صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 15 , از مجموع 26
  1. Top | #1

    تاریخ عضویت
    Jul 2013
    شماره عضویت
    388
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    2.21
    محل سکونت
    باب الجنة
    نوشته ها
    3,644
    نوشته های وبلاگ
    12
    تشکر تشکر کرده 
    1,202
    تشکر تشکر شده 
    1,546
    تشکر شده در
    612 پست
    آنلاين
    2 روز 13 ساعت 56 دقيقه 29 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    3 دقيقه 26 ثانيه

    عرفان عملی و مراحل سیر و سلوک

    بسم الله الرحمن الرحیم.

    من چندتا مقدمه بگم...

    1. از اسم تایپک نترسید.

    2.من با اینکه این مبحث رو شروع کردم اما خودم چیز زیادی از این بحث نمیدونم و ادعایی ندارم.البته با بحث های عرفان نظری یه کوچولو آشنا هستم اما پای عمل که میاد وست....این بحث ها رو باید کسی مطرح کنه که خودش این راه رو رفته.در ادامه میگم که این علم چطوری پیدا شده و اونوقت میفهمید چرا باید کسی که این راه رو رفته، این بحث رو توضیح بده...

    3.من این بحث رو به پیشنهاد یکی از کاربرهای عزیز شروع کردم و احتمال میدم خودش دوست نداره اسمشو بگم...

    4. اما من اسمشو میگم. اول اسمش آقای مجتبی *** هستش.

    ..............................................


    اول یه ذره از عرفان نظری صحبت میکنم. همونطور که جای خودش فرق فلسفه و عرفان رو گفتم،روشن شد که هدف عرفان برای انسان اینه که آدم به کمال و وجود مطلق یعنی ذات حق برسه.یعنی همون فنای فی الله..، در ادامش میگم که عرفا وقتی با اعمالی نفس خودشون رو تزکیه و تصویه کرده هر لحظه به مرحله ای رسیدن و خودشون رو تو سیر به سوی کمال دیدن. بعدش اومدن و این سیر رو به 10 و به عبارتی به صد مرحله بیان کردن و این دونستن صد مرحله و حالات و ...شد عرفان نظری. اما عرفان عملی ، به عمل در آوردن اون صد مرحله هستش.

    وقتی به پای درس علمای اخلاق برید، و وقتی توصیه ای ازشون بخواید، همشون اول بهتون میگن انجام واجبات و ترک محرمات) و شما اگه پیش صد نفر برید یا صد بار پیش یک نفر برید باز هم همین جمله خشک و خالی رو میشنوید... و نمیدونید که این اولین یا دومین مرحله هستش.

    مثلا وقتی فهرست صد میدان خواجه انصاری رو نگاه کنید،نوشته » قدم اول یقظه.دوم انابه.سوم توبه و... تا صد

    این مبحث اسمش عرفان عملیه اما عملی بودنش با شماست و نظری بودنش با ما. در حقیقت این تایپک اسمش عرفان نظریِ عملی هستش...


    ادامه دارد...
    حباب وار برای دیدن رخ یار ، سری کشیم و نگاهی کنیم و آب شویم...

  2. Top | #2

    تاریخ عضویت
    Jul 2013
    شماره عضویت
    388
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    2.21
    محل سکونت
    باب الجنة
    نوشته ها
    3,644
    نوشته های وبلاگ
    12
    تشکر تشکر کرده 
    1,202
    تشکر تشکر شده 
    1,546
    تشکر شده در
    612 پست
    آنلاين
    2 روز 13 ساعت 56 دقيقه 29 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    3 دقيقه 26 ثانيه
    خدارو شکر حداقل سه نفر این بحث رو میخوان بخونن...

    پس ادامه میدم
    حباب وار برای دیدن رخ یار ، سری کشیم و نگاهی کنیم و آب شویم...

  3. Top | #3

    تاریخ عضویت
    Jul 2013
    شماره عضویت
    388
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    2.21
    محل سکونت
    باب الجنة
    نوشته ها
    3,644
    نوشته های وبلاگ
    12
    تشکر تشکر کرده 
    1,202
    تشکر تشکر شده 
    1,546
    تشکر شده در
    612 پست
    آنلاين
    2 روز 13 ساعت 56 دقيقه 29 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    3 دقيقه 26 ثانيه
    من چند مرحله اول رو براتون میذارم. البته با استفاده از یه نامه ای که یکی از جوون ها به علامه طباطبایی نوشته بود و علامه هم جوابش رو داده بود. اون نامه اینه :

    بسم الله الرحمن الرحیم

    محضر مبارک نخبة الفلاسفه آیة الله العظمی جناب آقای طباطبائی ادام الله عمرکم ماشاءالله سلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

    کوتاه سخن آنکه جوانی هستم 22 ساله، ...چنین تشخیص می دهم که تنها ممکن است شما باشید که به این سؤال من پاسخ دهید.

    در محیط و شرایطی که زندگی می کنم هوای نفس و آمال و آرزوها بر من تسلط فراوانی دارند و مرا اسیر خود ساخته اند و سبب آن شده اند که مرا از حرکت به سوی الله، و حرکت در مسیر استعداد خود بازداشته و می دارند.

    درخواستی که از شما دارم برای من بفرمایید بدانم به چه اعمالی دست بزنم تا بر نفس مسلط شوم و این طلسم شوم را که همگان گرفتار آنند بشکنم و سعادت بر من حکومت کند؟

    یادآور می شوم نصیحت نمی خواهم و الا دیگران ادعای ناصحیت فراوان دارند.دستورات عملی برای پیروزی لازم دارم.

    همان گونه که شما در تحصیلات خود در نجف پیش استاد فلسفه داشتید، همان شخصی که تسلط به فلسفه اشراق داشت. (مسموع است).

    باز هم خاطرنشان می سازم که نویسنده با خود فکر می کند که شفاها موفق به پاسخ این سؤال نمی شود.

    وانگهی شرم دارم که بیهوده وقت گرانمایه شما را بگیرم. لذا تقاضا دارم پدرانه چنانچه صلاح می دانید و بر این موضوع می توانید اصالتی قائل شوید مرا کمک کنید.

    در صورت منفی بودن، به فکر ناقص من لبخند نزنید و مخفیانه نامه را پاره کنید و مرا نیز به حال خود وا گذارید. متشکرم.

    امضا 23/10/1355



    و این جواب علامه طباطبایی به این جوون هستش :

    بسم الله الرحمن الرحیم

    السلام علیکم

    برای موفق شدن و رسیدن به منظوری که در پشت ورقه مرقوم داشته اید لازم است همتی برآورده، توبه ای نموده، به مراقبه و محاسبه پردازید. به این نحو که هر روز که طرف صبح از خواب بیدار می شوید قصد جدی کنید که در هر عملی که پیش آید رضای خدا - عز اسمه - را مراعات خواهم کرد.

    آن وقت در سر هر کاری که می خواهید انجام دهید نفع آخرت را منظور خواهید داشت، به طوری که اگر نفع اخروی نداشته باشد انجام نخواهید داد، هر چه باشد. همین حال را تا شب، وقت خواب ادامه خواهید داد و وقت خواب، چهار پنج دقیقه ای در کارهایی که روز انجام داده اید فکر کرده، یکی یکی از نظر خواهید گذرانید. هر کدام مطابق رضای خدا انجام یافته شکری بکنید. و هر کدام تخلف شده استغفاری بکنید. این رویه را هر روز ادامه دهید.

    این روش اگر چه در بادی حال سخت و در ذائقه نفس تلخ می باشد ولی کلید نجات و رستگاری است. و هر شب پیش از خواب اگر توانستید سور مسبحات یعنی سوره حدید و حشر و صف و جمعه و تغابن را بخوانید و اگر نتوانستید تنها سوره حشر را بخوانید و پس از بیست روز از حال اشتغال، حالات خود را برای بنده در نامه بنویسید. ان شاء الله موفق خواهید بود. والسلام علیکم.

    محمد حسین طباطبایی

    حباب وار برای دیدن رخ یار ، سری کشیم و نگاهی کنیم و آب شویم...

  4. Top | #4

    تاریخ عضویت
    Jul 2013
    شماره عضویت
    388
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    2.21
    محل سکونت
    باب الجنة
    نوشته ها
    3,644
    نوشته های وبلاگ
    12
    تشکر تشکر کرده 
    1,202
    تشکر تشکر شده 
    1,546
    تشکر شده در
    612 پست
    آنلاين
    2 روز 13 ساعت 56 دقيقه 29 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    3 دقيقه 26 ثانيه
    این نامۀ علامه رو میشه نقطه شروع دونست.یعنی هرکس میخواد این راه رو بره، به این نامه و ملزوماتش عمل کنه.

    چندتا نکته و مرحله ای که از این نامۀ علامه طباطبایی میشه استنباط کرد اینه:


    1. اولین نکته ای که فهمیده میشه اینه که، این جوون مرحله یقظه(بیداری) رو گزرونده. یعنی همینکه فهمیده راهش اشتباه بوده و بیدار شده و دنبال راه نجات و صراط مستقیم میگرده،اولین و مهمترین مرحلس.

    2. توبه و مشارطه: یعنی آدم توبه واقعی کنه و با خودش شرط کنه که وقتی راه رو پیدا کرد، دیگه از راهش کج نشه و هیچوقت از طلبِ رضایت خدا غافل نشه و دیگه گناه و اشتباه های قبلش رو ترک کنه.

    3. مراقبه: یعنی وقتی انسان میخواد یه عملی رو انجام بده، چند لحظه صبر کنه و فکر کنه که مثلا خدا راضیه که من این کار رو انجام بدم یا ناراضیه؟حرامه یا حلاله؟



    محاسبه: یعنی آدم فکر کنه و حساب کنه و ببینه تو روز وقتش رو و روزش رو چطوری گزرونده و چه کارهایی کرده.اگه کار خوبی کرده،خداروشکر کنه و اگه گناه کرده استغفارکنه. این کار اولش سخته اما به مرور زمان عادت میشه و راحت میشه. ( حاسبوا قبل ان تحاسبوا )

    امام(ع) فرماید: از ما نیست کسی که هر روز از خود حساب نکشد. پس اگر کار نیکی انجام داده حمد خدا کند و بیشتر انجام دهد و اگر گناهی از او سر زده از خداوند آمرزش بطلبد.

    امام صادق(ع) از پدران گرامیش(ع) از رسول خدا(ص) روایت کند که فرمود: خوشا به حال کسی که در روز قیامت در نامه عملش، در زیر هر گناهی استغفاری بیابد.


    سور مسبحات:

    پنج سوره ای که با (سبح) و یا (یسبح) آغاز میشه "سور مسبحات"اسمشونه. چون با تسبیح خدا شروع میشه. البته به غیر ازسوره اسراء و الاعلی که با (سبحان) و (سبح)شروع میشه.
    تو حدیث اومده : پیامبر (ص) نمی خوابید مگر اینکه مسبحات رو میخوند و می فرمود: در این سوره ها آیه ای است که از هزار آیه برتر است. پرسیدن: مسبحات کدام است؟ فرمود: سوره های حدید و حشر و صف و جمعه و تغابن.

    امام باقر(ع)
    فرمود: هر کس همه مسبحات را قبل از خواب بخواند نمیرد تا قائم(عج) را درک کند. و اگر مرد در پناه رسول(ص) خواهد بود.


    یک چشم زدن غافل از آن ماه مباشید

    شاید که نگاهی کند آگاه نباشید

    حباب وار برای دیدن رخ یار ، سری کشیم و نگاهی کنیم و آب شویم...

  5. Top | #5

    تاریخ عضویت
    Jul 2013
    شماره عضویت
    388
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    2.21
    محل سکونت
    باب الجنة
    نوشته ها
    3,644
    نوشته های وبلاگ
    12
    تشکر تشکر کرده 
    1,202
    تشکر تشکر شده 
    1,546
    تشکر شده در
    612 پست
    آنلاين
    2 روز 13 ساعت 56 دقيقه 29 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    3 دقيقه 26 ثانيه
    من یه دستور عمل دیگه هم براتون مینویسم، این دستون عمل رو خودم شخصا از یکی از عرفا گرفتم.که البته اولش برای امثال من ساده به نظر میاد ، اما مثل منی بهش عمل نمیکنه.

    عیل جملاتی رو که تو برگه کاغذ برام نوشت رو براتون مینویسم، انشا الله که شما بتونید بهش عمل کنید.

    (قبل از هر اقدام در هر کاری،آن کار را از نظر جواز و عدم جواز شرعی برسی کنید،این یعنی مراقبه.ابتدا از مسائل کلی شروع کنید و بعد انشا الله ریز و جزئی(لازمۀ این کار خوب یاد گرفتنِ واجب و حرام است). دائم الوضو باشید. از لغو اعراض کنید.در روز 70 مرتبه استغفرالله ربی واتوب الیه بگویید.و اصلاح سابق)
    حباب وار برای دیدن رخ یار ، سری کشیم و نگاهی کنیم و آب شویم...

  6. Top | #6

    تاریخ عضویت
    Jul 2013
    شماره عضویت
    388
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    2.21
    محل سکونت
    باب الجنة
    نوشته ها
    3,644
    نوشته های وبلاگ
    12
    تشکر تشکر کرده 
    1,202
    تشکر تشکر شده 
    1,546
    تشکر شده در
    612 پست
    آنلاين
    2 روز 13 ساعت 56 دقيقه 29 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    3 دقيقه 26 ثانيه
    یکی از مهمترین و اثر گذارترین مراقبه ها، کنترل زبان هستش. روایات در این موضوع خیلی زیاده و من فقط یه نمونشو میارم براتون :

    پیامبر اکرم فرمود : من اصلح لسانه فقد عمل بجمیع القرآن .

    یعنی هرکس زبونش رو کنترل و اصلاح کرد پس قطعا به تموم قرآن عمل کرده...


    مراقبه همون چیزیه که عرفا ازش به "می" تعبیر میکنن. مثلا :

    به پیر میکده گفتم که چیست راه نجات؟

    بخواست جام "می" و گفت راز پوشیدن
    .
    حباب وار برای دیدن رخ یار ، سری کشیم و نگاهی کنیم و آب شویم...

  7. Top | #7

    تاریخ عضویت
    Jul 2013
    شماره عضویت
    388
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    2.21
    محل سکونت
    باب الجنة
    نوشته ها
    3,644
    نوشته های وبلاگ
    12
    تشکر تشکر کرده 
    1,202
    تشکر تشکر شده 
    1,546
    تشکر شده در
    612 پست
    آنلاين
    2 روز 13 ساعت 56 دقيقه 29 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    3 دقيقه 26 ثانيه


    پرسش :
    شبهه: سير و سلوك عرفاني انسان نيازي به استاد و كساني كه طي طريق كرده باشند ندارد و هر كسي به راحتي مي تواند خودش رشد كند.

    پاسخ :

    اين شبهه را تحت سه سوال جداگانه مطرح و به آنها پاسخ مي دهيم:

    1. آيا در سير و سلوك به سوي خداوند حتماً استاد و رهنما لازم است؟
    2. چگونه عده اي از بزرگان بدون استاد و رهنما به قرب الهي باريافته اند؟
    3.آيا متون ديني (قرآن، روايات و ادعيه) به جاي استاد و رهنما كفايت نمي كند؟

    1. در مورد ضلع اوّل سؤال، به دليل نحوه پرسش شما بايد توجه تان را به اين كلام نغز جلب نمايم كه گفته است:

    افتادگي آموز گر طالب فيضي
    هرگز نخورد آب زميني كه بلند است

    بنابراين اولا: همان طور كه فراگيري علوم ظاهري و پيدا كردن مرجع ضمير از عبارات، كتاب هاي مانند سيوطي، مغني و امثال آن بدون استاد و رهنما، كاري آسان نيست و معمولاً طالب علم را وادار مي كند كه در حضور استادي زانوي تلمذ بر زمين زده و منت او را با جان و دل بخرد و به كمك او مرجع ضميرها را پيدا و عبارات كتاب را حل كند. آيا انصاف است كسي توقع داشته باشد بدون استاد راه پيموده و رهنماي بيداردل ضمير جان را به مرجع جانان وصل بتواند؟!!

    ثانيا: به گفته بعضي از بزرگان نكته آموز: «ره چنان رو كه رهروان رفتند» گر چه در اين باره كه آيا در سير و سلوك عرفاني نياز به استاد است يا نيست، مباحث فراوان وجود دارد، لكن در اين جا تنها به فرازي از بيان يكي از بزرگان وادي معرفت و ره يافتگان خلوت انسي اشاره مي شود كه ضمن شرح جريان همسفري خود با استادش مي نويسد: «باري در اين سفر از استاد و لزوم استاد سخن به ميان مي‎آمد، و حضرت آقا از بدء امر اصراري هر چه تمام تر به لزوم استاد داشتن و از خطرات شديده اي كه در ميان راه شاگرد با آن مواجه مي شود خبر مي داد و لزوم اين امر را (داشتن استاد) ضروري مي دانستند، اما هيچ گاه ديده نشد كه خودشان را به عنوان استاد نام ببرد، بلكه هميشه مي فرمودند: در راه رفيق لازم است و مسافرت راه معني و منازل سلوكي بيشتر از مسافرت راه ظاهر و طريق بيابان احتياج به رفيق دارد، چرا كه غايت خطر تنهايي در آن سفر هلاكت بدن و جسم است، ليكن در اين سفر خطر در تنهايي هلاكت نفس و روان آدمي است.»[1] از كلام اين بزرگ مردي كه تجربه سير و سلوك دارد معلوم مي شود كه داشتن استاد جزء ضروريات سير و سلوك است.

    لذا حافظ شيرازي مي گويد:
    قطع اين باديه بي همرهي خضر مكن
    ظلمات است بترس از خطر گمراهي

    البته بايد توجه داشت كه اين حرف ها براي كساني است كه مي خواهند به طور رسمي در مسير، سير و سلوك عرفان وارد شده و به صورت كلاسيك مسير عرفان علمي را بپيمايد.
    2. درباره ضلع دوّم سؤال بايد گفت: از كجا براي شما ثابت گرديد كه آن بزرگان كه نام برده ايد بدون استاد به سرمنزل مراد رسيده اند. شايد بسياري از مسايل بعدا براي من وشما معلوم گردد. امّا در عين حال بايد توجه داشت كه گرچه رسيدن به بعضي مراتب معنوي بدون استاد محال ذاتي( به هيچ وجه عقلي نشدني) نيست، ليكن به گفته حافظ: «از هزار آهو يكي را ناف مشكين كرده است».
    امّا آن كه از يكي از بزرگان نقل نموده ايد كه فرمود: «استاد شما علم شماست» كلام گران بها و ارزشمندي است. امّا آيا اين علم را بدون استاد مي توان به دست آورد؟!!

    برابر اين كلام نغز:
    به هوس راست نيايد، به تمنا نشود
    اندر اين راه بسي خون جگر بايد خورد

    لذا بعضي از بزرگان مي فرمود: «سير و سلوك عرفاني با مژه كوه كندن است».

    3. امّا ضلع سوّم سؤال: بدون ترديد زمزم همه معارف و تمام معرفت ها را تنها از كلام دل انگيز وحي و كوثر زلال روايات پيامبر و اهل بيت عصمت ـ عليهم السّلام ـ مي توان به دست آورد. امّا بايد توجه داشت همان گونه كه فهم و درك پيام ظاهري آيات و روايات نيازمند حضور به محضر استاد است، بهره مندي از هدايت باطني و استفاده عرفاني از آن ها نيز به طريق اولي نيازمند تشرف به خدمت استاد كار آزموده خواهد بود، و اين درست مثل آن است كه كسي بگويد با آن هم دارو كه در داروخانه ها موجود است، پس چه نيازي است كه انسان به پزشك مراجعه كند. در حال كه هر كدام از آن داروها اندازه خاصي و در فواصل زماني خاصي بايد مصرف شود كه آگاه شدن از آن كار پزشك است.

    در مسأله مورد سؤال شما دقيقاً چنين است لذا استاد براي هر شاگردي ذكر خاصي، و در زمان خاصي و به مدت خاص سفارش مي كند، معلوم مي شود كه به صورت كلي نمي شود عمل كرد. بايد قالب شده و خط كشي شده حركت نمود تا به مقصد رسيد. حتي گفته اند:

    در يك زمان خاصي نبايد دو استاد رهنما در مسايل سير و سلوك داشت، همان گونه كه در يك زمان از دو پزشك نبايد دارو گرفت.[2]

    در پايان مفيد خواهد بود كه اين كلام گران سنگ براي شما بازگو شود كه يكي از بزرگان همواره مي فرمود: شماها مشغول درس و بحث خود باشيد و مراقب نفس خود باشيد و بدانيد كه خداوند در هر مرحله از مراحل علمي استاد مناسب براي آن مرحله براي شما مي رساند و شما را ياري مي كند. شما بايد با تمام حواس مواظب درس و بحث و مراقبه باشيد.



    [1] . حسيني تهراني، سيد محمد حسين، روح مجرد، ص 258، چ اول، سال 1414 هـ .ق ، نشر حكمت، تهران.
    [2] . حسين طهراني، سيد محمد حسين، روح مجرد، ص 260، نشر حكمت، تهران، چ 1، سال 1414 هـ .ق .
    حباب وار برای دیدن رخ یار ، سری کشیم و نگاهی کنیم و آب شویم...

  8. Top | #8

    تاریخ عضویت
    Jul 2013
    شماره عضویت
    388
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    2.21
    محل سکونت
    باب الجنة
    نوشته ها
    3,644
    نوشته های وبلاگ
    12
    تشکر تشکر کرده 
    1,202
    تشکر تشکر شده 
    1,546
    تشکر شده در
    612 پست
    آنلاين
    2 روز 13 ساعت 56 دقيقه 29 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    3 دقيقه 26 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط جدید الاسلام نمایش پست ها
    سلام
    خیلی با مطالبتون حال کردم
    میشه یه مختصری از خودتون بگین و این که چند وقته در این مسیر قرار گرفتین و با کدوم استادا مرتبطین و اینکه الان برنامه عملی دارین یا نه و اگه آرهٰ از کی میگیرین؟
    شما لطف دارید.من کسی نیستم.من اصلا تو این مسیر نیستم. اینا فقط حرفایی هستش که از روی کتابها براتون و مخصوصا برای خودم میگم.
    حباب وار برای دیدن رخ یار ، سری کشیم و نگاهی کنیم و آب شویم...

  9. Top | #9

    تاریخ عضویت
    Feb 2013
    شماره عضویت
    287
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.31
    محل سکونت
    021
    نوشته ها
    2,365
    نوشته های وبلاگ
    1
    تشکر تشکر کرده 
    325
    تشکر تشکر شده 
    702
    تشکر شده در
    253 پست
    آنلاين
    6 روز 5 ساعت 47 دقيقه 1 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    8 دقيقه 20 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط عقل سرخ نمایش پست ها
    شما لطف دارید.من کسی نیستم.من اصلا تو این مسیر نیستم. اینا فقط حرفایی هستش که از روی کتابها براتون و مخصوصا برای خودم میگم.

    شکسته نفسی ماه :-)
    JUVE!

  10. Top | #10

    تاریخ عضویت
    Apr 2014
    شماره عضویت
    580
    عنوان کاربر
    Administrator
    میانگین پست در روز
    0.95
    محل سکونت
    قم
    نوشته ها
    1,314
    نوشته های وبلاگ
    1
    تشکر تشکر کرده 
    2,472
    تشکر تشکر شده 
    2,642
    تشکر شده در
    951 پست
    آنلاين
    1 ماه 2 Weeks 2 روز 1 ساعت 47 دقيقه 30 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    1 ساعت 1 دقيقه 34 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط جدید الاسلام نمایش پست ها
    رهبری که به فرموده خیلی از بزرگان و سالکان در مقامات اعلای عرفان عملی و مباحث اخلاق عملی سیر می کنن نظرات جالب و قابل تاملی در تایید عرفان عملی و مذمت عرفان نظری دارن که بخشی از اونا رو عینا نقل می کنم. هرکدوم از دوستان هم که منبع خواستن بگن تا در اختیارشون بذارم چون منابع پراکنده بود دیگه تو این پست نمیذارم. این بیانات در جمع طلبه ها بیان شده ولی مسلما اختصاص به اونا نداره. این مطالب رو نقل می کنم تا بعدش مطالب خودم رو در خصوص عرفان عملی بذارم. گزیده ای از بیانات رهبری:
    "در بخش تهذيب، من حرف دارم. در بخش تهذيب، كارهائى كه به من گزارش شده، كارهاى تهذيبى نيست. مثلًا فرض كنيد برگزارى اردوهاى فلان- كه حالا اسامى آنها يادم نيست، اما توى گزارشها بود- ربطى به تهذيب ندارد. البته حفظ قرآن و حديث هم خوب است، اما انصافاً بحث تهذيب، اينها نيست؛ تهذيب يك فكر ديگرى ميخواهد. بايد فكر كرد، مطالعه كرد؛ والّا خيلى هستند قارى قرآنند، اما مهذّب هم نيستند. بايستى راه‏هاى تهذيب را پيدا كرد. درس اخلاق مهم است.
    عرفان نظرى هيچ‏كس را بالا نمی آورد.
    آنچه كه طلبه را بالا ميبرد، تزكيه ميكند و معراج طلبه ميشود، عرفان نظرى نيست؛ اگر چه عرفان نظرى هم ممكن است كمك هائى بكند. بايد اين عرفان عملى را، اين حالت سلوك را توى طلبه راه انداخت."
    ممنون
    خیلی نکات خوبی در فرمایش حضرت آقا هست
    منتها کجای حرف ایشون مذمت عرفان نظری بود؟
    خواهشا اینجوری نفرمایید یکی از شما میشنوه و دسترسی به حرف آقا نداره، اون وقت برداشت بدی از نظر آقا پیدا میکنه و شاید اصلا با ایشون دشمن بشه.
    آتش بگیر تا که بدانی چه می کشم
    احساس سوختن به تماشا نمی شود...
    ولجـ ولجـ

  11. Top | #11

    تاریخ عضویت
    Apr 2014
    شماره عضویت
    580
    عنوان کاربر
    Administrator
    میانگین پست در روز
    0.95
    محل سکونت
    قم
    نوشته ها
    1,314
    نوشته های وبلاگ
    1
    تشکر تشکر کرده 
    2,472
    تشکر تشکر شده 
    2,642
    تشکر شده در
    951 پست
    آنلاين
    1 ماه 2 Weeks 2 روز 1 ساعت 47 دقيقه 30 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    1 ساعت 1 دقيقه 34 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط جدید الاسلام نمایش پست ها
    ممنون از تذکر بجاتون
    درسته که باید عبارت بهتری به کار میبردم اما به نظر شما این قسمت از صحبتشون که : "عرفان نظرى هيچ‏كس را بالا نمی آورد." نمایانگر بی رغبتی ایشون به توجه به عرفان نظری نیست؟ برای تنویر افکار بهتره خاطره ای رو که رهبری از اما نقل می کنن بخونیم:"من يك شب از امام پرسيدم: آقا شما مرحوم حاج ميرزا جواد آقا را درك كرديد؟ درس ايشان رفتيد؟ ايشان بلافاصله گفتند: افسوس، نه. بعد گفتند آقاى حاج شيخ محمدعلى اراكى آمد به من پيشنهاد كرد كه برويم درس آ ميرزا جواد آقا. ايشان هفته ‏اى يك بار جلسه داشت. گفتند با ايشان يكى دو جلسه رفتيم. بعد اينجورى تعبير كردند: آن وقتها ذهن ما پر بود؛ اين درس را نپسنديديم. آن وقت امام نپسنديده بود؛ اما حالا در هشتاد و چند سالگى كه حتماً ايشان از لحاظ معنوى پخته ‏تر شده بود، افسوس ميخورد كه چرا نرفته. ذهن ايشان آن وقت از چه پر بود؟ از همين حرفهاى عرفان نظرى."
    حالا خودتون قضاوت کنین که آیا توجه به مسائلی که را مانع از پذیرش حرف بزرگانی امثال حاج آقا ملکی تبریزی میشه کار خوبییست؟
    نه
    چون اصلا بی معنی هست که عرفان نظری کسی رو بالا ببره، برای همین به هیچ وجه این نقص عرفان نظری نیست که کسی رو بالا نبره، اشکال و نقص برای کسیه که این انتظار رو از عرفان نظری داشته باشه.
    مثل اینه که بگیم ریاضیات اصلا نمیتونه انسان رو به خدا نزدید کنه. این حرف درسته اما این نقص ریاضیاته؟ نه کاربرد ریاضی چیز دیگری است
    آتش بگیر تا که بدانی چه می کشم
    احساس سوختن به تماشا نمی شود...
    ولجـ ولجـ

  12. Top | #12

    تاریخ عضویت
    Apr 2014
    شماره عضویت
    580
    عنوان کاربر
    Administrator
    میانگین پست در روز
    0.95
    محل سکونت
    قم
    نوشته ها
    1,314
    نوشته های وبلاگ
    1
    تشکر تشکر کرده 
    2,472
    تشکر تشکر شده 
    2,642
    تشکر شده در
    951 پست
    آنلاين
    1 ماه 2 Weeks 2 روز 1 ساعت 47 دقيقه 30 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    1 ساعت 1 دقيقه 34 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط جدید الاسلام نمایش پست ها
    اعوذ بالله من علم لا ینفع
    به نظرم قیاستون مع الفارقه
    فرق است میان آن جیزی که مانع درک حقایق می شه( عرفان نظری) با چیزی که اصلا کاری با این مباحث نداره(مثلا ریاضیات) و عرفان نظری هم دقیقا به همین دلیل مورد تایید بزرگان نیست
    بله اما عرفان نظری مانع نیست، گرچه خیلی مواقع کمک هم میکنه.
    فکر نکنم کسی از بزرگان مخالف باشن
    آتش بگیر تا که بدانی چه می کشم
    احساس سوختن به تماشا نمی شود...
    ولجـ ولجـ

  13. Top | #13

    تاریخ عضویت
    Jul 2013
    شماره عضویت
    388
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    2.21
    محل سکونت
    باب الجنة
    نوشته ها
    3,644
    نوشته های وبلاگ
    12
    تشکر تشکر کرده 
    1,202
    تشکر تشکر شده 
    1,546
    تشکر شده در
    612 پست
    آنلاين
    2 روز 13 ساعت 56 دقيقه 29 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    3 دقيقه 26 ثانيه
    به نظر من هم از حرف های نمیشه مذمت عرفان نظری رو برداشت کرد و نمیشه عرفان نظری رو مانع دونست. من قبلا هم گفتم که عرفان عملی،عمل کردن به همون عرفان نظری هستش.عرفان نظری یعنی همون احادیث اهل بیت که آقا هم تو حرفایی که شما نقل کردید فرمودن که حفظ قرآن و احادیث هم ربطی به تهذیب نداره مثل عرفان نظری.عمل به احادیث هستش که ادم رو بالا میبره مثل عمل به عرفان نظری. مقام معظم رهبری صرف عرفان نظری رو برنمیتابه نه عرفان نظری همراه عمل بهش.
    اگه عرفان نظری با ریاضی مع الفرق هستش خب با فلسفه قیاس کنید. صرف فلسفه م آدم رو بالا نمیبره اما خود آقا از طرفداران فلسفه هستن.اصلا عرفان نظری الان تقریبا همون فلسفس.


    و لا تقف ما لیس لک به علم...
    حباب وار برای دیدن رخ یار ، سری کشیم و نگاهی کنیم و آب شویم...

  14. Top | #14

    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    شماره عضویت
    100
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    2.87
    محل سکونت
    سمنان
    نوشته ها
    5,630
    تشکر تشکر کرده 
    2,946
    تشکر تشکر شده 
    2,047
    تشکر شده در
    686 پست
    آنلاين
    4 روز 10 ساعت 6 دقيقه 20 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    5 دقيقه 54 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط عقل سرخ نمایش پست ها

    و لا تقف ما لیس لک به علم...
    یاد بگیرید با دشمن خودتونم باتمسخر و با ادبیات اهانت حرف نزنید
    چه برسه با کسی که اختلاف نظر دارید

    خصوصا که بحث مورد مناقشه بحثی دینی باشه
    ما چاره ی عالمیم و بی چاره ی تو...

  15. Top | #15

    تاریخ عضویت
    Jul 2013
    شماره عضویت
    388
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    2.21
    محل سکونت
    باب الجنة
    نوشته ها
    3,644
    نوشته های وبلاگ
    12
    تشکر تشکر کرده 
    1,202
    تشکر تشکر شده 
    1,546
    تشکر شده در
    612 پست
    آنلاين
    2 روز 13 ساعت 56 دقيقه 29 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    3 دقيقه 26 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط علمدار نمایش پست ها
    یاد بگیرید با دشمن خودتونم باتمسخر و با ادبیات اهانت حرف نزنید
    چه برسه با کسی که اختلاف نظر دارید

    خصوصا که بحث مورد مناقشه بحثی دینی باشه
    آیه قران توهینه؟

    آهان.شاید شما فکر کردید منظورم این بود که جدیدالسلام بدون علم حرف میزنه؟ اشتباه کردید. من اصلا همچین منظوری نداشتم. کاش شما هم مثل ایشون اول منظورمو از آیه میپرسیدید. متاسفم براتون.

    منظورم از آیه این بود که توحید عملی مبتنی بر توحید نظری هستش. و آیه هم به این مصداق اشاره داره.
    حباب وار برای دیدن رخ یار ، سری کشیم و نگاهی کنیم و آب شویم...

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  


SEO by vBSEO 3.6.1