صفحه 3 از 6 نخستنخست 123456 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 31 تا 45 , از مجموع 86

موضوع: راوی سوم

  1. Top | #31

    تاریخ عضویت
    Mar 2015
    شماره عضویت
    742
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    0.66
    نوشته ها
    884
    تشکر تشکر کرده 
    1,767
    تشکر تشکر شده 
    1,979
    تشکر شده در
    814 پست
    آنلاين
    2 Weeks 3 روز 22 ساعت 52 دقيقه 12 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    19 دقيقه 17 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط مجتبی نمایش پست ها
    یکی از مهم ترین اصولی که این روش شناسی بر اون تاکید داره، اینه که "فهم" یک فلسفه، امکان نداره مگر این که ما خودمون، مستقیما "حقیقت فلسفی" رو مشاهده کنیم، و بعد اون "فلسفه" و "روایت" رو، بر اساس اون و در رابطه و پیوند با "حقیقت فلسفی" تفسیر کنیم و بفهمیم
    مشاهده حقیقت فلسفی امکان داره؟
    استاده ام چو شمع

  2. 2 کاربر مقابل از دریا عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.

    خیالِ کج (04-05-15), مجتبی (26-04-15)

  3. Top | #32

    تاریخ عضویت
    Apr 2014
    شماره عضویت
    580
    عنوان کاربر
    Administrator
    میانگین پست در روز
    0.78
    محل سکونت
    قم
    نوشته ها
    1,316
    نوشته های وبلاگ
    1
    تشکر تشکر کرده 
    2,512
    تشکر تشکر شده 
    2,644
    تشکر شده در
    953 پست
    آنلاين
    1 ماه 3 Weeks 1 روز 17 ساعت 59 دقيقه 3 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    55 دقيقه
    نقل قول نوشته اصلی توسط دریا نمایش پست ها
    مشاهده حقیقت فلسفی امکان داره؟
    مسلما
    اگه امکان نداشت که فلسفه هم غیر ممکن بود.
    برای همه این امکان هست، اما چشمان فیلسوف تیزبین تر از دیگران است، و برای همین، بهتر میتواند آن را مشاهده کرده و توصیف کند.
    مثل نوجوانی که برای مادر بزرگ پیرش، درباره منظره دوردست صحبت می کند، منظره ای که مادر بزرگ به خوبی نمی تواند ببیند.
    بهار ما گذشته...
    ولجـ ولجـ


  4. 2 کاربر مقابل از مجتبی عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.

    خیالِ کج (04-05-15), دریا (26-04-15)

  5. Top | #33

    تاریخ عضویت
    Mar 2015
    شماره عضویت
    742
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    0.66
    نوشته ها
    884
    تشکر تشکر کرده 
    1,767
    تشکر تشکر شده 
    1,979
    تشکر شده در
    814 پست
    آنلاين
    2 Weeks 3 روز 22 ساعت 52 دقيقه 12 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    19 دقيقه 17 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط مجتبی نمایش پست ها
    مسلما
    اگه امکان نداشت که فلسفه هم غیر ممکن بود.
    برای همه این امکان هست، اما چشمان فیلسوف تیزبین تر از دیگران است، و برای همین، بهتر میتواند آن را مشاهده کرده و توصیف کند.
    مثل نوجوانی که برای مادر بزرگ پیرش، درباره منظره دوردست صحبت می کند، منظره ای که مادر بزرگ به خوبی نمی تواند ببیند.
    پس تفاوت فلسفه و عرفان چیه؟
    غیر از اینه که فرقشون در شهوده؟
    استاده ام چو شمع

  6. کاربر مقابل از دریا عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:

    مجتبی (26-04-15)

  7. Top | #34

    تاریخ عضویت
    Apr 2014
    شماره عضویت
    580
    عنوان کاربر
    Administrator
    میانگین پست در روز
    0.78
    محل سکونت
    قم
    نوشته ها
    1,316
    نوشته های وبلاگ
    1
    تشکر تشکر کرده 
    2,512
    تشکر تشکر شده 
    2,644
    تشکر شده در
    953 پست
    آنلاين
    1 ماه 3 Weeks 1 روز 17 ساعت 59 دقيقه 3 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    55 دقيقه
    نقل قول نوشته اصلی توسط دریا نمایش پست ها
    پس تفاوت فلسفه و عرفان چیه؟
    غیر از اینه که فرقشون در شهوده؟
    البته عرفانی هم که به مرتبه "روایت" برسه دیگه عرفان نیست، چه این که ما با خوندن کتاب های عرفانی عارف نمیشیم.
    اما آنچه در اینجا مسلم است، بین شهود عرفانی و شهود فلسفی تفاوت است.
    در عرفان، منظور است شهود، "علم حضوری" و اتحاد عالم و معلوم است، در شهود عرفانی، عارف، "وجود خارجی" معلوم را شهود می کند، از طریق اتحاد با آن، اما در شهود فلسفی که در این مقام از آن صحبت می شود، بحث از علم حضوری و اتحاد عالم و معلوم نیست.
    اما تبیین دقیق و کامل این که شهود فلسفی چیست، در این بحث باید کامل شود.
    آنچه در بدو نظر مطرح می شود، این است که مقصود از شهود، در این جا عدم واسطه "روایت" است، یعنی معنای اولیه این است که ما به جای اتکا به کتاب و سخن یک فیلسوف، خودمان فیلسوف باشیم.
    حال می تواند مقصود از این شهود، تعقل در مسائل فلسفی باشد، با همان روش فلسفی، مثلا به روش منطق صوری و با استفاده از قضایای اولی و بدهی، استنتاج کرده و به نتیجه برسیم، یا مثلا از روش فلسفه تحلیلی استفاده کنیم.
    بهار ما گذشته...
    ولجـ ولجـ


  8. 2 کاربر مقابل از مجتبی عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.

    خیالِ کج (04-05-15), دریا (26-04-15)

  9. Top | #35

    تاریخ عضویت
    Apr 2014
    شماره عضویت
    580
    عنوان کاربر
    Administrator
    میانگین پست در روز
    0.78
    محل سکونت
    قم
    نوشته ها
    1,316
    نوشته های وبلاگ
    1
    تشکر تشکر کرده 
    2,512
    تشکر تشکر شده 
    2,644
    تشکر شده در
    953 پست
    آنلاين
    1 ماه 3 Weeks 1 روز 17 ساعت 59 دقيقه 3 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    55 دقيقه
    راهکارها:
    1. توجه به "مقصود": وقتی با متن فلسفی یک فیلسوف مواجه می شویم، حتما باید به این نکته توجه داشته باشیم که او، در صدد بیان چه چیزی است، باید بدانیم که فیلسوف در "مقام بیان" چه چیزی است، توجه به این نکته، باعث فهم درست تر فلسفه وی می باشد. مثلا اگر کسی هدفی معرفت شناسانه دارد، نباید سعی کرد با متن وی مواجهه وجود شناختی داشت. این مجمل نیاز به توضیح بیشتر دارد.
    2. توجه به زبان فیلسوف، باید با دقت بسیاری مقصود فیلسوف از کلمات را دانست، به عبارت دیگر، باید فهمید که کلمات در ذهن وی چه معنا و تعریفی دارند. باید دید در استعمال او، هر واژه چه معنی خاصی دارد.
    3. توجه به نوع مواجهه فیلسوف با "حقیقت فلسفی". این که با چه انگیزه ای و با چه دیدی و چه روشی به سراغ حقیقت فلسفی رفته، در فهم "روایت" آن فیلسوف بسیار حیاتی و مهم است.
    بهار ما گذشته...
    ولجـ ولجـ


  10. 2 کاربر مقابل از مجتبی عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.

    خیالِ کج (04-05-15), دریا (28-04-15)

  11. Top | #36

    تاریخ عضویت
    Apr 2014
    شماره عضویت
    580
    عنوان کاربر
    Administrator
    میانگین پست در روز
    0.78
    محل سکونت
    قم
    نوشته ها
    1,316
    نوشته های وبلاگ
    1
    تشکر تشکر کرده 
    2,512
    تشکر تشکر شده 
    2,644
    تشکر شده در
    953 پست
    آنلاين
    1 ماه 3 Weeks 1 روز 17 ساعت 59 دقيقه 3 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    55 دقيقه
    یک مثال:

    نقل قول نوشته اصلی توسط دریا نمایش پست ها
    چون از صحتش مطمئن نبودم منتشر نکردم؛
    «محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، در پاسخ به توئیت*های کینه*توزانه و بغض*آلود تام کاتن، سناتور ضدایرانی کنگره آمریکا، نوشت:
    عکس/ پاسخ ظریف به سناتور آمریکایی
    "ما نیاز به دیپلماسی جدی داریم نه حمله شخصی قلدرمأبانه. قدم نورسیده را تبریک می*گویم. امیدوارم که شما و خانواده*تان در آرامش از زندگی با وی لذت ببرید."»
    در این جا، ما دو نقل قول وارد شده رو "روایت" حساب می کنیم
    متن انگلیسی رو "حقیقت فلسفی"
    و نفر سوم که میخواد بین این دوتا روایت بررسی کنه "راوی سوم"
    در اینجا، اگه به نظریه این تاپیک توجه نشه، باید گفته بشه که بین این دو "روایت" تفاوت وجود داره.
    اما اگه کسی هر دو این روایات رو در رابطه با "حقیقت فلسفی" و متن انگلیسی در نظر بگیره، متوجه میشه که هر دو عبارت، دارن یک چیز رو شرح میدن، هر کدوم به زبان خودشون.
    بهار ما گذشته...
    ولجـ ولجـ


  12. کاربر مقابل از مجتبی عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:

    خیالِ کج (04-05-15)

  13. Top | #37

    تاریخ عضویت
    Feb 2013
    شماره عضویت
    303
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    0.39
    نوشته ها
    805
    نوشته های وبلاگ
    5
    تشکر تشکر کرده 
    1,337
    تشکر تشکر شده 
    939
    تشکر شده در
    261 پست
    آنلاين
    1 هفته 2 روز 12 ساعت 41 دقيقه 17 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    9 دقيقه 56 ثانيه
    به نظرم نقش زبان در این نظریه دست کم گرفته شده

    زبان در واقع همون فکر هست

    زبان میتونه انحرافات عمیقی از حقیقت ایجاد کنه

    اینکه "هر دو دارن یه حقیقت رو روایت میکنن منتها با زبان خودشون" خیلی جاها درسته اما بعضی جاها نه (در جاهایی که ما دسترسی به اصل متن یا حقیقت نداریم که همین زبان نقش حقیقت رو بازی میکنه اصولا به نظر برخی که منم موافقم فرم همون محتواست

    و این غلطه که بگیم محتوا و پیام خوبیه ولی بد بیان شده (اینجا نقش هنر خیلی پررنگ میشه چراکه چیزای خوب را باید خوب بیان و اجرا کرد تا خوب باشه)
    ...وه که در این خیالِ کج عمر عزیز شد تلف!

  14. 2 کاربر مقابل از خیالِ کج عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.

    دریا (04-05-15), مجتبی (04-05-15)

  15. Top | #38

    تاریخ عضویت
    Mar 2015
    شماره عضویت
    742
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    0.66
    نوشته ها
    884
    تشکر تشکر کرده 
    1,767
    تشکر تشکر شده 
    1,979
    تشکر شده در
    814 پست
    آنلاين
    2 Weeks 3 روز 22 ساعت 52 دقيقه 12 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    19 دقيقه 17 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط خیالِ کج نمایش پست ها
    به نظرم نقش زبان در این نظریه دست کم گرفته شده

    زبان در واقع همون فکر هست

    زبان میتونه انحرافات عمیقی از حقیقت ایجاد کنه

    اینکه "هر دو دارن یه حقیقت رو روایت میکنن منتها با زبان خودشون" خیلی جاها درسته اما بعضی جاها نه (در جاهایی که ما دسترسی به اصل متن یا حقیقت نداریم که همین زبان نقش حقیقت رو بازی میکنه اصولا به نظر برخی که منم موافقم فرم همون محتواست

    و این غلطه که بگیم محتوا و پیام خوبیه ولی بد بیان شده (اینجا نقش هنر خیلی پررنگ میشه چراکه چیزای خوب را باید خوب بیان و اجرا کرد تا خوب باشه)
    شاید این بد بیان شدن در امور غیرمهم (واژه بهتری یافت می نشد) مصداق داشته باشه
    اما در مورد بیان حقیقت من هم موافقم نمیشه بگیم پیام خوب رو بد بیان کردن و این نقص رو به بیان (یا به عبارتی به زبان) برگردونیم.
    یعنی نشدنیه که محتوای خوب بد بیان بشه. اگرچه جمله داخل پرانتز آخری به نظرم متناقض میاد با جمله و مفهوم قبلش...؟
    استاده ام چو شمع

  16. 2 کاربر مقابل از دریا عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.

    خیالِ کج (06-05-15), مجتبی (06-05-15)

  17. Top | #39

    تاریخ عضویت
    Apr 2014
    شماره عضویت
    580
    عنوان کاربر
    Administrator
    میانگین پست در روز
    0.78
    محل سکونت
    قم
    نوشته ها
    1,316
    نوشته های وبلاگ
    1
    تشکر تشکر کرده 
    2,512
    تشکر تشکر شده 
    2,644
    تشکر شده در
    953 پست
    آنلاين
    1 ماه 3 Weeks 1 روز 17 ساعت 59 دقيقه 3 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    55 دقيقه
    نقل قول نوشته اصلی توسط خیالِ کج نمایش پست ها
    به نظرم نقش زبان در این نظریه دست کم گرفته شده

    زبان در واقع همون فکر هست

    زبان میتونه انحرافات عمیقی از حقیقت ایجاد کنه

    اینکه "هر دو دارن یه حقیقت رو روایت میکنن منتها با زبان خودشون" خیلی جاها درسته اما بعضی جاها نه (در جاهایی که ما دسترسی به اصل متن یا حقیقت نداریم که همین زبان نقش حقیقت رو بازی میکنه اصولا به نظر برخی که منم موافقم فرم همون محتواست

    و این غلطه که بگیم محتوا و پیام خوبیه ولی بد بیان شده (اینجا نقش هنر خیلی پررنگ میشه چراکه چیزای خوب را باید خوب بیان و اجرا کرد تا خوب باشه)
    این نظریه بر دو مسئله بسیار تاکید می کنه:
    یکی همین زبان
    و دیگری:
    زاویه دید فیلسوف

    یعنی اندیشه ای که ما با اون مواجه هستیم، از دو دالان میگذره تا به ما میرسه و ما برای فهم اون، باید به این دو واسطه توجه داشته باشیم تا بتونیم اون رو بفهمیم.
    اول این که فهم فیلسوف از حقیقت چی بوده، و دوم این که با چه بیانی اون رو رسونده. شاید خیلی از فلاسفه قائل به "اصالت وجود" بودن، اما با تعبیر "اصالت ماهیت" از اون یاد کرده باشن.
    نکته دیگه در مورد فرم و محتوا، این اصطلاح بیشتر توی مسائل هنریه و در اونجا به نظرم میرسه حرف درستی باشه که فرم همون محتواست، اما در مورد این مسئله علمی، شاید این تعبیر گمراه کننده باشه.
    چون بحث فرم و محتوای نیست، بحث واسطه و دلالته، یعنی زبان، دلالت می کند بر آنچه که در ذهن گوینده آن است. زبان یک وسیله است، یک آینه که نشان دهنده ذهن گوینده است.
    در این جا، اگر نگاه ما به زبان، نگاه اینچنین باشد که زبان را ابزاری برای نشان دادن ما فی الضمیر گوینده بدانیم و کارکرد آن را دلالت بدانیم، در مواجه با "متن" باید سعی کنیم مقصود نویسنده را دریابیم و نظریه "مرگ مولف" به هیچ وجه نمی تواند درست باشد.
    اما اگر در مواجه با "متن" زبان را ابزار ندانیم، ناگزیر هستیم از پذیرش نظریه "مرگ مولف". به نظر من این دو نظریه که در یکی به مرگ مولف و در دیگری به اهمیت فهم مقصود مولف تاکید می شود، با هم تناقض ندارند، بلکه هر کدام در جای خودشان درست هستند.
    بهار ما گذشته...
    ولجـ ولجـ


  18. 2 کاربر مقابل از مجتبی عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.

    خیالِ کج (09-05-15), دریا (08-05-15)

  19. Top | #40

    تاریخ عضویت
    Apr 2014
    شماره عضویت
    580
    عنوان کاربر
    Administrator
    میانگین پست در روز
    0.78
    محل سکونت
    قم
    نوشته ها
    1,316
    نوشته های وبلاگ
    1
    تشکر تشکر کرده 
    2,512
    تشکر تشکر شده 
    2,644
    تشکر شده در
    953 پست
    آنلاين
    1 ماه 3 Weeks 1 روز 17 ساعت 59 دقيقه 3 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    55 دقيقه
    نقل قول نوشته اصلی توسط دریا نمایش پست ها
    شاید این بد بیان شدن در امور غیرمهم (واژه بهتری یافت می نشد) مصداق داشته باشه
    اما در مورد بیان حقیقت من هم موافقم نمیشه بگیم پیام خوب رو بد بیان کردن و این نقص رو به بیان (یا به عبارتی به زبان) برگردونیم.
    یعنی نشدنیه که محتوای خوب بد بیان بشه. اگرچه جمله داخل پرانتز آخری به نظرم متناقض میاد با جمله و مفهوم قبلش...؟
    وقتی بحث از زبان باشد، "بیان بد" یعنی بیان "نارسا" یعنی بیانی که نتواند مقصود را به طور کامل برساند. و این کاملا جدا است از این که چه چیز را بیان می کند.
    نظر شما هم همینه؟
    بهار ما گذشته...
    ولجـ ولجـ


  20. 2 کاربر مقابل از مجتبی عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.

    خیالِ کج (09-05-15), دریا (08-05-15)

  21. Top | #41

    تاریخ عضویت
    May 2013
    شماره عضویت
    338
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    1.68
    محل سکونت
    بندر انزلی
    نوشته ها
    3,386
    تشکر تشکر کرده 
    2
    تشکر تشکر شده 
    65
    تشکر شده در
    51 پست
    آنلاين
    1 ساعت 24 دقيقه 5 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    3 ثانيه
    از معدود بحثای خوب سایتتونه.ایشالا ادامه بدینش
    این چه استغناست یارب وین چه قادر حکمتست
    کاین همه زخم نهان هست و مجال آه نیست

  22. 4 کاربر مقابل از امیرحسین عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.

    ابوالفضل (07-05-15), خیالِ کج (09-05-15), دریا (08-05-15), مجتبی (07-05-15)

  23. Top | #42

    تاریخ عضویت
    Mar 2015
    شماره عضویت
    742
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    0.66
    نوشته ها
    884
    تشکر تشکر کرده 
    1,767
    تشکر تشکر شده 
    1,979
    تشکر شده در
    814 پست
    آنلاين
    2 Weeks 3 روز 22 ساعت 52 دقيقه 12 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    19 دقيقه 17 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط مجتبی نمایش پست ها
    وقتی بحث از زبان باشد، "بیان بد" یعنی بیان "نارسا" یعنی بیانی که نتواند مقصود را به طور کامل برساند. و این کاملا جدا است از این که چه چیز را بیان می کند.
    نظر شما هم همینه؟
    متوجه منظور شما نمی شم
    استاده ام چو شمع

  24. 2 کاربر مقابل از دریا عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.

    خیالِ کج (09-05-15), مجتبی (08-05-15)

  25. Top | #43

    تاریخ عضویت
    Mar 2015
    شماره عضویت
    742
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    0.66
    نوشته ها
    884
    تشکر تشکر کرده 
    1,767
    تشکر تشکر شده 
    1,979
    تشکر شده در
    814 پست
    آنلاين
    2 Weeks 3 روز 22 ساعت 52 دقيقه 12 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    19 دقيقه 17 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط امیرحسین نمایش پست ها
    از معدود بحثای خوب سایتتونه.ایشالا ادامه بدینش
    اتفاقا به نظر من سایت بحثای خوب داره فقط شرکت کننده ش کمه متأسفانه
    چه خوب که شما خوشتون اومده
    و چه خوب تر، اگر که شرکت کنید در بحثش
    استاده ام چو شمع

  26. کاربر مقابل از دریا عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده است:

    خیالِ کج (09-05-15)

  27. Top | #44

    تاریخ عضویت
    Apr 2014
    شماره عضویت
    580
    عنوان کاربر
    Administrator
    میانگین پست در روز
    0.78
    محل سکونت
    قم
    نوشته ها
    1,316
    نوشته های وبلاگ
    1
    تشکر تشکر کرده 
    2,512
    تشکر تشکر شده 
    2,644
    تشکر شده در
    953 پست
    آنلاين
    1 ماه 3 Weeks 1 روز 17 ساعت 59 دقيقه 3 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    55 دقيقه
    نقل قول نوشته اصلی توسط دریا نمایش پست ها
    متوجه منظور شما نمی شم
    منظور شما از "بد بیان کردن" چی بود؟
    که گفتید یه محتوای خوب رو میشه یا نمیشه "بد بیان" کرد؟
    بهار ما گذشته...
    ولجـ ولجـ


  28. 2 کاربر مقابل از مجتبی عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.

    خیالِ کج (09-05-15), دریا (08-05-15)

  29. Top | #45

    تاریخ عضویت
    Mar 2015
    شماره عضویت
    742
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    0.66
    نوشته ها
    884
    تشکر تشکر کرده 
    1,767
    تشکر تشکر شده 
    1,979
    تشکر شده در
    814 پست
    آنلاين
    2 Weeks 3 روز 22 ساعت 52 دقيقه 12 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    19 دقيقه 17 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط مجتبی نمایش پست ها
    منظور شما از "بد بیان کردن" چی بود؟
    که گفتید یه محتوای خوب رو میشه یا نمیشه "بد بیان" کرد؟
    بحث اصالت زبان و اینکه نطق کردن مجازی نیست حقیقیه
    استاده ام چو شمع

  30. 2 کاربر مقابل از دریا عزیز به خاطر این پست مفید تشکر کرده اند.

    خیالِ کج (09-05-15), مجتبی (08-05-15)

صفحه 3 از 6 نخستنخست 123456 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  


SEO by vBSEO 3.6.1