیجه تصرف در مال و هر چیزی که از اون معامله و یا عقد بدست میاد باطله.
    یه سوال، منظور از رضایت در اینجا چیه؟
    مثلا خیلی پیش میاد که من یه ماشینی دارم که 10 ملیون ارزش داره، اگه من به خاطر این که خرج درمان یکی از بستگانم رو بدم، این ماشین رو 8 ملیون بفروشم، معمولا میگم راضی نبودم و دوست نداشتم که بفروشم. آیا طبق این آیه این نوع معامله هم باطله؟
    علاوه بر توضیحات صحیح کاربر حسین اینکه ، ماده 190 قانون مدنی شرایط صحت هر معامله را اینها بیان کرده :
    1- قصد طرفین و رضای آنها
    2- اهلیت طرفین
    3- موضوع معین که مورد معامله باشد
    4 - مشروعیت جهت معامله

    تفکیک بین قصد و رضا در گفته شما اهمیت داره . زمانی که اجبار از بیرون باشد و معامله اکراهی باشد ، این قصد معامله کننده است که آسیب دیده ، پس معامله باطله .
    اما هنگامی که اجبار درونیست و معامله به اضطراری است . در اینجاست که میگند رضای معامله کننده ناقص است .

    اما این آیه ای که بیان شد همانطور که قبلا به درستی گفتند در مورد شرایط موضوع مورد معامله است .

  11. Top | #11

    تاریخ عضویت
    Oct 2011
    شماره عضویت
    95
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    2.60
    نوشته ها
    6,361
    نوشته های وبلاگ
    3
    تشکر تشکر کرده 
    2,039
    تشکر تشکر شده 
    2,881
    تشکر شده در
    1,265 پست
    آنلاين
    3 ماه 1 هفته 5 روز 20 ساعت 41 دقيقه 58 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    2 ساعت 24 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط نفیسه فتحعلی نمایش پست ها
    علاوه بر توضیحات صحیح کاربر حسین اینکه ، ماده 190 قانون مدنی شرایط صحت هر معامله را اینها بیان کرده :
    1- قصد طرفین و رضای آنها
    2- اهلیت طرفین
    3- موضوع معین که مورد معامله باشد
    4 - مشروعیت جهت معامله

    تفکیک بین قصد و رضا در گفته شما اهمیت داره . زمانی که اجبار از بیرون باشد و معامله اکراهی باشد ، این قصد معامله کننده است که آسیب دیده ، پس معامله باطله .
    اما هنگامی که اجبار درونیست و معامله به اضطراری است . در اینجاست که میگند رضای معامله کننده ناقص است .

    اما این آیه ای که بیان شد همانطور که قبلا به درستی گفتند در مورد شرایط موضوع مورد معامله است .
    طبق این سخن شما که معامله مورد مثال باطله!!!
    نه رضایتی که در آیه مد نظره، در مقابل اکراهه. ایه هم اصلا در مورد شرایط موضوع مورد معامله نیست، حسین هم این رو نگفتن، در این آیه شرط صحت معامله رضایت طرفین بیان میشه.
    چون دلبرانه بنگری بر جان سرگردان من

    شعر رندانه گفتنم هوس است:
    ولج ولج

  12. Top | #12

    تاریخ عضویت
    Oct 2011
    شماره عضویت
    95
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    2.60
    نوشته ها
    6,361
    نوشته های وبلاگ
    3
    تشکر تشکر کرده 
    2,039
    تشکر تشکر شده 
    2,881
    تشکر شده در
    1,265 پست
    آنلاين
    3 ماه 1 هفته 5 روز 20 ساعت 41 دقيقه 58 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    2 ساعت 24 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط حسین نمایش پست ها
    سوالت خیلی کلی و مبهمه،
    توضیح بده لدفا
    واضحه، یعنی عقل حکم میکنه وفای به عهد لازمه، یا نه؟
    چون دلبرانه بنگری بر جان سرگردان من

    شعر رندانه گفتنم هوس است:
    ولج ولج

  13. Top | #13

    تاریخ عضویت
    Apr 2013
    شماره عضویت
    322
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    0.57
    محل سکونت
    پاکدشت
    نوشته ها
    1,082
    تشکر تشکر کرده 
    14
    تشکر تشکر شده 
    29
    تشکر شده در
    15 پست
    آنلاين
    2 ساعت 42 دقيقه 25 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    7 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط مجتبی *** نمایش پست ها
    طبق این سخن شما که معامله مورد مثال باطله!!!
    نه رضایتی که در آیه مد نظره، در مقابل اکراهه. ایه هم اصلا در مورد شرایط موضوع مورد معامله نیست، حسین هم این رو نگفتن، در این آیه شرط صحت معامله رضایت طرفین بیان میشه.
    نه مجتبی معامله باطل نیست، صحیحه،
    یک فرد مضطر ، شرایطی رو که درش قرار داره، از شخص طرف معامله ناشی نمیشه، و فقط یه امر درونیه،
    اما توی اکراه، کره از شخص طرف معامله صادر شده و فرد تحت تاثیر اون دست به معامله زده، و هیچ رضایی نداشته اما قصد داشته، به خاطر همین معامله غیر نافذ هستش
    و با رضای بعدی از طرف معامله کننده نافذ میشه،
    یا غیاث من لا غیاث له...یا معین من لا معین له

  14. Top | #14

    تاریخ عضویت
    Oct 2011
    شماره عضویت
    95
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    2.60
    نوشته ها
    6,361
    نوشته های وبلاگ
    3
    تشکر تشکر کرده 
    2,039
    تشکر تشکر شده 
    2,881
    تشکر شده در
    1,265 پست
    آنلاين
    3 ماه 1 هفته 5 روز 20 ساعت 41 دقيقه 58 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    2 ساعت 24 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط حسین نمایش پست ها
    نه مجتبی معامله باطل نیست، صحیحه،
    یک فرد مضطر ، شرایطی رو که درش قرار داره، از شخص طرف معامله ناشی نمیشه، و فقط یه امر درونیه،
    اما توی اکراه، کره از شخص طرف معامله صادر شده و فرد تحت تاثیر اون دست به معامله زده، و هیچ رضایی نداشته اما قصد داشته، به خاطر همین معامله غیر نافذ هستش
    و با رضای بعدی از طرف معامله کننده نافذ میشه،
    عزیزم بیشتر دقت بکن
    خانم فتحعلی گفتن، اگر اضطرار باشه، و امر درونی باشه، رضایت معامله کننده آسیب دیده، در آیه هم گفته شده بدون رضایت معامله اشکال داره، پس معامله ای که از روی اضطرار باشه هم باطله در صورتی که معنای آیه این نیست، و معامله ای که از روی اضطرار و امر درونی باشه هم درسته، مگر این که اکراه در کار باشه.
    چون دلبرانه بنگری بر جان سرگردان من

    شعر رندانه گفتنم هوس است:
    ولج ولج

  15. Top | #15

    تاریخ عضویت
    Apr 2013
    شماره عضویت
    322
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    0.57
    محل سکونت
    پاکدشت
    نوشته ها
    1,082
    تشکر تشکر کرده 
    14
    تشکر تشکر شده 
    29
    تشکر شده در
    15 پست
    آنلاين
    2 ساعت 42 دقيقه 25 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    7 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط مجتبی *** نمایش پست ها
    عزیزم بیشتر دقت بکن
    خانم فتحعلی گفتن، اگر اضطرار باشه، و امر درونی باشه، رضایت معامله کننده آسیب دیده، در آیه هم گفته شده بدون رضایت معامله اشکال داره، پس معامله ای که از روی اضطرار باشه هم باطله در صورتی که معنای آیه این نیست، و معامله ای که از روی اضطرار و امر درونی باشه هم درسته، مگر این که اکراه در کار باشه.
    خب منم که گفتم آیه کلی گفته، و با آیات یا روایات دیگه تخصیص خورده، اگه با ظاهر آیه بگیم غیر نافذ،
    اما خلل در رضا اگر ناشی از اضطرار باشه معامله صحیحه، اما اگه ناشی از اکراه باشه غیر نافذ،
    اینم بگم فرق هست بین غیر نافذ و بطلان،
    یا غیاث من لا غیاث له...یا معین من لا معین له

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  


SEO by vBSEO 3.6.1