صفحه 2 از 10 نخستنخست 1234567 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 16 تا 30 , از مجموع 143
  1. Top | #16

    تاریخ عضویت
    Nov 2011
    شماره عضویت
    26
    عنوان کاربر
    Junior Member
    میانگین پست در روز
    0.00
    نوشته ها
    5
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    0
    تشکر شده در
    0 پست
    آنلاين
    نامشخص
    متوسط آنلاين بودن
    نامشخص

    Re: در جواب تعدد زوجات

    ویرایش شده توسط مدیریت
    دوستان خواهشا به قوانین سایت احترام بزارید و از بحث های خارج از موضوع بپرهیزید
    با تشکر
    ویرایش توسط **منتظر** : 29-10-12 در ساعت 16:30

  2. Top | #17

    تاریخ عضویت
    Dec 2011
    شماره عضویت
    251
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    0.63
    محل سکونت
    دل
    نوشته ها
    1,544
    تشکر تشکر کرده 
    542
    تشکر تشکر شده 
    474
    تشکر شده در
    178 پست
    آنلاين
    1 روز 10 ساعت 11 دقيقه 41 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    1 دقيقه 33 ثانيه

    Re: در جواب تعدد زوجات

    ویرایش شده توسط مدیریت
    دوستان خواهشا به قوانین سایت احترام بزارید و از بحث های خارج از موضوع بپرهیزید
    با تشکر
    ویرایش توسط **منتظر** : 29-10-12 در ساعت 16:30
    بیچاره کشوری است که قاجار، حاکمش...
    خوشبخت ملتی که امیرش کبیر بود

  3. Top | #18

    تاریخ عضویت
    May 2012
    شماره عضویت
    88
    عنوان کاربر
    Member
    میانگین پست در روز
    0.02
    نوشته ها
    39
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    3
    تشکر شده در
    2 پست
    آنلاين
    نامشخص
    متوسط آنلاين بودن
    نامشخص

    Re: در جواب تعدد زوجات

    ویرایش شده توسط مدیریت
    دوستان خواهشا به قوانین سایت احترام بزارید و از بحث های خارج از موضوع و دعوا با هم بپرهیزید
    با تشکر
    ویرایش توسط **منتظر** : 29-10-12 در ساعت 16:29
    اینجا برای از تــو نوشتن هوا کم است...

  4. Top | #19

    تاریخ عضویت
    May 2012
    شماره عضویت
    88
    عنوان کاربر
    Member
    میانگین پست در روز
    0.02
    نوشته ها
    39
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    3
    تشکر شده در
    2 پست
    آنلاين
    نامشخص
    متوسط آنلاين بودن
    نامشخص

    Re: در جواب تعدد زوجات

    ویرایش شده توسط مدیریت
    دوستان خواهشا به قوانین سایت احترام بزارید و از بحث های خارج از موضوع و دعوا با هم بپرهیزید
    با تشکر
    ویرایش توسط **منتظر** : 29-10-12 در ساعت 16:29
    اینجا برای از تــو نوشتن هوا کم است...

  5. Top | #20

    تاریخ عضویت
    May 2012
    شماره عضویت
    88
    عنوان کاربر
    Member
    میانگین پست در روز
    0.02
    نوشته ها
    39
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    3
    تشکر شده در
    2 پست
    آنلاين
    نامشخص
    متوسط آنلاين بودن
    نامشخص

    Re: تعدد زوجات یا چند همسری

    میشه از کلام شما این مطلب رو کشید بیرون که اگر زمانی تعداد مردان بیشتر از زنان شود در نتیجه این که زنان چند شوهر داشته باشند بلا اشکال است!!!!!!!!!!!!!!!!!...............
    برای توجیه تعدد زوجات روش خوبی رو انتخاب نکردید.........
    اینجا برای از تــو نوشتن هوا کم است...

  6. Top | #21

    تاریخ عضویت
    Oct 2011
    شماره عضویت
    95
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    2.53
    نوشته ها
    6,418
    نوشته های وبلاگ
    3
    تشکر تشکر کرده 
    2,052
    تشکر تشکر شده 
    2,910
    تشکر شده در
    1,284 پست
    آنلاين
    3 ماه 2 Weeks 4 روز 7 ساعت 43 دقيقه 44 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    1 ساعت 57 دقيقه 51 ثانيه

    Re: تعدد زوجات یا چند همسری

    وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِي الْيَتامى‏ فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنى‏ أَلاَّ تَعُولُوا (3) نساء
    وَ لَنْ تَسْتَطيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَلا تَميلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوها كَالْمُعَلَّقَةِ وَ إِنْ تُصْلِحُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كانَ غَفُوراً رَحيماً (129) نساء
    مطلب شماره چهار
    در پست های قبلی گفتم که به این موضوع از چند جهت مشه نگاه کرد. در این پست میخوام ببینم که نظر قرآن در باره این مسئله چیه البته تا جایی که برام مقدور باشه.در این دو آیه در مورد تعدد زو جات بحث شده که طبق آیه اول تعدد زوجات جایز شده. اما اگه کمی در مفاد آیه تامل کنیم میبینیم که این آیه تعدد زوجات رو به صورت مطلق جایز نکرده. بلکه در قسمت اول آیه برای حفظ حقوق یتیمان و به گناه نیافتادن امر به تعدد زوجات شده. پس تعدد زوجات طبق این قسمت آیه مشروط به این است که شخص در صورت عدم ازدواج به یتیمان ظلم کند و یا مرتکب گناه شود. در ادامه آیه باز هم این حکم مشروط شده و قید دیگری به آن خورده و آن این است که شخصی که میخواهد ازدواج مجدد کند باید مطمئن باشد که بین زنان خود عدالت را رعایت میکند و در صورتی که میترسد نتواند بین آنها عدالت را برقرار کند باید فقط یک زن بگیرد (فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً) پس در آیه اول به دو شرط تعدد زوج جایز شده یکی این که در صورت عدم ازدواج مجدد حق یتیم پایمال شود یا شخص به گناه افتد و شرط دوم این که بداند که در مورد همسران خود عدالت را رعایت میکند.در آیه دوم بیان شده که شما اگر چه بتوانید در مسائل مادی و ظاهری بین زنان خود عدالت را رعایت کنید ولی هیچ گاه نمیتوانید کاملا عدالت را رعایت کنید و در مسائل قلبی و محبتی به زنان خود به یک شکل رفتار کنید: (وَ لَنْ تَسْتَطيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ). بنابر این در ادامه این نتیجه را کیگیرد که فَلا تَميلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوها كَالْمُعَلَّقَةِ وَ إِنْ تُصْلِحُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كانَ غَفُوراً رَحيماً ) یعنی : بنابر این ( که نمیتوانید عدالت را کاملا رعایت کنید) پیرو میل و هوا و هوس خود نباشید و بدونه دلیل موجه که در آیه بالا ذکر شده ازدواج مجدد نکنید و در نهایت هم میفرماید اگر اصلاح کنید و تقوا پیشه ورزید خداوند غفور و رحیم است...
    پس اصل حکم تعدد زوجات( والله اعلم) به شروط ذکر شده جایز است به خاطر مصالح مختلفی که یکی از آنها به گناه افتادن مرد و رعایت نکردن حقوق ایتام است و امر دیگر هم ممکن است همین زیادی نسبی زنان در برابر مردان باشد و دیگری هم ممکن است طبیعت مردان باشد. اما این حکم در قرآن عام و کلی نیست و شرایط خاصی دارد.
    ویرایش توسط **منتظر** : 29-10-12 در ساعت 16:32
    ای در میان جان من تلقین شعرم می کنی
    گر تن زنم خامش کنم ترسم که فرمان بشکنم

    شعر رندانه گفتنم هوس است:
    ولج ولج

  7. Top | #22

    تاریخ عضویت
    Oct 2011
    شماره عضویت
    95
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    2.53
    نوشته ها
    6,418
    نوشته های وبلاگ
    3
    تشکر تشکر کرده 
    2,052
    تشکر تشکر شده 
    2,910
    تشکر شده در
    1,284 پست
    آنلاين
    3 ماه 2 Weeks 4 روز 7 ساعت 43 دقيقه 44 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    1 ساعت 57 دقيقه 51 ثانيه

    Re: تعدد زوجات یا چند همسری

    مطلب شماره پنج
    نقل قول نوشته اصلی توسط daneshjo
    میشه از کلام شما این مطلب رو کشید بیرون که اگر زمانی تعداد مردان بیشتر از زنان شود در نتیجه این که زنان چند شوهر داشته باشند بلا اشکال است!!!!!!!!!!!!!!!!!...............
    برای توجیه تعدد زوجات روش خوبی رو انتخاب نکردید.........
    جواب این اشاکال شما در مطلب شماره دو داده شده چون دوستان دیگه هم این اشکال رو مطرح کرده بودن.
    هدف من از این مباحث توجیه چیزی نیست و فقط میخواهم به صورت منطقی و معقول درباره یکی از موضوعاتی که در جامعه ما وجود دارد بین دانشجویان که به تعبیر شهید بهشتی موذن جامعه اند بحث و تبادل نظر شود. و احساس میکنم که دوستانی که در بحث شرکت میکنند برداشت اشتباهی از مطلب من داشته اند ؛ لطفا با دقت بیشتری درباره آنها تامل کنید.
    دوباره عرض میکنم که از چند جهت میشود در این باره بحث کرد: یک منظر فقهی است که من به دلین عدم تخصص وارد آن نشدم. منظر دیگر اجتماعی است که پست اولم از این جهت بود. در مطلب شماره جهار هم از منظر قرآ«ی به مسئله نگاه کردم. میتوان از منظر روانشناسی و خوانوادگی هم به آن نگاه کرد.
    همچنین میتوان این پدیده را به عنوان یک پدیده اجتماعی که در جامعه ما وجود دارد برسی و آسیب شناسی کرد و موارد غلط و نادرست آن را که از این حکم سوء استفاده میشود را مشخص نمود.
    ای در میان جان من تلقین شعرم می کنی
    گر تن زنم خامش کنم ترسم که فرمان بشکنم

    شعر رندانه گفتنم هوس است:
    ولج ولج

  8. Top | #23

    تاریخ عضویت
    Oct 2011
    شماره عضویت
    95
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    2.53
    نوشته ها
    6,418
    نوشته های وبلاگ
    3
    تشکر تشکر کرده 
    2,052
    تشکر تشکر شده 
    2,910
    تشکر شده در
    1,284 پست
    آنلاين
    3 ماه 2 Weeks 4 روز 7 ساعت 43 دقيقه 44 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    1 ساعت 57 دقيقه 51 ثانيه

    Re: در جواب تعدد زوجات

    مطلب شماره شش
    نقل قول نوشته اصلی توسط attayi
    در جواب تعدد زوجات
    حتما بخوانید این نوشته طنز نیست کاملا جدی است
    مطلب زیر فقط در جواب آقایانی است که هوای چند همسری خورده به سرشان قصد جسارت به اقایون محترم دیگه رو ندارم

    آمار نشون میده تعداد زنای بالای 45 سال 3 برابر مرداست!!! میدونید چرا؟؟؟؟؟؟؟چون مرد ها بیشتر از زن ها در جریان زندگی و کار قرار دارند و در نتیجه بیشترین صدمات جانی متوجه اوناست
    حالا بدون در نظر گرفتن این مسئله که نصف مردهای امروزی به علت بوووووووق علاقه و توانایی همون یه بار ازدواج رو هم ندارن اگه قرار باشه یه مرد برای مثال سه زن اختیار کنه برای تامین عدالتی که در قرآن سوره ی مبارکه ی نساء آیه 3 آمده این مرد محترم باید سه برار گذشته کار کنه تا بتونه زندگی سه همسرش رو اداره کنه....سه برابر بیشتر از گذشته کار کردن یعنی سه برابر تهدید جانی بیشتر
    طبق این مطلب امار مرگ و میر مرد ها از انچه که هست بالاتر می رود و زن ها روز به روز بیشتر میشوند و تعداد همسر های یک مرد هم بالاتر....و اگر این جریان ادامه پیدا کنه ما با خطر انقراض مردها مواجه هستیم نه؟؟؟؟!!!!!

    بشریت گناه داره بخدا....:دی!
    این سخن شما که تعدد زوجات باعث انقراض مردان میشه نمیتونه مورد قبول باشه چون درآمد بیشتر لزوما دلیل بر کار بیشتر و درنتیجه مرگ زودرس نیست. به عنوان مثال در همین دانشگاهمون بعضی از کامند های محترم خدمات با وجود این که بعضا سه برابر اساتید کار میکنند یک سوم اون ها درا مد ندارند و ما در جامعه خ میبینیم که خیلی ها بدونه کمترین کاری چندین برابر افراد دیگر جامعه درآمد و سرمایه دارند.
    ای در میان جان من تلقین شعرم می کنی
    گر تن زنم خامش کنم ترسم که فرمان بشکنم

    شعر رندانه گفتنم هوس است:
    ولج ولج

  9. Top | #24

    تاریخ عضویت
    Apr 2012
    شماره عضویت
    385
    عنوان کاربر
    سردار اندیشه
    میانگین پست در روز
    1.26
    نوشته ها
    2,965
    نوشته های وبلاگ
    2
    تشکر تشکر کرده 
    1,326
    تشکر تشکر شده 
    2,465
    تشکر شده در
    754 پست
    آنلاين
    1 هفته 2 روز 18 ساعت 15 دقيقه 8 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    10 دقيقه 37 ثانيه

    Re: تعدد زوجات یا چند همسری

    کاملا منطقی.بهترین توجیه...
    ایمان منی
    سست و ظریف و شکننده..

  10. Top | #25

    تاریخ عضویت
    Nov 2012
    شماره عضویت
    184
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    0.34
    محل سکونت
    خط تهران- قم
    نوشته ها
    724
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    16
    تشکر شده در
    12 پست
    آنلاين
    21 دقيقه 27 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    نامشخص
    حرف آخر
    تعدد زوجات خیلی هم عالیه

  11. Top | #26

    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    شماره عضویت
    113
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    0.36
    نوشته ها
    784
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    17
    تشکر شده در
    14 پست
    آنلاين
    نامشخص
    متوسط آنلاين بودن
    نامشخص
    اولا طبق سرشماری اخیر تفاوت آماری چندانی بین خانمها و آقایون نیست
    درواقع اون تفاوت هیچوقت مشکل ساز نمیشه .

    اما این موضوع هست که مردان بیشتر از خانمها در معرض مرگ و میر هستن ولی این دیگه
    ماله بعد از ازدواجه.
    -----
    دوما چین جمعیت پسراش بیشتره و الان به مشکل ازدواج برخوردن اگرم خیلی ایران به مشکل بربخوره
    میتونه در ازای نفتی که به چین میده پسر وارد کنه
    یا به ازای کالاهایی که دریافت میکنه خانم صادر کنه.
    به هر حال سیاستمدارا به این موضوعات باید فکر بکنن آینده ی فرهنگی یک ملته... .
    ----
    قانونگذار هم که این تصمیم رو گرفته به فکر آخرت آقایون بوده دیده نمیتونن مساوات رو رعایت کنن
    گفته چرا اون دنیا مجازات بشن بزار الان جلوگیری کنیم.
    و عمر، شیشه عطر است! پس نمی ماند
    .... قطار منتظر هیچ کس نمی ماند

  12. Top | #27

    تاریخ عضویت
    Nov 2012
    شماره عضویت
    178
    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    میانگین پست در روز
    0.29
    نوشته ها
    628
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    1
    تشکر شده در
    1 پست
    آنلاين
    5 دقيقه 43 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    نامشخص
    سلام
    راجع به احکام باید عرض کنم:
    درست است که هر حکمی علتی دارد و حکمتی ولی درست یا غلط بودن آن به این ها نیست!
    ببینید شما یا مجتهد هستید و یا اینکه باید تقلید کنید!
    وقتی اجتهاد ندارید این حرف ها بیراه است!
    حدیث قدسی داریم که نقل به مضمون خداوند متعال می فرماید:
    بهتر از عقل خلق نکردم. زمانی که به او گفتم برو رفتو وقتی گفتم بیا آمد! بدون هیچ پرسشی!
    و داریم وقتی خداوند جهل را آفرید به او گفت برو رفت و وقتی از او خواست که بازگردد او پرسید چرا؟ (می توانید به شرح حدیث جنود عقلو جهل مراجعه کنید.)
    حکم برای اجرا کردنه!
    شما وقتی مریض می شید میرید پیش دکتر و دکتر هم یک نسخه ای برایتان می نویسد آیا تا به حال شده است بپرسید چرا باید این قرص را بخورم؟! هر کس بپرسد می گویند حالش خراب است!
    احکام هر دلیلی هم داشته باشد ما و شما باید به آن در نقش یک مجری عمل کنیم!
    راجع به چند همسری هم مواظب باشید که چه می گویید!
    امیر المومنین علی علیه السلام نقل به مضمون می فرمایند:
    اگر عمر بن خطاب متعه را حرام نکرده بود حتی یک حرام زاده در جهان باقی نمی ماند!
    این حرف حرف سنگینی است که مولا می فرمایند.
    مواظب باشید حتی اگر از این حکم حلال خدا خوشتان نمی آید حرف بیراهی در این رابطه ها نزنید با توجه به اینکه امیرالمومنین علی علیه السلام در نهج البلاغه در نامه ای که به پسرشان نوشته اند نقل به مضمون می فرمایند:
    وقتی علم نداری به مسئله ای راجع به آن سخن نگو شاید که چیزی باشد که تو ندانی!
    از طرف دیگر دنبال علت احکام که بگردید اگر بخواهید با علوم تجربی حرف بزنید و آن را توجیه کنید ناموفق خواهید بود. همان طور که مسائلی در این جا مطرح شد که رد می کرد علل شما را!
    درست است که داریم
    کل ما حکم به الشرع حکم به العقل و کل ما حکم به العقل حکم به الشرع
    ولی این عقل، عقل نوعی است که به دور از احساسات باشد و در علوم فقهی رشد کرده باشد نه عقل بنده و شما.
    یا علی
    یا علی
    ای آنکه طلب کنی خدا را به خودآ
    وز خود بطلب کز تو جدا نیست خدا
    اول به خودآ گر به خودآیی به خدا
    اقرار نمایی به خدایی خدا

  13. Top | #28

    تاریخ عضویت
    Oct 2011
    شماره عضویت
    95
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    2.53
    نوشته ها
    6,418
    نوشته های وبلاگ
    3
    تشکر تشکر کرده 
    2,052
    تشکر تشکر شده 
    2,910
    تشکر شده در
    1,284 پست
    آنلاين
    3 ماه 2 Weeks 4 روز 7 ساعت 43 دقيقه 44 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    1 ساعت 57 دقيقه 51 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط iemt نمایش پست ها
    سلام
    راجع به احکام باید عرض کنم:
    درست است که هر حکمی علتی دارد و حکمتی ولی درست یا غلط بودن آن به این ها نیست!
    ببینید شما یا مجتهد هستید و یا اینکه باید تقلید کنید!
    وقتی اجتهاد ندارید این حرف ها بیراه است!
    حدیث قدسی داریم که نقل به مضمون خداوند متعال می فرماید:
    بهتر از عقل خلق نکردم. زمانی که به او گفتم برو رفتو وقتی گفتم بیا آمد! بدون هیچ پرسشی!
    و داریم وقتی خداوند جهل را آفرید به او گفت برو رفت و وقتی از او خواست که بازگردد او پرسید چرا؟ (می توانید به شرح حدیث جنود عقلو جهل مراجعه کنید.)
    حکم برای اجرا کردنه!
    شما وقتی مریض می شید میرید پیش دکتر و دکتر هم یک نسخه ای برایتان می نویسد آیا تا به حال شده است بپرسید چرا باید این قرص را بخورم؟! هر کس بپرسد می گویند حالش خراب است!
    احکام هر دلیلی هم داشته باشد ما و شما باید به آن در نقش یک مجری عمل کنیم!
    راجع به چند همسری هم مواظب باشید که چه می گویید!
    امیر المومنین علی علیه السلام نقل به مضمون می فرمایند:
    اگر عمر بن خطاب متعه را حرام نکرده بود حتی یک حرام زاده در جهان باقی نمی ماند!
    این حرف حرف سنگینی است که مولا می فرمایند.
    مواظب باشید حتی اگر از این حکم حلال خدا خوشتان نمی آید حرف بیراهی در این رابطه ها نزنید با توجه به اینکه امیرالمومنین علی علیه السلام در نهج البلاغه در نامه ای که به پسرشان نوشته اند نقل به مضمون می فرمایند:
    وقتی علم نداری به مسئله ای راجع به آن سخن نگو شاید که چیزی باشد که تو ندانی!
    از طرف دیگر دنبال علت احکام که بگردید اگر بخواهید با علوم تجربی حرف بزنید و آن را توجیه کنید ناموفق خواهید بود. همان طور که مسائلی در این جا مطرح شد که رد می کرد علل شما را!
    درست است که داریم
    کل ما حکم به الشرع حکم به العقل و کل ما حکم به العقل حکم به الشرع
    ولی این عقل، عقل نوعی است که به دور از احساسات باشد و در علوم فقهی رشد کرده باشد نه عقل بنده و شما.
    یا علی
    یا علی
    در این موضوع من نکاتی گفتم ولی هر دوستی که تازه وارد می شه دوباره مسائلی که قبلا مطرح شده بود رو مطرح می کنه، البته وظیفه ما جواب دادنه اما اگه دوستان پست های قبلی رو هم بخونن میشه بحث های جدیدی مطرح کرد. برای همین من مطالبم رو شماره بندی کردم.
    چیزی که شما ذکر کردید در مطلب شماره 3 بهش اشاره کردم. ما درباره حکم شرعی بحث نمی کنیم و بحثمون فقهی نبود بنابر سخن شما مربوط به این بحث نمیشه.
    اما چند نکته باید اضافه کنم:
    1. این که ما چون اجتهاد نداریم نمی توانیم درباره حکم شرعی صحبت کنیم درست نیست، فکر کردن و بحث در حکم شرعی برای همه جایز است مطلقا، از شما دانشجوی رشته فقه( حتی ترم اول ) تا بزرگ ترین مجتهدین می توانند درباره حکم شرعی و دلیل اون بحث کنند اما اون چیزی که اجتهاد میاورد منجزیت و معزریت است و به عبارت دیگر حجیت. فرق نظر مجتهد با غیر مجتهد در همین است و بس.
    2. بحثی هم که درباره عقل کردید دوباره مربوط به عقلی است که می خواهد حکم شرعی استنباط کند و بحث ما فقهی نبود.
    3. مسائلی که در اینجا مطرح شد، علی که من آوردم رو رد نکرد، البته من اکثر علل رو از قرآن استخراج کردم!
    ویرایش توسط شیدا : 20-11-12 در ساعت 21:20

  14. Top | #29

    تاریخ عضویت
    Nov 2012
    شماره عضویت
    178
    عنوان کاربر
    کاربر ممتاز
    میانگین پست در روز
    0.29
    نوشته ها
    628
    تشکر تشکر کرده 
    0
    تشکر تشکر شده 
    1
    تشکر شده در
    1 پست
    آنلاين
    5 دقيقه 43 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    نامشخص
    نقل قول نوشته اصلی توسط مجتبی *** نمایش پست ها
    در این موضوع من نکاتی گفتم ولی هر دوستی که تازه وارد می شه دوباره مسائلی که قبلا مطرح شده بود رو مطرح می کنه، البته وظیفه ما جواب دادنه اما اگه دوستان پست های قبلی رو هم بخونن میشه بحث های جدیدی مطرح کرد. برای همین من مطالبم رو شماره بندی کردم.
    چیزی که شما ذکر کردید در مطلب شماره 3 بهش اشاره کردم. ما درباره حکم شرعی بحث نمی کنیم و بحثمون فقهی نبود بنابر سخن شما مربوط به این بحث نمیشه.
    اما چند نکته باید اضافه کنم:
    1. این که ما چون اجتهاد نداریم نمی توانیم درباره حکم شرعی صحبت کنیم درست نیست، فکر کردن و بحث در حکم شرعی برای همه جایز است مطلقا، از شما دانشجوی رشته فقه( حتی ترم اول ) تا بزرگ ترین مجتهدین می توانند درباره حکم شرعی و دلیل اون بحث کنند اما اون چیزی که اجتهاد میاورد منجزیت و معزریت است و به عبارت دیگر حجیت. فرق نظر مجتهد با غیر مجتهد در همین است و بس.
    2. بحثی هم که درباره عقل کردید دوباره مربوط به عقلی است که می خواهد حکم شرعی استنباط کند و بحث ما فقهی نبود.
    3. مسائلی که در اینجا مطرح شد، علی که من آوردم رو رد نکرد، البته من اکثر علل رو از قرآن استخراج کردم!
    سلام
    نکته اول این که بنده یک کلیاتی را مطرح کردم که فکر می کنم اگر هر کدامش را مطرح نمی کردم کلامم ناقص بود. غرض جواب دادن به فرد خاصی نبود. مسئله کلی را مطرح کردم.
    این که در اینجا راجع به حکم شرعی بحث نمی کنیم که مسلم است چون هیچ کدام تسلطی بر آن نداریم!
    ولی اینکه راجع به علت ان و حکمت ان بحث می کنیم،تنها بخش آخر سخنان بنده به این مطلب اشاره کرده و آن هم نه از ان جهت که نباید بحث کرد بلکه از این جهت که با علوم روانشناسی و جامعه شناسی و این حرف ها این دستورات نیامده که دنبال علت آن در چنین علومی بگردیم!
    این احکام از جانب خداوند صادر شده است و وارد شدن به مقوله هایی همچون علل الشرایع کار هرکسی نیست.
    این که می گویم با این ها به جواب درستی نمی رسید همانطور که به استدلالتان ایراد گرفتند را هم با توجه به خواندن نوشته هایتان مطرح کردم ولی به دلیل تذکرتان دوباره مطالبتان را خواندم! شما در مطلب دو آنجا که می فرمایید:
    "من یک فرضیه مطرح کردم و آن این که این قانون به نفع زنان است به دلیلی که ذکر شد. البته من مطمئن نیستم که دلیلم درست باشد..."
    خودتان صورت مسئله ای که مطرح کرده اید را پاک کرده اید نه اینکه جوابی در رد حرف مقابل بزنید.
    ضمن اینکه حرف شما و صحبت های شما حالت تحلیل علمی یک حکم با استفاده از علوم روانشناسی و اجتماعی و امثالهم است و این با حکمت احکام متفاوت است!
    یعنی شما هر چقدر هم که تلاش کنید نهایتا بتوانید راجع به خوبی ها و بدی های اجرای این حکم در جامعه با توجه به شرایط حکم و وضعیت جامعه فعلی ما صحبت کنید نه این که با استفاده از علوم اجتماعی به علت حکم آن پی ببرید.
    یا علی
    ای آنکه طلب کنی خدا را به خودآ
    وز خود بطلب کز تو جدا نیست خدا
    اول به خودآ گر به خودآیی به خدا
    اقرار نمایی به خدایی خدا

  15. Top | #30

    تاریخ عضویت
    Oct 2011
    شماره عضویت
    95
    عنوان کاربر
    کاربر ویژه
    میانگین پست در روز
    2.53
    نوشته ها
    6,418
    نوشته های وبلاگ
    3
    تشکر تشکر کرده 
    2,052
    تشکر تشکر شده 
    2,910
    تشکر شده در
    1,284 پست
    آنلاين
    3 ماه 2 Weeks 4 روز 7 ساعت 43 دقيقه 44 ثانيه
    متوسط آنلاين بودن
    1 ساعت 57 دقيقه 51 ثانيه
    نقل قول نوشته اصلی توسط iemt نمایش پست ها
    ...
    ولی اینکه راجع به علت ان و حکمت ان بحث می کنیم،تنها بخش آخر سخنان بنده به این مطلب اشاره کرده و آن هم نه از ان جهت که نباید بحث کرد بلکه از این جهت که با علوم روانشناسی و جامعه شناسی و این حرف ها این دستورات نیامده که دنبال علت آن در چنین علومی بگردیم!
    این احکام از جانب خداوند صادر شده است و وارد شدن به مقوله هایی همچون علل الشرایع کار هرکسی نیست.
    این که می گویم با این ها به جواب درستی نمی رسید همانطور که به استدلالتان ایراد گرفتند را هم با توجه به خواندن نوشته هایتان مطرح کردم ولی به دلیل تذکرتان دوباره مطالبتان را خواندم! شما در مطلب دو آنجا که می فرمایید:
    "من یک فرضیه مطرح کردم و آن این که این قانون به نفع زنان است به دلیلی که ذکر شد. البته من مطمئن نیستم که دلیلم درست باشد..."
    خودتان صورت مسئله ای که مطرح کرده اید را پاک کرده اید نه اینکه جوابی در رد حرف مقابل بزنید.
    ضمن اینکه حرف شما و صحبت های شما حالت تحلیل علمی یک حکم با استفاده از علوم روانشناسی و اجتماعی و امثالهم است و این با حکمت احکام متفاوت است!
    یعنی شما هر چقدر هم که تلاش کنید نهایتا بتوانید راجع به خوبی ها و بدی های اجرای این حکم در جامعه با توجه به شرایط حکم و وضعیت جامعه فعلی ما صحبت کنید نه این که با استفاده از علوم اجتماعی به علت حکم آن پی ببرید.
    یا علی
    من صورت مسئله رو پاک نکردم چون در نهایت هم پذیرفتم که این حکم به نفع زنان هم هست.
    منظور شما برای من کمی مبهمه دقیقا منظورتون چیه؟
    ممنظورتون از این که تحلیل علمی یک حکم با علوم روانشناسی و غیره متفاوت است چیه؟
    البته تحلیل من بر مبنای قرآن بود بیشتر تا علوم دیگر و بیشتر در آیات تامل شده.

صفحه 2 از 10 نخستنخست 1234567 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  


SEO by vBSEO 3.6.1